مهر خبر می دهد

كدام پروژه های عمرانی سهام شان به بازار سرمایه می آید؟

كدام پروژه های عمرانی سهام شان به بازار سرمایه می آید؟ فراز برج: معاون وزیر راه و شهرسازی از عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق پروژه برقی كردن راه آهن تهران-مشهد بعنوان جذابترین پروژه عمرانی، در بازار سرمایه آگاهی داد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباب جزئیات عرضه و ورود پروژه های عمرانی به بازار سرمایه اظهار داشت: مقرر است ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از بازار سرمایه تامین مالی شود.
وی اضافه کرد: در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح ها از یک سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از طرف دیگر، این تامین مالی صورت گیرد. به محض آماده شدن جزئیات، این پروژه ها اعلام عمومی می شود.
اسلامی تصریح کرد: درباب نحوه عرضه چند الگو داریم یکی عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه ای مستقل و دیگری به صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.
معاون وزیر راه: ۱۴ پروژه عمرانی از بورس تامین مالی می شود
در همین خصوص امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه مذاکرات با سازمان بورس ادامه دارد، از افزایش تعداد پروژه های عمرانی قابل عرضه به بازار سرمایه از ۱۲ به ۱۴ پروژه خبر و افزود: مقرر است برخی از پروژه های مسکن سازی نیز در چارچوب صندوق های زمین و ساختمان وارد بازار سرمایه شود که در نخستین گام، ساخت هزار واحد مسکونی بوسیله بورس تامین مالی می شود.
وی درباره پروژه های عمرانی نیز اظهار داشت: این ۱۴ پروژه که مقرر است بوسیله بازار سرمایه تامین مالی شوند، پروژه های آزادراهی، بزرگراهی و ریلی هستند.
غفاری در پاسخ به این پرسش که اسامی پروژه ها چه زمانی اعلام می شود، اظهار داشت: برای آنکه تالی فاسد نداشته باشد، فعلاً از اعلام نام پروژه ها خودداری می نماییم اما تا جایی که می دانم، پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد یکی از جذابترین پروژه هایی است که مقرر است سهام صندوق پروژه آن در بورس ارائه شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی برای سهامداران در پروژه های عمرانی وجود دارد که سهام صندوق پروژه های عمرانی را خریداری کنند، گفت: قانون بودجه سال جاری برای اولین بار به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده تا از همه پروژه های زیرساختی بخش حمل و نقل شامل آزادراه، بزرگراه و جاده های اصلی عوارض دریافت کند.
معاون وزیر راه اضافه کرد: این در حالیست که تا قبل از این ما فقط می توانستیم در پروژه های آزادراهی از سرمایه گذار بخش خصوصی بهره برده و اصل و سود سرمایه را بوسیله عوارض آزادراهی، مستهلک کنیم؛ اما هم اکنون برای سایر پروژه های زیرساختی نیز این امکان فراهم گشته است. بدین سبب جذابیت این پروژه ها بسیار بالاست؛ چون خریدار سهام صندوق های پروژه های مذکور مطمئن هستند که در صورت خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ها، سودده خواهند بود.
معاون شرکت ساخت: طرح های سودده به بازار سرمایه می آیند
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در همین خصوص در گفت و گو با خبرنگار مهر اشاره کرد: به دستور وزیر راه و شهرسازی برخی از پروژه های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی مقرر است از محل بازار سرمایه تامین مالی شوند.
وی اضافه کرد: بیشتر پروژه های ریلی که اولویت کشور است، در قانون بودجه امسال ذکر شده عمدتاً طرح هایی که در پیوست یک قانون بودجه آمده و منابع مالی زیادی نیاز دارد، مقرر است بوسیله بازار سرمایه تامین مالی شوند که طرح های ریلی از قبیل راه آهن شیراز-بوشهر، راه آهن زاهدان-مشهد و خط آهن اصفهان-اهواز را شامل می شود.
به گفته خطیبی، منابع زیادی برای ساخت این پروژه ها لازم است و نمی توان آنها را با منابع بودجه عمومی در کوتاه مدت راه اندازی کرد؛ پس به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر است این پروژه ها بوسیله بازار سرمایه تامین مالی شده تا روند راه اندازی آنها به سرعت طی شود.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت گفت: ساخت خط آهن چابهار-زاهدان نیز از محل صندوق توسعه ملی تامین مالی می شود و ما دغدغه ای در این خصوص نداریم پس این پروژه قرار نیست به بازار سرمایه بیاید. هم اکنون از ۱۰۰ میلیون یورویی که باید دریافت می کردیم، تا کنون ۳۰ میلیون یورو دریافت و مصرف کرده ایم و ۷۰ میلیون یوروی دیگر هم سازمان برنامه و بودجه به صندوق توسعه ملی دستور واریز داده است که این صندوق وجه مذکور را به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز خواهدنمود.
خطیبی اشاره کرد: باید روش های تامین مالی پروژه های عمرانی را متنوع نماییم و فقط نمی توان از منابع بودجه عمرانی این پروژه ها را بسازیم؛ هرچند که فاینانس توانست در چند سال اخیر کمک خوبی به توسعه پروژه های عمرانی کند، اما به سبب بازگشت تحریم ها، این روش نیز فعلاً کارساز نیست و باید به سراغ روش های جدید برویم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی در این پروژه ها وجود دارد تا سهامدار راغب به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های پروژه های عمرانی شود؟، اظهار داشت: این دستور اخیر وزیر راه به عرضه سهام صندوق های پروژه در بازار سرمایه، به طرح های ریلی ای تعلق می گیرد که عمدتاً به بنادر وصل شده و کریدورهای ترانزیتی ما را تکمیل می کنند که سودده بودن آنها تضمین شده است.


منبع:

1399/02/23
13:56:12
5.0 / 5
1426
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان