آثار سیل ۹۸ لرستان همچنان پیداست

جاده هایی كه در سیل ناتمام ماند

جاده هایی كه در سیل ناتمام ماند به گزارش فراز برج وقوع سیل و بارش های متوالی در پلدختر طی سال قبل منجر به تخریب راه های شهری و روستایی شد كه همچنان خسارات این حوزه به صورت كامل جبران نشده و اعتبارات كفاف بازسازی جاده ها را نمی دهد.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سیل ویرانگر فروردین ۹۸ عمده ترین صدمه خویش را به حوزه راه های اصلی و روستایی لرستان بخصوص شهرستان پلدختر وارد کرد و منجر به تخریب محورهای پلدختر شد.
بسیاری از پل ها و راه های ارتباطی روستاها در جریان این سیل ویران شد و جاده ترانزیتی خرم آباد- پلدختر هم در چندین نقطه تخریب شد.
پس از آن با تلاش دستگاه های ذی ربط همچون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، ارتش و سپاه و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات نهادهای مختلف همچون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، راه های اصلی و روستایی پلدختر بازگشایی شدند و چندین دهنه پل بزرگ و کوچک هم برای برقراری ارتباط روستاها با شهر ساخته و نصب گردید.
با ورود قرارگاه خاتم الانبیا پروژه راه اندازی جاده خرم آباد- پلدختر هم در دستور کار قرار گرفت که البته اجرایی شدن آن زمان بر است.
اما هنوز دستگاه ها مشغول جبران خسارات سیل بهار ۹۸ بودند که در اسفندماه هم پلدختر و برخی دیگر از شهرهای لرستان متحمل خسارات سیل دیگری شدند. بارش هایی که وضعیت نامناسب و غیراستاندارد محورهای پلدختر را بدتر از قبل کرد.

بازسازی راه های پلدختر مستلزم صرف اعتبار و به کارگیری تجهیزات زیاد است
سرهنگ بیژن اسماعیلی رئیس پلیس راه ملاوی تصریح کرد: بخش زیادی از طریق ها در حوزه شهرستان پلدختر به جهت سیل های متوالی در سال ۹۷-۹۸ تخریب شد که قسمت هایی از این راه های تخریب شده به همت اداراتی همچون راهداری وحمل ونقل جاده ای ترمیم و بازسازی شد.
وی اضافه کرد: بازسازی سایر راه های تخریب شده مستلزم صرف هزینه، اعتبار و تجهیزات زیادی بخصوص در محور پلدختر- خرم آباد است که الان مسدود و تردد در آن ممنوع بوده اما برحسب وظیفه کنترل های لازم از جانب پلیس در این محور انجام می شود.
مشکل تردد کامیون های محلی در محور قدیم پلدختر
رئیس پلیس راه ملاوی اظهار داشت: رانندگان کامیون های ساکن مسیر و برخی وسایل نقلیه سنگین که برای بازسازی خانه ها و زیرساخت هایی که در سیل تخریب شدند به ناچار در این راه تردد دارند و از سویی نارضایتی هایی از جانب مردم در این راستا به پلیس ارجاع داده می شود.
با گذشت بیشتر از یک سال از سیل ویرانگر، زیرساخت های تخریب شده راه ها هنوز استاندارد سازی نشده و آمادگی لازم را ندارند
سرهنگ اسماعیلی اضافه کرد: با گذشت بیشتر از یک سال از سیل ویرانگر فروردین ۹۸، زیرساخت های تخریب شده راه ها هنوز استاندارد سازی نشده و آمادگی لازم را ندارند، ازاین رو سیل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ هم روی آن تاثیر مخرب تری گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: طی دو تا سه ماه اخیر در شرایط کرونایی هم پیشرفت بازسازی راه ها تعطیل و یا روند کندی پیدا کرده درحالی که سفرهای تعطیلات تابستانی به تدریج افزوده می شود و باید این مورد شبانه روز کنترل و مدیریت شود.
طی دو تا سه ماه اخیر در شرایط انتشار کرونا روند اجرای پروژه های بازسازی راه ها کُند شده است
رئیس پلیس راه ملاوی اضافه کرد: کنترل کامیون داران برای پیشگیری از رفتن به منزل و یا حمل مصالح برای بازسازی منازل مردم از جانب پلیس و جریمه کار بسیار سختی است و نارضایتی هایی را به دنبال دارد، ازاین رو باید هرچه سریع تر اداره های مربوطه، رفع این مشکل را پیگیری کنند.
سرهنگ اسماعیلی اظهار داشت: روستاهای زیادی در حاشیه رودخانه کشکان و محور پلدختر- خرم آباد وجود دارند که با وجود داشتن کشاورزی و احتیاج به راه دسترسی توقع دارند در این راه هر چه سریع تر رفع مشکل شود.

راهداری به تنهایی نمی تواند خسارات سیل را جبران کند
وی اضافه کرد: سیل های متوالی در حوزه های دیگر و سایر راه ها هم باعث صدمه ها و خساراتی شده که علیرغم تلاش شبانه روزی راهداری اما بازسازی آن احتیاج به هزینه های بالایی دارد.
رئیس پلیس راه ملاوی خاطرنشان کرد: تلاش پرسنل راهداری و پلیس راه در جریان سیل و حضور میدانی آنان در کنترل ترافیک برحسب وظیفه با وجود حجم زیاد تخریب ها بر کسی پوشیده نیست اما پتانسیل راهداری وحمل ونقل جاده ای به تنهایی نمی تواند پاسخگوی این حجم از تخریب باشد.
سرهنگ اسماعیلی اضافه کرد: صدمه ها در راه هایی مانند پلدختر- خرم آباد با حجم زیاد احتیاج به کنترل دارد تا شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار و تلخ نباشیم؛ حد فاصل پل تاریخی پلدختر تا پاسگاه پلیس راه ملاوی که ترانزیت جنوب به غرب و شمال کشور را پوشش می دهد و پل ارتباطی بین چندین استان است احتیاج به توجه خاص دارد.
لزوم ایمن سازی نقاط مختلف محورهای پلدختر
وی اظهار داشت: در قسمت پل تاریخی ورودی شمالی شهر پلدختر که شرکت سامان محیط در این نقطه مشغول کار است جاده نشست کرده و حتی وسط آن ترک برداشته، آبراه که از زیر جاده می گذرد باید هرچه سریع تر پر شود و پرتگاه سمت رودخانه که هنوز به قوت خویش باقی است احتیاج به ایمن سازی و رفع مشکل دارد.

رئیس پلیس راه ملاوی اضافه کرد: در جاده پلدختر- خرم آباد پس از پیچ آبتاف به سمت پاسگاه پلیس راه ملاوی لاین شمال به جنوب حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر تخریب و جاده در آن قسمت ۲ طرفه شده و در بعضی نقاط که حتی عرض جاده به ۶ تا ۷ متر رسیده احتیاج به بازسازی سریع در فصل تابستان و تا پیش از آغاز بارندگی دارد.
سرهنگ اسماعیلی خاطرنشان کرد: مسیر پلدختر- بابازید محل تلاقی پل و راه به سمت بابازید که زاویه تندی بوجود آورده کم عرض است و نیاز به ایجاد راه انحرافی دارد و شاید در حد یک تصمیم باشد، در حالیکه برای پیشگیری از خطرات باید به این مورد توجه ویژه ای شود.
وی اضافه کرد: قسمت هایی از دستک های پل بابازید خاک ریخته شده که اگر زیر بار ترافیک برود خودرو های سنگین نمی توانند روبروی هم از آن عبور کنند؛ در مورد محور اسلام آباد هم سال ۱۳۹۷ در ابتدای گردنه طول کش به سمت رومشکان بر اثر سیلاب بخشی از مسیر تخریب شد و مصالح ریخته شده و تابلو علایم در حد آشکار سازی نقطه حادثه خیز نیست که نیاز است این نقطه سریع تر اصلاح گردد.
احداث جاده جدید پلدختر- خرم آباد زمانبر است
رئیس پلیس راه ملاوی خاطرنشان کرد: ۳۷ کیلومتر راه در جاده پلدختر -خرم آباد زیر نظر حوزه پلدختر است و مابقی مربوط به پلیس راه خرم آباد -تنگ تیر است و خودروهایی که از آن سمت می آیند باید از راه استانی کنترل شوند که هنوز تکلیف مشخصی ندارند.
سرهنگ اسماعیلی اضافه کرد: راه اندازی جاده جدید پلدختر- خرم آباد زمانبر است و بازسازی راه های تخریب شده از سیل باید سریع تر پیگیری شوند و این امر مستلزم تجهیزات وماشین آلات بیشتری است که بتوانند پیش از بارش های سال جاری به بهره برداری برسند و بخشی از مشکلات حل شود.
وقوع چندین مورد حادثه سقوط خودرو به رودخانه در پلدختر
وی اظهار داشت: متأسفانه با این پتانسیل و تجهیزاتی که وجود دارد بعید است سال جاری انگیزه ای برای ساخت و مرمت این راه ها ایجاد شود ازاین رو باید دست به دست هم دهیم و بخشی از مشکلات این حوزه حل شود.
رئیس پلیس راه ملاوی اضافه کرد: جاده پلدختر - اندیمشک واریانت دوم آن پس از پا علم هر ساله براثر بارش های شدید و آبگرفتگی تخریب شده و احتیاج به مرمت دارد چونکه اگر خودرویی از مسیر بیرون برود مستقیم به درون رودخانه کشکان سقوط می کند.
سرهنگ اسماعیلی خاطرنشان کرد: چندین مورد سقوط خودرو در رودخانه در شهرستان پلدختر اتفاق افتاده که حتی غواص برای نجات یا بیرون آوردن اجساد نبود و باید ساعت ها منتظر ورود غواص از شهرستان های دیگر می ماندیم.
وی اظهار داشت: بنابر این در چنین شرایطی نارضایتی هایی هم پیش می آید و باید اینگونه نقاط را اگر شده با خاکریز مهار کرد.

چند اکیپ راهداری در محور قدیم پلدختر- خرم آباد برای بازسازی نقاط کم عرض در حال فعالیت هستند
روح الله شریف زاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: محور پلدختر- خرم آباد بعد از سیل به صورت موقت بازسازی و طرح مطالعه و بازسازی این محور از جهت راه اندازی دیوار حایل در نقاط حادثه دیده انجام شده و درخواست اعتبار شده که در صورت تحقق این امر عملیات راه اندازی دیوار شروع می شود.
وی اضافه کرد: الان، چند اکیپ راهداری در محور پلدختر- خرم آباد برای بازسازی نقاط کم عرض در حال فعالیت هستند.
بازسازی ۷۰ درصد از پل های صدمه دیده محور اصلی در منطقه «چول هول»
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پلدختر اظهار داشت: راهداری برای ایجاد راه موقت «چم شهران» در حال ساخت عرشه پل موقت است که ۹۰ درصد آماده شده و تا یک ماه آینده نصب و تردد در آن برقرار می شود.
شریف زاده اضافه کرد: ۷۰ درصد از پل های صدمه دیده محور اصلی در منطقه «چول هول» بازسازی شده و در این نقاط پنج دستگاه پل تعمیر و مرمت شده است.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که تردد کامیون در محور پلدختر- خرم آباد بعد از سیل مخرب ممنوع شده، تردد کامیون های بومی در این محور مستلزم صدور مجوز از استان است.
به هر روی، ترمیم و بازسازی محورهای خسارت دیده در سیل لرستان بخصوص در شهرستان پلدختر نیازمند به همکاری دستگاه های مختلف و اختصاص اعتبارات ویژه است.

1399/03/06
14:20:31
5.0 / 5
1362
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان