گزارش فراز برج

ستاندن مالیات از عایدی هواپیما؟

ستاندن مالیات از عایدی هواپیما؟ فراز برج: عنوان شدن طرحی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه و شمول هواپیما در این طرح، كارشناسان صنعت هوانوردی را متعجب كرده است.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، این روزها یکی از طرح های کمیسیون اقتصادی مجلس که سروصدای زیادی به راه انداخته، ستاندن مالیات بر عایدی دارایی های منقول و غیر منقول است؛ اما آن بخش از این طرح که از دید خیلی از کارشناسان مغفول ماند، ستاندن مالیات از عایدی دارایی های منقول است.

اگرچه برخی دارایی های منقول مانند خودرو در ایران به سبب همه گیر بودن خرید و فروش آن، می تواند به یکی از دارایی های مشمولِ مالیات بر عایدی تبدیل گردد تا از ورود بورس بازان و سفته بازان به این بازار و افزایش قیمت به دنبال خرید و فروش های گوناگون آن جلوگیری کند، اما اینکه هر گونه افزایش عایدی از دارایی منقول همچون شناور و هواپیما را مشمول مالیات بدانیم، معین نیست از چه منطقی نشأت گرفته است.
به خصوص که خرید و فروش هواپیما به هیچ عنوان با خودرو قابل قیاس نیست و ثبت رجیستر هواپیما، بین المللی است؛ از طرف دیگر، خودرو حتی دست دوم، ممکنست با افزایش قیمت دلار یا تورم، ارزشمندتر شود؛ اما هواپیما با گذشت زمان، بمراتب از ارزش آن کاسته می شود؛ آن هم هواپیماهای متعلق به ایرلاین های داخلی که با میانگین سنی ۲۳ سال، تقریباً هیچ خواهانی نه در داخل و نه در خارج از کشور دارند.
به شرایط مذکور، شرایط کرونایی فعلی دنیا را هم باید افزود که خیلی از شرکت های معتبر و حتی غیر برند اروپایی، آمریکایی، برزیلی و شرق آسیایی تولیدکننده هواپیما، با کاهش شدید تقاضای تولید و احتمال تعدیل گسترده نیرو روبه رو شده اند؛ وقتی هواپیماهای نوساز با چنین وضعیتی روبه رو هستند، به طریق اولی هواپیماهای کارکرده با مشکل کاهش تقاضای خرید مواجه گشته اند.
انواع عوارض و مالیات هایی که بخش حمل و نقل هوایی می پردازد
بر اساس بخشنامه ۴۵۳۱ سازمان امور مالیاتی که در ۴ تیر ماه سال ۱۳۹۰ به کلیه ادارات کل امور مالیاتی استانها ابلاغ گردید، بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون شهری و برون شهری، جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی به صورت کلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.
همچنین برمبنای قانون مصوب شورای انقلاب در سال ۵۸، شهرداری ها می توانند بابت هر بلیت از شرکت های هواپیمایی، ۵ درصد عوارض دریافت نمایند.
از سوی دیگر، برمبنای قانون، شرکت های هواپیمایی ملزم به پرداخت عوارض فرودگاهی هستند که هزینه این عوارض نیز روی هزینه بلیت از مسافر دریافت می شود.
گفتنی است شرکت های هواپیمایی برمبنای قانون تجارت، همانند سایر شرکت های تجاری، مالیات بر درآمد سالانه پرداخت می کنند که برمبنای دفاتر تجاری خود که هر ساله به سازمان امور مالیاتی اعلام می کنند.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی: هواپیماهای دست دوم ایرانی که ارزشی ندارند تا از آنها مالیات بر عایدی گرفته شود
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره طرح مالیات از عایدی هواپیما، گفت: هم اکنون صنعت هوانوردی با مشکلات گسترده ای روبه رو است و اگر بخواهد این طرح، به قانون هم تبدیل گردد، دیگر اثری از این صنعت باقی نمی ماند.
وی با اشاره به حمایت دولت های اروپایی یا حتی کشورهایی که اقتصاد سرمایه داری را اجرا می کنند از شرکت های هواپیمایی در روزهای کرونا که کاهش سفر، سبب وارد آمدن ضربات سنگین به پیکره صنعت هوانوردی دنیا شده، اضافه کرد: هواپیما بااینکه ممکنست بعنوان دارایی شرکت های هواپیمایی محسوب شود، اما چون شرکت های هواپیمایی در ایران، هواپیمای دست دوم وارد می کنند که ارزش چندانی ندارد، عایدی به آن تعلق نمی گیرد که قرار باشد از آن مالیات ستاندن شود.
کارشناس حقوق هوانوردی تصریح کرد: اینکه در قانون بودجه امسال آمده که بر روی خودرو های لوکس، مالیات اعمال شود، به این خاطر است که خودرو در ایران امکان خرید و فروش دارد و با افزایش تورم یا ارزش بازارهای موازی، خود به خود، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد که از این عایدی، می توان مالیات گرفت اما اینکه بخواهیم هواپیما را هم مانند سایر وسایل نقلیه بدانیم، اشتباه راهبردی است؛ چون شرکت های هواپیمایی، هواپیماهای دست دوم و کارکرده وارد می کنند و بعد از چند سال، بعنوان هواپیمای اسقاطی در گوشه ای از فرودگاه یا آشیانه تعمیرات، بعنوان انبار قطعه برای تعمیر سایر هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیماهای شرکت های هواپیمایی در ایران، میان یکدیگر خرید و فروش می شود که از آن مالیات گرفته شود؟، اظهار داشت: در ۳۰ سال اخیر تنها یک شرکت هواپیمایی داخلی تازه تأسیس، از یکی از ایرلاین های قدیمی ایرانی، دو فروند هواپیما خرید که آن هم به سبب عدم تشکیل این ایرلاین جدید، هواپیماها بلااستفاده مانده است.
منظری درباره قیمت هواپیماهای کارکرده ایرانی اظهار داشت: گران ترین هواپیما در ایران هم اکنون ۲ تا ۳ میلیون دلار است و بر خلاف اینکه ارزش دلار سبب ارزشمندتر شدن دارایی ها می شود، هواپیماهای کارکرده مرتباً در حال افت ارزش هستند؛ به خصوص که با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای پرواز، برخی از هواپیماهای هر ایرلاین، بدون پرواز مانده اند.


منبع:

1399/04/17
13:55:29
5.0 از 5
2204
تگهای خبر: افزایش قیمت , اقتصاد , پرواز , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان