امروز با حضور وزیر راه انجام می شود

آغاز ریل گذاری خط آهن چابهار-زاهدان

آغاز ریل گذاری خط آهن چابهار-زاهدان عملیات ریل گذاری محور راهبردی راه آهن چابهار - زاهدان، امروز سه شنبه ۱۷ تیر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، راه آهن استراتژیک و ۶۲۸ کیلومتری چابهار - زاهدان به علت متصل کردن تنها بندر اقیانوسی کشور - بندر شهید بهشتی چابهار - به شبکه ریلی و قرار گرفتن در پروژه یک کمربند یک راه که شرق آسیا (چین) را به اروپا و آسیای میانه متصل می کند، یکی از مهمتری شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت و تبادل کالا میان ایران با کشورهای منطقه است، با سرعت و توجه ویژه در حال انجام می باشد.
ریل گذاری این پروژه امروز سه شنبه ۱۷ تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع می شود.
اولین پروژه عمرانی با ریل ۱۰۰ درصد داخلی
قرار است ریل مورد نیاز این پروژه از جنس UC۶۰ که برای اولین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شده و بعد از تکمیل ریل گذاری و آغاز بهره برداری از آن، شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش را به زاهدان متصل می کند.
زیرسازی راه آهن زاهدان - چابهار، در بخش های زیادی از مسیر به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آنکه امروز شروع می شود، تا آخر سال جاری به ایستگاه خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر می رسد.
دستیابی به هدف هاب ترانزیتی شدن مرکز آسیا با تکمیل پروژه تا سرخس
اگرچه اتصال بندر استراتژیک چابهار با خط آهن به شبکه ریلی در زاهدان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما کارشناسان معتقدند امتداد آن از زاهدان به زابل، بیرجند، تربت حیدریه و نهایتاً از راه مشهد، به خط آهن سرخس-سرخس در شمال شرق کشور برای توسعه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه، روسیه، حاشیه دریای خزر و قفقاز و همینطور اتصال آن به افغانستان از راه راه آهن خواف-هرات از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد.
برخی اهداف راه آهن چابهار-زاهدان به این شرح است:
۱- ایجاد کریدور تمام ریلی در شرق کشور از جنوب تا شمال
۲- اتصال چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی
۳- کمک به توسعه سواحل مکران از راه ایجاد حمل و نقل ریل
۴- اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی
۵- ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی شهرهای محور ریلی شرق کشور
۶- صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده ای
۷ - ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه
۸- ایجاد همکاریهای دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با ایجاد تبادلات تجاری و ترانزیتی
۹- امکان انتقال کالاهای کشورهای همسایه همچون افغانستان از راه ریل
ویژگی های فنی و اجتماعی خط آهن چابهار-زاهدان
بر اساس اعلام های قبلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیشبینی می شود با راه اندازی و تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان در سال نخست راه اندازی این طرح (۱۴۰۱)، ۹۲۷ هزار مسافر و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار از این محور جابجا شوند و در سال ۱۴۲۰ این میزان جابجایی به ۲ میلیون و ۴۰ هزار مسافر و ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بار افزایش یابد.
شهرهای واقع در راه راه آهن چابهار زاهدان عبارتند از شهر جدید تیس، شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش؛ ۳۴ ایستگاه هم در این محور قرار دارد که ۶ ایستگاه آن اصلی و درجه یک و مابقی درجه ۳ هستند؛ یک ایستگاه هم تشکیلاتی است.
آنگونه که معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش از این به مهر اطلاع داده بود، برای ساخت این مسیر ریلی ۶۲۸ کیلومتری، ۳۹ دستگاه تونل به طول مجموعاً بیشتر از ۱.۵ کیلومتر، ۱۲۸ دستگاه پل به طول بیشتر از ۱.۵ کیلومتر و ۸۰ تقاطع با راه های اصلی و فرعی استان سیستان و بلوچستان تعبیه شده است.
همچنین عرض مسیر ۷ متر و سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری ۱۶۰ و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.
منابع مالی پیشبینی شده برای راه اندازی خط آهن چابهار زاهدان، علاوه بر اعتبارات ردیف بودجه ای سالانه، شامل: ۱. تأمین اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی است که اواخر سال ۹۷ با موافقت رهبر معظم انقلاب به این پروژه به صورت مرحله ای در حال تزریق است و نیز، ۲. پیشبینی تأمین ۲۵ درصد مبلغ قرارداد حداقل به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می شود.
معاون شرکت ساخت: ریل گذاری از زاهدان آغاز می شود / ‬ ۳۰۰ میلیون یورو کافی است
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امروز ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان شروع می شود، اظهار داشت: در سال های گذشته که اجرای این پروژه در جریان بود، در مواردی با مشکل کمبود منابع مالی مواجه می شدیم؛ تا اینکه با موافقت رهبر معظم انقلاب، تسهیلات ۳۰۰ میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافت.
وی افزود: از اواخر سال قبل قصد داشتیم ریل گذاری این محور را آغاز نماییم که با معضل انتشار کرونا مواجه شدیم و به امروز موکول شد.
معاون شرکت ساخت و توسعه اضافه کرد: تزریق منابع صندوق توسعه ملی به پروژه، توانست اتفاقات خوبی برای آن رقم بزند و توانستیم با این منابع، ماشین آلات و نیروی انسانی جدید به آن وارد نماییم.
خطیبی با اشاره به اینکه ریل مورد نیاز این پروژه ۱۰۰ درصد تولید داخل است و از محصولات ذوب آهن در آن استفاده می شود، تصریح کرد: طبق مذاکراتی که با این شرکت و قرارگاه داشتیم، ذوب آهن تا کنون هزار تن ریلی ملی به زاهدان منتقل کرده است؛ قرارگاه خاتم (ص) هم کارخانه تولید تراورس در زاهدان راه اندازی کرده تا همزمان محصولات آن در این پروژه مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، ریل گذاری به علت آنکه زاهدان در شبکه ریلی قرار دارد، از این ایستگاه شروع می شود که از سمت ایستگاه جیگولی در انتهای خط کرمان-زاهدان خواهد بود.
وی افزود: بعد از آن به سمت خاش و ایرانشهر ریل گذاری ها ادامه می یابد؛ با عنایت به این که ریل گذاری این محور مقرر است مکانیزه صورت گیرد، از سرعت بالایی برخوردار می باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه، پیشرفت کلی طرح راه آهن چابهار-زاهدان را ۴۴ درصد و پیشرفت زیرسازی آنرا ۶۱ درصد دانست و اظهار داشت: در بخش هایی که زیرسازی تکمیل شده، بالاست گذاری می نماییم.
به گفته خطیبی، ۳۰۰ میلیون یوروی تخصیص از جانب صندوق توسعه ملی، کفاف مخارج تکمیل این پروژه را خواهد داد و احتمالاً به تعدیل جدید قیمت ها نیازی نخواهیم داشت.


منبع:

1399/04/17
23:36:15
5.0 / 5
384
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان