بذرپاش:

۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی دارند

۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی دارند به گزارش فراز برج، بذرپاش با اعلان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، اشاره کرد: با اینحال 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه می باشد.


به گزارش فراز برج به نقل از خبر آنلاین، مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز مجلس در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز می خواهم درباره ی پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره ی مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تأکید بر این که این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، افزود: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت به اتمام رسید، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری. وی بیان کرد: این ۵ صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، همچون ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است. ۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است بذرپاش با اعلان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، اشاره کرد: با اینحال ۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه می باشد، در زمینه ریلی بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی تولید شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو می باشیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل نماییم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم، نمایندگان و دولت را درآورده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این زمینه سوال کنند. بذرپاش اظهار داشت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همین طور راه اندازی پروژه های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همیشه مورد سوال قرار می گرفت که همه بخش های ریلی، جاده ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و... را شامل می شد بدین سبب همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه های نیمه تمام است. وی اشاره کرد: بدین سبب باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش های جدید تامین مالی برای پروژه های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم پس نسبت به بودجه از شما کمتر باخبر نیستم؛ ردیف های در زمینه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست پس باید از رشد بی رویه هزینه ها جلوگیری و آنرا کنترل نماییم و این مسیر خوبی محسوب نمی گردد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم ها و ابزارهایی استفاده نمائیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن پیش بینی شده است و این در حالیست که برای تحقق این مساله در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و... مواجه نیستیم اما با این پرسش مواجه ایم که چرا مسکن ساخته نمی گردد. آیا می توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش بینی نمود. ساخت ۴ میلیون مسکن ۲۸۰۰ همت پول می خواهد بذرپاش در این جهت بیان کرد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می شود و این در حالیست که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بدین سبب باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تامین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتما نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند. وی با اشاره به استراتژی های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان اظهار داشت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در وضعیت تحریمی می توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه نماییم، این سوال ها وجود دارد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: همه در یک کشتی نشسته ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت می باشد برای اینکه همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می شود؛ مگر می شود برای مردم کار نکنیم. بذرپاش اظهار داشت: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است پس ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در حقیقت باتوجه به حوزه ترانزیت می توانیم موفقیت های خوبی نصیب کشور نماییم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر تمام شود، جهش خوبی در این عرصه خواهیم داشت. در این جهت نیاز به توجه در برنامه های توسعه ای و بودجه های سنواتی و همین طور صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه های سنتی جلو برویم پس با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می شود. در حقیقت با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب های آزاد ارتباط برقرار می شود. برای حرکت در این مساله جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند. وی افزود: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، برای اینکه این وزارتخانه را تا حالا سنتی اداره کرده ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در زمینه ریلی ۳۰ درصد پیش بینی شده اما حالا ۱۰ درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی یابند و انگیزه ای وجود ندارد و این در حالیست که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است پس اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه ها کاهش پیدا می کند. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی ترین برنامه های این دستگاه بشمار می رود ۲۲۳۲۲۵


منبع:

1401/09/17
23:15:42
5.0 از 5
496
تگهای خبر: آزادراه , ابزار , افزایش قیمت , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان