یك مقام مسئول اعلام كرد؛

سال قبل ركورد جابجایی بار برای دومین بار در تاریخ راه آهن شكست

سال قبل ركورد جابجایی بار برای دومین بار در تاریخ راه آهن شكست فراز برج: عضو هیات مدیره راه آهن اظهار داشت: سال قبل ركورد جابه جایی بار، برای دومین بار در تاریخ راه آهن شكسته شد و به رقم۴۶میلیون تن جابجایی بار در سال دست یافتیم.


به گزارش فراز برج به نقل از طریق آهن جمهوری اسلامی، سعید رسولی اظهار داشت: بر مبنای اعلام نهادهای رسمی، آمار تلفات جاده ای بیش از ۱۶ هزار نفر در سال است؛ مقایسه این تعداد تلفات در مقایسه با حدود ۲۰۰ هزار شهدای جنگ تحمیلی نشان داده است كه ما با یك جنگ از حیث تلفات در جاده ها مواجه هستیم و باید همان گونه كه در دفاع مقدس با همت و همدلی و ایثار عمل كردیم برای غلبه به این مشكل مهم هم بسیجی وار اقدام نماییم. رسولی با اشاره به برخی مواد برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در بند «الف» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است كه «یك درصد از در آمد حاصل از فروش نفت و گاز كشور باید در اختیار شركت راه آهن قرار گیرد» اما متاسفانه با گذشت ۲ سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است. این مقام مسئول افزود: در بند «ب» این ماده تكلیف شده است سهم حمل ریلی بار در انتهای برنامه، باید به ۳۰ درصد و سهم جابه جایی مسافر در این مدت باید به ۲۰ درصد برسد. وی بیان كرد: در سال ۹۶ در شبكه ریلی كشور، ۴۶ میلیون تن بار جابه جا شده كه این رقم در مقایسه با حدود۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادر شده در شبكه حمل و نقل زمینی كل كشور، نشان داده است كه سهم راه آهن از این رقم نسبتاً كم بوده و باید افزایش یابد. عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به اینكه سال ۹۷، دومین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه است، اظهار داشت: سال قبل ركورد جابه جایی بار برای دومین بار در تاریخ راه آهن شكسته شد و به رقم۴۶میلیون تن جابجایی بار در سال دست یافتیم. وی اضافه كرد: هرچند این رقم با هدف گذاری صورت گرفته به علت عدم تامین الزامات مورد نیاز از جانب دستگاه های ذی ربط و همینطور بعضی از سیاست گذاری های غلط در توزیع بار و عدم توجه لازم تاریخی به ارجحیت حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی فاصله داشت اما نسبت به سالهای قبل در خور توجه بوده و موفقیتی بزرگ به حساب می آید. رسولی در ادامه به زیان ده بودن حوزه مسافری ریلی در سال های اخیر اشاره نمود و اضافه كرد: در جهت اجرای اصل۴۴ جابه جایی مسافر به شركت های بخش خصوصی و همینطور اعمال نظارت، حاكمیت در آن بخش به شركت راه آهن واگذار شد و این مساله سبب شد تا برخی شركت های خصوصی متولی حمل و نقل مسافر برپایه مناسبات اقتصادی خود توان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری را با عنایت به هزینه های بالا و درآمد كم نداشته باشند. وی ادامه داد: پیرو آن به منظور رعایت ایمنی سیر قطارها تعداد قبال توجهی از واگن های دارای عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند و امسال هم واگن های بازسازی نشده و نا ایمن با عمر بالای ۳۰ سال از سیر خارج خواهند شد ازاین رو با درنظر داشتن خروج این تعداد ناوگان و كاهش تعداد مسافر امری طبیعی است. رسولی با اشاره به جابه جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ خاطرنشان كرد: همه ما باید توجه داشته باشیم برای رسیدن به نقطه سربه سر در حمل بار نیازمند رسیدن به جابه جایی ۷۷ میلیون تن بار در شبكه ریلی كشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری را هم خودمان جبران نماییم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابه جا شود، كه این مهم به شرط اینكه حمل و نقل ریلی واقعاً در اولویت همه دستگاه ها قرار گیرد و سیاستهای حمل و نقل كاملاً اصلاح شود، دست یافتنی است.

1397/02/01
13:06:31
5.0 از 5
4594
تگهای خبر: اقتصاد , بازسازی , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان