دبیركل اكو خبر داد:

بندرعباس و چابهار درخدمت اعضای اكو، خط آهن ایران-CIS اقتصادی نیست

بندرعباس و چابهار درخدمت اعضای اكو، خط آهن ایران-CIS اقتصادی نیست فراز برج: دبیركل جدید سازمان اكو از صدور دستور آخوندی در خصوص خدمت رسانی بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی به كشورهای عضو این سازمان همكاری منطقه ای اطلاع داد.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هادی سلیمان پور در ششمین نشست كارگروه لجستیك كشور كه در این وزارت خانه برگزار گردید اظهار داشت: این سازمان می تواند ظرفیت های خود در بخش حمل و نقل را در اختیار بخش خصوصی و بخش دولتی اعضای خود قرار دهد.
وی با اشاره به بیانیه پایانی وزرای حمل و نقل سال جاری در بندر تركمن باشی كشور تركمنستان كه نكات برجسته همكاری بین اعضا را مشخص كرده است، اضافه كرد: این بیانیه كه در قالب یك سند به تصویب رسیده است، چند بند مهم دارد. یكی از این بندها نیاز كشورهای عضو به ایران و برعكس در اتصال بنادر دریایی به بنادر خشك است.
سلیمان پور ادامه داد: از تمام اعضا خواسته ایم كه نیازهای خویش را به كشورهایی كه دسترسی به دریا دارند شامل ایران، پاكستان و تركیه اعلام كنند. بندرهای تركیه و پاكستان ظرفیت های خویش را در اختیار كشورهای عضو قرار خواهند داد. وزیر راه و شهرسازی ایران هم دستور داده ظرفیت های بندرعباس و چابهار در اختیار سازمان قرار داده شود تا سازمان با استفاده از مكانیزم های مذاكراتی خود بستر را برای اتصال این بنادر با بنادر خشك ۷ كشور محصور در خشكی فراهم آورد. اتصال بنادر خشك به بنادر دریایی باید یكی از اولویت ها در كشور باشد.
دبیركل سازمان همكاری های اقتصادی منطقه ای (اكو) بهبود وضعیت راه ها و راه آهن را از دیگر مفاد سند تركمن باشی دانست و اظهار داشت: طبق این سند مسیرهایی كه دارای حلقه های مفقوده هستند، مثل محور رشت ـ آستارا در كریدر شمال جنوب، و بخش هایی كه نیاز به بازسازی دارند مثل قطعه تفتان به كویته، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
وی ادامه داد: تمركز بر اقتصادی كردن مسیرهای موجود هم یكی دیگر از اقداماتی است كه باید صورت بگیرد. بعنوان مثال راه آهن قزاقستان ـ تركمنستان ـ ایران اقتصادی نیست و این مسیر باید اقتصادی شود.
سلیمان پور بر لزوم تمركز بر مسیرهایی كه در ترانزیت نقش دارند تصریح كرد و اظهار داشت: در حوزه جاده سازی باید تمركز برنامه ریزی بر مسیرهایی كه كالا از آن ترانزیت می شود، باشد. در این صورت جدای از تامین منافع تمام اعضای سازمان اكو، سرمایه هزینه شده هم بازگشت خواهد داشت.
وی بهبود وضعیت پایانه های مرزی را یكی دیگر از لزوم ها دانست و اضافه كرد: مسأله دیگر عوارض ترانزیت است. هم اكنون عوارض خیلی بالا است اما بر مبنای توافقنامه تركمن باشی كشورهای باید عوارض ترانزیت را به حداقل یا صفر برسانند.
سلیمان پور ادامه داد: اگر عوارض ترانزیت را حذف نماییم كشور خویش را در وضعیت فوق العاده ای قرار دادیم. اما اگر به این سمت حركت نكنیم، ظرفیت های فوق العاده ژئوپولتیك ایران در حوزه حمل و نقل در فاصله كمتر از ۴ یا ۵ سال آینده از دست بخش خصوصی و دولتی ایران خارج خواهد شد. مسیرهای حمل و نقلی در پیرامون ایران در حال افزایش برتری كیفی نسبت به ایران هستند. این روند اكنون به صورت پایاپای است. اما اگر ایران حركت نكند، عقب خواهد ماند.
۶۸۸ میلیارد دلار حجم تجارت كشورهای اكو
دبیركل اكو استراتژی كلی بخش حمل و نقل این سازمان را سازمان شناسایی و اتصال حلقه های مفقوده، تولید هماهنگی بین قوانین و مقررات ملی در كشورها و افزایش ظرفیت های سازمانی در كشورهای عضو دانست و اظهار داشت: سندها و كنواسیون های منطقه ای مهمی در این زمینه ها وجود دارد. بعنوان مثال در حوزه حمل و نقل می توان به سند TTFA اشاره نمود.
وی ادامه داد: این تنها سند سازمان است كه بیشترین اعضای سازمان عضو آن هستند. ۹ كشور از ۱۰ كشور عضو آن هستند و ازبكستان هم توافق كرده به این سند بپیوندد.
سلیمان پور به تحولات مثبت نظام مدیریت حمل و نقل در ازبكستان اشاره نمود و اظهار داشت: شاید یكی از مهم ترین شركای منطقه ای ایران در آینده بسیار نزدیك در حوزه حمل و نقل و تجارت ازبكستان باشد.
وی اضافه كرد: ازبكستان دارای ظرفیت فوق العاده ای است. این كشور تمركز خویش را بر مسیر كاشغر-اوشنیجار به تاشكند و مزار گذاشته و اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای اتصال مزارشریف به هرات تامین كرده اند تا از این طریق شبكه راه آهن خویش را به ایران متصل كنند. به عقیده من این كشور مهم ترین شریك ایران در بخش اتصال شبكه های منطقه ای خواهد بود.
دبیركل سازمان اكو همینطور درباره ظرفیت های این سازمان برای گسترش تجارت كشورهای عضو اظهار داشت: سازمان اكو در مجموع در حدود ۸ میلیون كیلومتر مربع مساحت كه ۱۸.۴ درصد از مساحت آسیا و ۵.۳ درصد از مساحت كل جهان را تشكیل می دهد. ۴۵۸ میلیون نفر جمعیت در این منطقه ساكن هستند و ۶۸۸ میلیارد دلار حجم تجارت در این منطقه است. ازاین رو این منطقه بازار مناسبی برای حمل و نقل و تجارت است.

1397/04/09
20:51:48
5.0 از 5
4690
تگهای خبر: اقتصاد , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان