معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

فناوری های نوین در آسفالت آزادراه ها

فناوری های نوین در آسفالت آزادراه ها به گزارش فراز برج مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور، اظهار داشت: هم اكنون از فناوری های نوین آسفالت در ۱۶ محور آزادراهی در دست احداث، استفاده می گردد كه كیفیت بالاتری را رقم می زند.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، خیرالله خادمی در نهمین همایش قیر و آسفالت با اشاره به اینكه در ۱۲ سال قبل نرخ قیر ۲۵۰ برابر افزایش یافته است، اضافه كرد: شرایط مصرف آسفالت در بخش راه سازی دیگر مانند گذشته نیست. در روسازی آسفالت، نه تنها پیشرفت نبوده؛ بلكه پسرفت هم داشتیم و ترمیم آسفالت ها در زمان طولانی تری نسبت به قبل، انجام می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش قیمت قیر سبب شده تا قیمت تمام شده آسفالت در روسازی راهها بالا رود؛ به گونه ای كه ۳۵ درصد هزینه ساخت جاده به روسازی آسفالت مربوط می گردد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با اشاره به اینكه در این همایش همواره بر استفاده از فناوری های نوین در تولید قیر و آسفالت صحبت می شود، اضافه كرد: اما در عمل و در بازار مصرف، این محصولات همچنان از روش های سنتی راه سازی بهره می بریم و خیلی از پیمانكاران و مهندسان كه كار طراحی جاده ها را بر عهده دارند، عمدتا از روش های سنتی روسازی بهره می برند. در صورت ادامه استفاده از روش های سنتی دیگر ساخت جاده ها به صرفه نخواهد بود.
وی ادامه داد: هم اكنون در ۱۶ محور آزادراهی كشور كه شركت ساخت احداث آنها را بر عهده دارد از فناوری های نوین قیر و آسفالت در بخش روسازی راه ها استفاده می گردد در نتیجه آزادراه های كشور بالاترین كیفیت راه سازی را برخوردارند اما در بخش راه های روستایی و شهری بیشتر از روش های سنتی استفاده می گردد كه برای ارتقا كیفیت راه ها ناگزیر به تغییر روش راه سازی در كشور است.
خادمی با اشاره به اینكه در طول سال های گذشته قیمت قیر افزایش چشم گیری داشت، تصریح كرد: در سال ۹۴، ۵۰ درصد قیمت تولید آسفالت به قیمت قیر اختصاص داشت اما با افزایش قیمت قیر هزینه تمام شده آسفالت هم افزایش یافته و دیگر مانند گذشته نمی توانیم از حجم بالای آسفالت در راه سازی استفاده كنیم.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تصریح كرد: برای افزایش بهره وری آسفالت باید در چند مورد تجدید نظر صورت گیرد. به عنوان مثال در بخش كنترل دقیق و اختلاط ها شامل اجزای مخلوط آسفالت از هدر رفت قیر جلوگیری شود.
وی ادامه داد: همینطور در كاخانه های آسفالت به جای استفاده از افزودنی های باكیفیت به دنبال سنگ های رودخانه ای هستند كه استفاده از چنین مصالحی كیفیت آسفالت را كاهش می دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: هم اكنون ۵ درصد تولید آسفالت مربوط به قیر است، اگر در مواد افزودنی به آسفالت و اختلاط ها كنترل دقیق صورت گیرد می توانیم یك درصد از مصرف قیر را كاهش داده و در طول سال معادل چند هزار تن قیر صرفه جویی می گردد چون كه همچنان هدر رفت قیر در پروژه ها بالاست.
خادمی ادامه داد: یكی دیگر از روش های افزایش بهره وری قیر و آسفالت بررسی دستگاه های پخت و تولید آسفالت است همینطور نحوه حمل و نگهداری قیر و آسفالت در هنگام جابجایی از كاهش كیفیت آن جلوگیری می كند.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با تاكید بر لزوم افزایش بودجه كنترل های آزمایشگاهی قیر تصریح كرد: كنترل آسفالت در محل تولید، اجرا و پیش از حمل و همینطور كنترل تجهیزات و وسایل راه سازی كه با استفاده از آنها روی آسفالت در جاده پخش می گردد می تواند در كاهش هدر رفت آسفالت موثر باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه قیر مصرفی در كشور معادل ۶ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: باآنكه ما در كشور قیر امولوسیونی تولید می كنیم اما همچنان خیلی از كارخانه های آسفالت سازی از قیر MC استفاده می كنند كه باید استفاده از این نوع قیر را ممنوع كنیم. قیرهای امولوسیونی در شرایط آب و هوایی مختلف بهره وری بالاتری دارند ضمن اینكه حلال این نوع قیر، آب است و از مصرف بنزین و نفت سفید كه در حلال سازی آسفالت استفاده می گردد به صرفه تر خواهد بود.

 

1396/08/02
22:04:56
5.0 / 5
2506
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان