حلقه مفقوده خط ریلی كشور؛

راه آهن بوشهر - شیراز در پیچ وخم وعده ها، قطار ما به مقصد نرسید

راه آهن بوشهر - شیراز در پیچ وخم وعده ها، قطار ما به مقصد نرسید فراز برج: بوشهر - سال ها از آغاز پروژه راه آهن بوشهر - شیراز می گذرد و این پروژه ها همچنان راكد مانده و وعده های مسئولان برای ازسرگیری این پروژه هم محقق نشده است.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: اتصال بوشهر به خط ریلی كشور یكی از مهمترین خواسته های مردم استان بوشهر و یكی از نیازهای اساسی در حوزه زیرساخت ها برای كل كشور است. این اتصال علاوه بر منافعی كه برای استان بوشهر دارد، می تواند اثرات مثبت بسیاری برای دیگر نقاط كشور داشته باشد. راه آهن سراسری كه تا شیراز كشیده شده است، در صورتیكه به بوشهر متصل شود می تواند زمینه ساز اتصال بندر بوشهر بعنوان نقطه استراتژیك صادرات و واردات كشور به شهرهای مختلف در سراسر كشور باشد. اقتصادی شدن راه آهنی كه تا استان فارس كشیده شده است، نیازمند اتصال آن به بنادر است و چه مسیری بهتر از اتصال این خط به بندر بوشهر كه می تواند رونق بخش این مسیر ریلی بوده و حمل و نقل و ترانزیت را گسترش دهد. پروژه راه آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی نژاد به استان بوشهر بود كه در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به علت تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه كند بوده و طی سال های گذشته هم متوقف شده است.
وعده هایی برای آغاز پروژه سال قبل و امسال مسئولان وعده های مختلفی را برای آغاز پروژه راه آهن بوشهر داده اند ولی تابحال این وعده ها محقق نشده است و مردم همچنان چشم انتظار آغاز این پروژه مهم و بنیادی هستند. استاندار بوشهر اردیبهشت ماه امسال عنوان نمود كه مناقصه پروژه راه آهن بوشهر به شیراز با رفع مشكلات حقوقی تا آخر خرداد ماه توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می گردد و شاهد اجرای این پروژه خواهیم بود. به قول عبدالكریم گراوند، سال قبل ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استان بوشهر برای اجرای پروژه راه آهن از سمت استان اختصاص یافت و برای انجام مناقصه پروژه راه آهن بوشهر پیگیری های لازم از جانب وزیر راه و شهرسازی انجام شده است. استاندار بوشهر از اجرای این پروژه به صورت فاینانس و واگذاری آن به سرمایه گذار چینی اطلاع داد و تصریح كرد: حدود ۲۰۰ كیلومتر پروژه راه آهن بوشهر به شیراز در استان بوشهر است كه ترك تشریفات آن باید در شورای اقتصاد صورت گیرد. گراوند كه از آغاز عملیات راه آهن بوشهر تا آخر خرداد ماه اطلاع داده بود، بیان كرد: انجام مناقصه این پروژه از نظر حقوقی اگر مانعی نداشته باشند تا آخر خردادماه توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می گردد و یكی از مهم ترین پروژه های استان در راه اجرا قرار می گیرد.
البته مسئولان استان فارس هم از آغاز این پروژه اطلاع داده اند؛ عنایت الله رحیمی معاون عمرانی استاندار فارس اظهار داشت: عملیات اجرایی راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه كه فارس را به بندر وصل می كند در دستور كار است و هم اكنون سرمایه گذار داخلی و خارجی برای آن مشخص شده و امیدواریم كه بتوانیم سال ۹۷ كلنگ آغاز به كار آنرا زمین بزنیم. وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به بوشهر وعده داد كه طرح راه آهن شیراز - بوشهر با حضور شركت خصوصی ایرانی با همراهی شركت چینی انجام می گردد. آخوندی تصریح كرد: یكی از اشكالات در فاینانس طرح ها تامین سهم ۱۵ درصدی است كه نكته مهمی بود اما با همراهی مجلس در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش بینی شد كه سهم ۱۵ درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی تامین گردد. وعده مسئولان محقق شود نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بالای اجرای پروژه راه اهن بوشهر - شیراز تصریح كرد: راهآهن حلقه مفقوده زیرساخت های ارتباطی در استان بوشهر است. محمد باقر سعادت بر ضرورت تلاش و همت همه مسئولان برای تحقق وعده های راه اندازی راه آهن بوشهر تصریح كرد و افزود: اجرای این پروژه نقش بسیار مهمی در بهبود كسب و كار و رونق استان بوشهر خواهد داشت و به جد پیگیر تحقق آن هستیم. وی افزود: اتصال استان بوشهر به خط ریلی كشور علاوه بر منافع و مزایایی كه برای استان بوشهر دارد، نقش بسیار مهمی در اتصال دیگر نقاط كشور به بنادر و آبهای آزاد خواهد داشت. نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: همه تلاش خویش را برای هم افزایی در مورد اجرای این پروژه به كار می گیریم و با پیگیری مستمر امیدواریم بزودی شاهد كلنگ زنی این پروژه باشیم.
اجرای ۲۰۰ كیلومتر راه آهن در استان بوشهر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر هم تصریح كرد: پروژه راه آهن بوشهر – شیراز یك پروژه ملی است كه ۴۵۰ كیلومتر طول دارد و ۲۰۰ كیلومتر آن در استان بوشهر اجرا خواهد شد. رضا عوض پور بیان كرد: در حالیكه این پروژه فاینانس خارجی از كشور چین دارد و روال اداری شروع به كار فاینانس خارجی زمان بر بود ما خودمان با اعتباراتی كه داشتیم كار را آغاز خواهیم كرد تا زمانی كه اعتبارات فاینانس هم تزریق شود. وی با اشاره به اینكه سرمایه گذاری اولیه این پروژه بر مبنای نرخ یوان چین حدود سه هزار میلیارد تومان می شود، اظهار داشت: تابحال ۳۰ درصد تخصیص از اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومانی را دریافت كردیم و ۷۰ درصد باقی مانده هم در آبانماه دریافت خواهیم كرد و عملیات اجرایی این پروژه را تا ماه آینده آغاز می نماییم. راه آهن بوشهر - شیراز بزودی آغاز می شود معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر از آغاز این پروژه در آینده نزدیك اطلاع داد و بیان كرد: اتصال استان بوشهر به خطر راه آهن سراسری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و تلاش ویژه ای برای تحقق آن داریم. خیرالله خادمی با اشاره به ایجاد كریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی كشور با اجرای این پروژه تصریح كرد: راه اندازی خط آهن شیراز - بوشهر - عسلویه سبب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبكه ریلی سراسری می گردد. وی با اشاره به اهمیت سرعت بخشیدن به آغاز و اجرای این پروژه افزود: اجرای خط ریلی در استان بوشهر امری مهم و ضروری می باشد چون كه با اتصال راه آهن به بنادر استان تحول مهم اقتصادی و معیشتی تولید می گردد. حالا مردم چشم انتظار تحقق وعده مسئولان هستند تا در میان این همه مسئولی كه وعده ساخت این خط ریلی را داده اند، یكی هم به وعده خود عمل كند و صدای سوت قطارها در استان بوشهر هم شنیده شود.

1397/07/23
15:37:55
5.0 از 5
4941
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , ترانزیت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان