در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ریلی كه با شمش هندی تولید شود، ملی نیست، سود اصلی برای خارجی ها

ریلی كه با شمش هندی تولید شود، ملی نیست، سود اصلی برای خارجی ها فراز برج: یك كارشناس صنایع فولادی اظهار داشت: اگر قرار باشد ۸۰ درصد هزینه ریل بابت خرید شمش از كارخانجات هندی یا چینی به خارج پرداخت گردد و بگوییم به تولید داخلی ریل رسیده ایم، ادعایی دور از واقعیت است.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، تلاش ها برای تولید ریل راه آهن بعنوان محصولی مهم كه در ساخت و نگهداری خطوط ریلی استفاده می گردد از ابتدای دهه ۷۰ آغاز شد، بعد از چندین سال تلاش سرانجام در سال جاری، شركت ذوب آهن در خلال یك همكاری با شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود برای نخستین بار توانسته است ریل راه آهن را با استانداردهای روز دنیا به تولید برساند. در این بین برخی كارشناسان این اتفاق را آخر ماجرا نمی دانند.
كارشناس فولاد: بازرسان فنی شركت راه آهن هنوز ریل UCI۶۰ را تأیید نكرده اند
در این زمینه مهرشاد میرزاییان، كارشناس فولاد در گفت وگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: ریل یكی از پروفیل های نوردی پرارزش در میان محصولات فولادی رایج داخلی است. قیمت جهانی هر تن ریل هم اكنون حدود ۵۰ درصد از سایر پروفیل های فولادی مانند تیرآهن و میلگرد بیشتر است و به همین نسبت یا حتی بیشتر از آن، ارزش افزوده بالاتری هم برای تولیدكننده خواهد داشت.
این كارشناس صنعت فولاد اضافه كرد: كارخانه ذوب آهن از حدود دو دهه پیش تلاش هایی برای تولید این محصول انجام داده بود كه تلاش های خوبی هم بود، اما كافی نبود و محصول تولیدشده تطابق لازم را با استانداردهای آن زمان نداشت، اما هم اكنون با تجهیز كارخانه خود، مقدمات كار را تا حدی فراهم نموده و برای مثال پروسه نورد ریل را در تولید ریل U۳۳ با موفقیت پشت سر گذاشته است.
میرزاییان در مورد تولید ریل مناسب خطوط پرسرعت اضافه كرد: ریل اصلی مورد نیاز كشور از نوع UIC۶۰ است كه اكثریت نیاز كشور را به خود اختصاص داده و طبیعتاً پروسه تولید دشوارتری هم دارد. چندی قبل ذوب آهن اعلام نمود تولید انبوه این محصول را هم با موفقیت به سرانجام رسانده كه البته در این صورت هم باید بازرس مشتری ریل های تولیدی ـ یعنی شركت راه آهن ـ آنرا تأیید كند كه تا كنون خبری در این زمینه ندیده ام.
واردات شمش فولاد یعنی تولید ریل داخلی نداریم
وی افزود: البته در صورت صحت این خبر، بازهم باید بدانیم چنین ریلی اگر با شمش خارجی به تولید رسیده باشد عملاً به صورت كامل داخلی سازی نشده است. چون كه شمش به تنهایی عمده هزینه و عمده ارزش افزوده یك محصول نوردی را به خود اختصاص می دهد، در مورد ریل هم چنین است. اوایل امسال كه ریل U۳۳ با شمش هندی به تولید رسید و تحویل راه آهن شد نباید ادعا می شد كه ریل ایرانی تولید شده است.
میرزاییان درزمینهٔ تولید داخلی شمش ریل هم اضافه كرد: اخیراً این كارخانه با كمك یك شركت اتریشی به تجهیز فرایند تولید شمش خود با تجهیزات ریخته گری تحت خلأ اقدام نموده كه تابحال موفق نبوده است. بدون تعارف این كارخانه نباید فعالیت تبلیغاتی دور از واقعیت انجام دهد. اگر قرار باشد ۸۰ درصد هزینه ریل بابت خرید شمش از كارخانجات هندی یا چینی به خارج پرداخت گردد و تنها برای مابه التفاوت اندك مربوط به نورد ادعا نماییم ریل راه آهن به تولید داخلی رسیده است، این مسئله صرفاً یك ادعای دور از واقعیت است. ریل یك محصول با حساسیت بسیار بالاست و به هیچ وجه با محصولات نوردی دیگر مانند تیرآهن و میلگرد قابل مقایسه نیست و نباید تولید آنرا امری ساده تلقی نمود.

1397/07/26
18:21:55
5.0 از 5
4789
تگهای خبر: تجهیزات , تولید , راه آهن , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان