در گفتگو با مهر تشریح شد؛

پشت پرده معافیت بندرچابهار ازتحریمها، رقابت چین و آمریكا در منطقه

پشت پرده معافیت بندرچابهار ازتحریمها، رقابت چین و آمریكا در منطقه فراز برج: معاون بندری سازمان بنادر درباره پشت پرده مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم های آمریكاگفت: رقابت سه جانبه چین و آمریكا، چین و هند و هند و پاكستان عامل استثناء شدن چابهار از تحریم ها است.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، آخرین مرحله از تحریم های ظالمانه آمریكا ضد ایران با دستور ترامپ ۱۳ آبان ماه اجرا شد كه در این مرحله از تحریم ها، بخش های حمل و نقل بخصوص حمل و نقل هوایی و دریایی ایران همچون ناوگان دو شركت كشتیرانی و ملی نفتكش جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم های آمریكا قرار گرفتند.
اگرچه در این دوره از تحریم ها بر خلاف دوره های گذشته، اتحادیه اروپا و سایر كشورها با آمریكا همراه نیستند، اما آمریكایی ها در بخش حمل و نقل دریایی اعلام نموده اند آن دسته از شركت های بزرگ كشتیرانی دنیا و خطوط لاینری كه با آمریكا تبادل تجاری دارند، اگر به بنادر ایران سفر كنند، حق پهلوگیری در بنادر آمریكا را نخواهند داشت.
با توجه به اینكه حجم مبادلات شركت های كشتیرانی لاینری با آمریكا چندین برابر ایران است، سفر رسمی این لاینرها به بنادر ایران، ریسك بالایی برای آنها در برخواهد داشت.
البته همانگونه كه محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است، هیچ یك از بنادر ایران تحریم نیستند ولی خطوطی كشتیرانی كه كشتی های شان به بنادر ایران بیایند، از ادامه حضور در مبادلات با آمریكا منع می شوند.
با این حال آمریكایی ها در آخرین مرحله از اعمال تحریم ها، چند كشور را از بخش هایی از تحریم های ایران معاف كرده اند كه در بخش نفت و انرژی، معافیت ۸ كشور از تحریم خرید نفت ایران و مستثنا شدن هند و افغانستان از حضور در بندر چابهار در بخش حمل و نقل دریایی ایران است.
كارشناسان گمانه های مختلفی در مورد علت واقعی و پشت پرده معاف شدن هند و افعانستان از حضور در بندر چابهار مطرح كرده اند. هر چند كه آمریكایی ها علت این تصمیم را در رسانه های خود، ارسال كمك های بشردوستانه به افغانستان بیان كرده اند اما در پشت پرده این اعلام رسمی، یك سری دلایل دیگر سیاسی ـ اقتصادی در جهت منافع آمریكا وجود دارد كه همچون آن، رقابت آمریكا با چین در حوزه حمل و نقل بندری جنوب آسیاست.
در حال حاضر چینی ها سرمایه گذاری سنگین ۴۶ میلیارد دلاری در بندر گواتر پاكستان داشته و این بندر را برای ۴۳ سال از پاكستانی ها اجاره كرده اند. این میزان سرمایه گذاری می تواند منافع هندی ها از یك سو و آمریكایی ها از جانب دیگر در این منطقه حساس از آسیا را به مخاطره بیندازد. همین مبحث می تواند انگیزه بالایی برای مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم های آمریكا باشد.
معاون بندری سازمان بنادر: اپراتور هندی تابع مقررات ایران خواهد بود
محمدعلی حسن زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت پشت پرده معاف شدن بندر چابهار از تحریم های اخیر آمریكایی ها ضد حمل و نقل دریایی ایران تصریح كرد: بر مبنای آنچه آمریكایی ها رسما اعلام نموده اند، علت معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریكا، ارسال كمك های بشردوستانه به افغانستان بوده است.
وی افزود: بخش زیادی از كمك های انسان دوستانه كه به دست افغان ها رسیده از مسیر هند بوده است. گندم و حبوباتی كه با استفاده از بندر چابهار به افغانستان ترانزیت می گردد از جانب هندی ها ارسال شده است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه آمریكایی ها مستقیما اعلام نمی كنند كه به خاطر رقابت با چین یا تضعیف پاكستان، بندر چابهار از تحریم های آمریكا معاف شده، اظهار داشت: اما از منظر كارشناسی آنچه صراحتا از جانب آمریكایی ها اعلام می گردد با علت پشت پرده، متفاوت می باشد.
وی خاطرنشان كرد: كارشناسان مطالعات راهبردی داخلی و خارجی معتقدند علت اعطای این معافیت این است كه آمریكاییها می خواهند با معاف كردن بندر چابهار، از تقابل چین و هند، هند و پاكستان و چین و آمریكا سود ببرند.
حسن زاده با اشاره به اینكه معاف شدن چابهار از تحریم ها هر چقدر هم میزان اثرگذاری آن برای كنترل چینی ها از جانب آمریكا كم باشد، نوعی تقابل آمریكا با چین بشمار می رود خاطرنشان كرد: از جانب دیگر چینی ها با هندی ها و هم هند با پاكستان رقابت دیرینه ای دارد ضمن اینكه آمریكایی ها علاقه مند هستند فاصله اقتصادی چین با آمریكا در حجم قابل ملاحظه ای حفظ بشود.
وی در پاسخ به این پرسش كه عامل رایزنی با آمریكاییها برای معاف كردن چابهار از تحریم ها، هند بوده یا افغانستان، اظهار داشت: هر دو كشور گفتگوهایی با مقامات آمریكایی برای مستثنا كردن چابهار برقرار كرده بودند. البته این مورد هم به صورت رسمی اعلام نشده و مانند معافیت بخش نفتی ایران از تحریم ها برای ۸ كشور، رایزنی های معافیت بندر چابهار هم غیررسمی بوده است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش كه با عنایت به آغاز فعالیت اپراتور هندی بندر چابهار در آینده نزدیك، آیا احتمال می رود معاف شدن بندر چابهار با هدف اعمال نفوذ آمریكایی ها در مورد نوع كالاهای وارداتی و صادراتی به ایران و تنگ تر كردن حلقه تحریم های جدید باشد؟، تصریح كرد: به هیچ عنوان چنین احتمالی وجود ندارد و ما بجز كالاهایی كه بعنوان كالای ممنوعه در قانون یا بخشنامه ها تصریح شده و تجارت آنها قاچاق به حساب می آید، اجازه ورود و خروج سایر كالاها را صادر خواهیم كرد. این مورد ارتباطی با اپراتور بندر ندارد و هر شركت دیگری شامل داخلی یا خارجی اپراتوری بندر چابهار را بر عهده بگیرد تابع قوانین و مقررات ایران خواهد بود و اداره بنادر ایرانی هیچ ارتباطی به اپراتور هندی یا كشور هند یا آمریكا ندارد.

1397/08/29
15:00:46
5.0 از 5
4454
تگهای خبر: اجاره , اقتصاد , ترانزیت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان