معاون وزیر راه در گفتگو با مهر:

تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت، مشكل ساز شد

تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت، مشكل ساز شد به گزارش فراز برج رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: برای حذف رانت خواری، به استانها اعلام نموده ایم قیر مجانی را فقط به پروژه هایی كه تأمین اعتبار شده اند، تحویل دهند.



عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توزیع قیر به پیمانكاران طرف قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح كرد: از آغاز سال تا كنون حدود ۱۷۰ هزار تن قیر دریافت كرده ایم و پیش بینی می نماییم اگر قیر به صورت مرتب توزیع شود پتانسیل آنرا داریم كه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن دیگر تا آخر امسال دریافت نماییم.
وی با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر اضافه كرد: این اتفاق، پیمانكاران ما را گرفتار مشكل می كند؛ چون باآنكه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماه به ماه تغییر می كند. از همین رو ما انتظار داریم نرخ تعدیل قیر هم به صورت ۳ یا ۶ ماهه با پیمانكاران پروژه های تعمیر و نگهداری راه ها محاسبه شود.
حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هر ماه كه با پیمانكاران محاسبه می شود، خاطرنشان كرد: این تفاوت ها بسیار بالاست؛ به گونه ای كه در یك ماه، هر تن قیر با پیمانكار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه می شود در حالیكه نرخ تعدیل آن در ماه پیش از آن با پیمانكار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: شاخص تعدیل نرخ قیر، كل قراردادهای پیمانكاری را حتی در زمان بررسی اسناد مناقصه ها هم گرفتار مشكل می كند؛ با این وجود، اینكه قیر از راه بورس كالا توزیع شود یا خیر، برای ما فرقی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی كه در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهند، حداقل در هر بازه سه ماهه ثابت باشد تا شاخص های تعدیل نرخ قیر را كه با پیمانكاران محاسبه می نماییم قابل تنظیم باشد. ضمن اینكه پیمانكاران هم باید بتوانند برنامه ریزی كنند در یك فصل با قیری كه قیمت ثابت دارد، كار كنند.
معاون وزیر راه درباره نحوه واگذاری قیر برای دستگاه های تابعه وزارت راه اظهار داشت: قیرها به وزارت راه و شهرسازی داده می شود آنها هم بر مبنای میزان مصرف میان دستگاه های مصرف كننده قیر شامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و روكش راه روستایی توزیع می كنند. البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با عنایت به وجود ۱۵۰ هزار كیلومتر آزادراه، راه اصلی و روستایی در كشور، بزرگترین مصرف كننده قیر است.
وی تاكید كرد: در تلاش هستیم سهمیه قیر بیشتری دریافت نماییم تا مشكلات فنی بخشی از راه های اصلی، آزادراهی و بزرگراهی را تا قبل از تعطیلات نوروزی و بخشی را هم بعد از ایام عید سال ۹۸ تعمیر و رفع نماییم.
حسن نیا در مورد وجود رانتهایی كه در توزیع قیر وجود دارد و بعضی از پیمانكاران پروژه های راهسازی، قیر مجانی را در بازار آزاد به فروش می رسانند، خاطرنشان كرد: برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، حواله های قیر را فقط به پروژه هایی می دهیم كه اعتبار اجرای آنها تأمین شده باشد. ادارات كل راهداری استانها موظف به كنترل نحوه توزیع قیر هستند اما با عنایت به اتفاقاتی كه در بخش قیر رخ داده، تلاش می نماییم كنترل ها را افزایش دهیم.

1397/11/15
21:33:31
5.0 از 5
4481
تگهای خبر: آزادراه , پروژه , پیمانكار , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان