شرفبافی به مهر خبر داد:

امكان واگذاری سهام هما در بورس وجود دارد

امكان واگذاری سهام هما در بورس وجود دارد فراز برج: مدیرعامل ایران ایر عرضه سهام این شركت هواپیمایی در بورس را همچون روش های قابل اجرا برای خصوصی كردن این ایرلاین معرفی نمود.



فرزانه شرفبافی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره امكان واگذاری سهام ایران ایر در بازار سرمایه برای رفع قسمتی از مشكلات اقتصادی هما اظهار داشت: امكان این كار وجود دارد.
مشكلات اقتصادی ساختاری هما
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با وجود آنكه ایرلاین ملی، دولتی و حامل پرچم (Flag Career) شمرده می شود، اما به دلیلهای متعددی همچون بهره وری پایین، كم بودن تعداد ناوگان، بالا بودن تعداد نیروها، ساختار اقتصادی و بازرگانی غیر بومی، نابسامانی صندوق بازنشستگی و درنتیجه تحمیل هزینه حقوق و مزایای بازنشستگان این شركت بر دوش هما و... با مشكل كمبود شدید نقدینگی و زیان انباشته دست و پنجه نرم می كند.
استقراض از سازمان بنادر برای پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان هما
مشكلات اقتصادی ایران ایر در حدی بود كه برمبنای اعلام محمدرضا رضایی كوچی، رئیس كمیسیون عمران مجلس(در مراسم ورود برخی از ای تی آرهای هما در سال ۹۶)، این شركت برای تأمین حقوق یك ماه از كاركنان خود با دستور وزیر سابق راه و شهرسازی، مجبور به استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی شد.
فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل در دی ماه امسال باز با تأیید این اقدام كه بابت تأمین حقوق كاركنان شاغل و بازنشسته هما در یكی از ماه های پاییز سال قبل انجام شده بود، از تسویه این بدهی درانتها سال مالی ۹۶ و پیش از آغاز حسابرسی قانونی صورت های مالی این دو دستگاه دولتی آگاهی داد.
وزیر راه: بدهی های هما با مطالبات آنها از دولت تهاتر می شود
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی باز چند روز قبل در حاشیه مراسم افتتاح آشیانه شماره ۲ هما در فرودگاه امام خمینی (ره) درباره زیان ایران ایر گفت: ایران ایر زیان ده نیست ولی زیان انباشته دارد و این متأثر از مطالبات سنواتی و خدماتی است كه داده و مطالباتی كه نگرفته است.
وی با اشاره به اینكه هما از دولت مطالباتی دارد، اظهار داشت: این مطالبات با بدهی انباشته هما تهاتر می شود تا بدین ترتیب ایران ایر با ایرلاین های مشابه قابل رقابت باشد.
اسلامی اضافه كرد: ایران ایر، ایرلاین حامل پرچم ما است و همه كشورهای دنیا از ایرلاین ملی خود حمایت می كنند.
وی با اشاره به اینكه هما جزء افتخارات كشور شمرده می شود گفت: اصلاحات ساختاری و حقوقی در هما انجام خواهد شد؛ دستور كار ما برای هما اصلاحات و تحولات ساختاری، نوسازی و تجهیز ناوگان است.
اعطای سرمایه در گردش به ایرلاین ها
وزیر راه و شهرسازی همین طور در این مراسم بدون آنكه نامی از شركت هواپیمایی خاصی ببرد، از تلاش دولت برای اعطای سرمایه در گردش به ایرلاین ها آگاهی داد و اشاره كرد: شركت های هواپیمایی با این سرمایه در گردش تقویت شده و به جای آنكه با فروش یكجای بلیت های سیستمی و برنامه ای خود به آژانس ها و چارتركننده، مبادرت به چارتری كردن بلیت ها كنند، با این سرمایه در گردش می توانند به رفع مشكلات مالی خود بپردازند.
مدیرعامل ایران ایر: طلبكاران هما، بانك ها، شركت های بیمه و برخی فرودگاه ها هستند
شرفبافی باز در حاشیه همین مراسم درباب مشكلات اقتصادی و زیان انباشته ایران ایر با اشاره به اینكه زیان انباشته هما هر سال افزایش می یابد، اظهار داشت: میزان زیان انباشته، بستگی به نرخ ارز محاسباتی درانتها سال مالی دارد.
مدیرعامل ایران ایر اضافه كرد: امسال توسط بازرس قانونی شركت هما و سازمان حسابرسی، مطالبات احصاء و عدد دقیق استخراج شد.
وی اضافه كرد: قسمتی از زیان انباشته هما با افزایش سرمایه دولت در ایران ایر جبران می شود و بدین ترتیب فشار مطالبات بانك ها، بیمه ها، برخی شركت ها و فرودگاه ها از هما كاسته می شود.
چرا شركت های هواپیمایی تا كنون وارد بورس نشده اند؟
خاطرنشان می شود تا كنون سابقه واگذاری ایرلاین های ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شركت های هواپیمایی به صورت مزایده یا فروش یكجای سهام آنها انجام می شده است.
اخیرا باز اگهی مزایده قدیمی ترین شركت هواپیمایی ایران وابسته به وزارت نفت در یكی از روزنامه ها منتشر گردید و مقرر است سهام این ایرلاین در چارچوب مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.
كارشناسان اقتصادی دو عامل مهم زیان ده بودن برخی ایرلاین های قدیمی، انحصاری بودن خرید و فروش مجوز تأسیس ایرلاین صادره از سازمان هواپیمایی كشوری، نداشتن شفافیت مالی، نبود برنامه مدون برای تقویت بخش بازرگانی و فروش بلیت شركت های هواپیمایی، درآمدهای پنهان همچون فروش بلیت های سیستمی به صورت چارتری و... را بعنوان فاكتورهایی برای عدم تمایل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص پذیرش شركت های هواپیمایی در بازار سرمایه از یك سو و خودِ ایرلاین ها برای واگذاری سهام در این بازار از طرف دیگر عنوان می كنند.

1397/11/29
15:11:37
5.0 / 5
3255
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان