معاون راه آهن خبر داد؛

وام كرونایی 200 میلیارد تومانی شركتهای ریلی آماده پرداخت گردید

وام كرونایی 200 میلیارد تومانی شركتهای ریلی آماده پرداخت گردید معاون اقتصادی شرکت راه آهن از آماده شدن پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی کرونایی به شرکتهای حمل و نقل ریلی یک سال پس از تصویب در ستاد کرونا اطلاع داد.



نورالله بیرانوند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تسهیلات کرونایی اظهار نمود: یک اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومانی برای اعطای تسهیلات کرونایی به شرکتهای ریلی مسافری اختصاص پیدا کرد که بخشی از آن به شرکت ها اعطا شده است.
وی اضافه کرد: در مرحله اول بانک عامل اعطای این رقم (۹۴۰ میلیارد تومان) تعیین شد که خارج از اختیار شرکت راه آهن بود و ستاد ملی مقابله با کرونا این بانک را برای پرداخت این تسهیلات انتخاب کرد؛ البته در همان روز نخست هم به ستاد کرونا اعلام کردیم که باید تضامینی که بانک ها برای پرداخت این تسهیلات مطالبه می کنند، تعیین تکلیف شود؛ همینطور به شرکت هایی که بدهی دارند، کمک گردد تا مشمول دریافت این تسهیلات شوند؛ بانک مرکزی هم چنین بخشنامه هایی تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ نمود.
حمل و نقل ریلی مسافری سودده نیست
معاون اقتصاد حمل و نقل و برنامه ریزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: شرکتهای ریلی مسافری به علت اقتصاد ضعیف بخش مسافری، شرکتهای سوددهی نیستند و به طور عمده در سپردن تضامین بانکی برای دریافت این تسهیلات مشکل داشتند؛ پیشنهادهای مختلفی در این خصوص به بانک عامل عرضه و جلسات گوناگونی با حضور مدیران عامل بانک عامل و شرکت راه آهن و حتی وزیر راه برگزار کردیم.
وی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از بانک عامل این بود که واگن های شرکتهای ریلی را بعنوان تضمین قبول کند و نهایتا تقاضای شرکت رجا به سختی پذیرفته شد و اعطای تسهیلات به این شرکت در مراحل نهایی قرار دارد؛ بخش دیگری از شرکتهای ریلی مسافری توانستند تضامین بانکی را تأمین و تسهیلات کرونایی را دریافت نمایند.
بیرانوند در مورد شرکتهای ریلی مسافری که تا کنون موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند اظهار داشت: مشکل اصلی این شرکت ها همچنان تأمین تضمین است و بانک عامل هم بر درخواست خود اصرار دارد بنابراین بخشی از شرکتهای ریلی نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت نمایند.
وام کرونایی رجا آماده پرداخت شد
وی خاطرنشان کرد: مجموعاً سهم رجا و شرکت صنعتی تابعه این شرکت از تسهیلات کرونایی، ۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۲۰۰ میلیارد تومان آن در آستانه پرداخت قرار دارد.
پیگیری های مهر جواب داد / ‬ افزایش حمل ریلی کالاهای اساسی از بنادر
معاون مدیرعامل شرکت راه آهن درباره افزایش حمل ریلی کالاهای اساسی بیان نمود: پس از گفتگویی که با خبرگزاری مهر داشتم، سهم ریل از حمل کالاهای اساسی مانده در بنادر افزایش یافت؛ هم اکنون همکاران ما در معاونت بازرگانی و سیر و حرکت راه آهن و همینطور شرکتهای ریلی در بنادر مستقرند؛ ما وظیفه خود می دانیم تا حمل کالاهای اساسی بعنوان کالاهای استراتژیک را در اولویت قرار دهیم و به این موضوع، دید اقتصادی نداریم چون حمل کالاهای اساسی برای راه آهن نسبت به حمل فولاد و مواد معدنی، زیان ده است؛ اما ما در راه آهن به این مورد به دید تجاری نگاه نمی نماییم.
وی افزود: هم اکنون ترافیک کاری در بخش حمل ریلی کالاهای اساسی پیش آمده و راه آهن در گلوگاه هایی که در بخش ناوگان جاده ای، گره ایجاد می شود، ورود کرده و اثرگذار می باشد.
حمل ریلی بخش عمده کالاهای معدنی و فولادی
بیرانوند سهم بخش ریلی از حمل کالا در کشور را ۱۴ و مسافر حدود ۱۰ درصد دانست و اضافه کرد: حمل کالاهای فوق سنگین روی دوش راه آهن است و اگر یک روز حمل کالاهای فولادی، معدنی یا حتی سیمانی ها متوقف شود، فعالیت کل صنایع مرتبط در کشور از کار می افتد.
وی تصریح کرد: بیشتر حمل سنگ آهن با ریل است و در جاهایی که ظرفیت نداریم با ناوگان جاده ای جابه جا می شود؛ چون خط آهن معدن سنگان از مسیر تربت-بافق یک خطه است که سبب کاهش حجم جابه جایی مواد معدنی با ریل می شود؛ ایمیدرو و ۱۲ شرکت فولادی اخیراً تفاهمنامه ای با شرکت راه آهن برای سرمایه گذاری در دو خطه کردن این مسیر به امضا رسانده اند؛ گلوگاه ما در این راه، مسأله ظرفیت و نبود خط دوم است؛ با این وجود ۵ میلیون تن بار مواد معدنی در سال با حمل ریلی جابه جا و مابقی به جاده منتقل می شود.


منبع:

1400/05/04
10:38:06
5.0 / 5
229
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان