وزیر راه و شهرسازی:

سهم ایران از حمل و نقل جهانی را باید پس بگیریم

سهم ایران از حمل و نقل جهانی را باید پس بگیریم وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باوجود موقعیت جغرافیایی کشور، سهم اندکی از حمل و نقل در جهان داریم.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، رستم قاسمی امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلان اینکه اگر حمل و انتقال مناسب نباشد، صادرات و واردات به خوبی صورت نمی گیرد، اظهار داشت: حمل و نقل بنیاد تحرک اقتصادی کشور است، من به حوزه حمل و نقل بواسطه فعالیتم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به ویژه در حوزه ساخت آزادراه، شبکه ریلی و بنادر از نزدیک آشنا هستم.
وی اضافه کرد: کشورمان از نظر ژئوپلتیک در منطقه از جایگاه منحصر به فردی برخوردارست که می تواند نقش حمل و نقل را دوچندان کند. اتصال به کشورهای همسایه، کریدورها و دسترسی به شبکه های دوردست بوسیله ریل لازم است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در شروع راه هستیم و باید اقدامات جهشی رخ دهد تا سهم خودرا از حمل و نقل جهان کسب نماییم. همه ما به ایمن، ارزان و بزرگ مقیاس بودن حمل و نقل ریلی واقفیم و در بعضی از کشورها سهم حمل ریلی مسافری از ۵۰ درصد عبور کرده است.
قاسمی بیان کرد: بااینکه مشکلات تحریم و بین المللی داریم اما من از نزدیک زمانی که مسئولیت یکی از هایتِک ترین صنایع کشور را در اختیار داشتم دیدم که در حدود دو تا سه ماه توانستیم کاری نماییم تمامی شرکت های خارجی فعال در آن صنعت ایران را ترک کنند چون عامل دسترسی به این دانش، نیروی انسانی است. ما در این کشور نیروهای نخبه و مستعد فراوانی و شرکت های دانش بنیان خوبی داریم که باید به کار گرفته شوند.
وی افزود: من بارها اعلام نموده ام راه آهن یا پالایشگاه آهن است، آهن ها مهم نیستند، آدم ها مهم هستند و این آهن را می سازند و به حرکت در می آورند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید کریدورهای مختلف ریلی برقرار شود، بیان کرد: هم اکنون میان شبکه راه آهن و بنادر گسست داریم که باید رفع گردد و به چشمه های بار برسیم.
وی اظهار داشت: با دیپلماسی اقتصادی باید سهم خودرا از دنیا در حمل و نقل بگیریم چون در نقطه ای هستیم که جایگاه مهمی در حمل و نقل جهانی شمرده می شود. من آینده روشنی برای حمل و نقل کشور می بینم.
وزیر راه به بکارگیری بخش خصوصی در راه آهن اشاره و اظهار نمود: ما کشور ثروتمندی هستیم اما خیلی از مگاپروژه ها با اعتبارات دولتی قابل اجرا نیست و باید روش هایی به کار بگیریم تا از منابع مردم و همین طور سرمایه گذاری خارجی استفاده نمائیم، بطورمثال در جاهایی که آزادراه می سازیم می توان مجتمع های گردشگری ایجاد کرد و با در آمد همان ها آزادراه ساخت.
قاسمی اضافه کرد: یا بجای این که مردم در بانک پول خودرا سپرده کنند و ۲۵ درصد سود بگیرند طرح هایی اجرا شود که آی. آر.آی آن ۳۵ درصد باشد یا این که عوائد بازگشت از ساخت آزادراه بجای این که ۲۵ ساله تعیین شود ۲۳ ساله اعلام تا برای مردم جذاب تر شود. عقب ماندگی زیادی در حمل و نقل ریلی داریم.

1400/07/27
14:52:39
5.0 / 5
270
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان