در گفت وگو با فراز برج اعلام شد
افزایش عوارض بزرگراه ها تا 50 درصد در تعدادی مسیرها
به گزارش فراز برج، معاون توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به افزایش 37 تا 50 درصدی نرخ عوارض بزرگراه ها به صورت میانگین در تمام بزرگراه های بخش خصوصی و مشارکتی اعلام نمود که میانگین وصول این عوارض تنها 50 درصد است و وزارت راه در تلاش است با سودجستن از ابزارهایی مانند قانون تعویض پلاک، بیمه شخص ثالث و کارت سوخت، میزان وصولی ها را افزایش دهد.
میلاد دوستی در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه نرخ عوارض آزاد راه های کشور در ۵ سال قبل حدود ۱۸ درصد افرایش داشته است، اظهار داشت: از این ۵ سال دو سال هم افزایش نرخ عوارض صفر بوده که این مورد تاثیرش را روی خدمات و سرویس دهی به کاربران گذاشته بود.
وی اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد از سطح رویه های برخی محورها نیاز به بهسازی فوری دارد که امیدواریم بتوانیم آنها را سریعتر از بحران خارج نماییم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: بنابر بند الف ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه سرمایه گذاران می توانند نرخ های مخصوص خودرا برای تعیین عوارض اعلام کنند، اما وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به این مورد نرخها را تعدیل داده است. شاید درخواست بعضی از سرمایه گذاران افزایش بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده که طبق گزارش هزینه درآمد به درستی است؛ اما وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده در کمیسیون های تخصصی این اعداد را کم کند با یک نسبتی علاوه بر این که سطح سرویس دهی بالا می رود سطح رضایتمندی شهروندان را هم داشته باشیم.
وی اظهار داشت: بعنوان مثال آزاد راه تهران- شمال ۳۷ تا ۴۳ افزایش نرخ عوارض داشته است. در تعدادی مسیرها این افزایش به ۵۰ درصد هم می رسد. امکان دارد در یک آزاد راه یا نقطه خاصی برای نوع وسیله نقلیه سنگین بیشتر از ۵۰ تا ۵۵ درصد هم افزایش داشته باشد.
دوستی افزود: این افزایش نرخ شامل همه آزاد راه های بخش خصوصی و مشارکتی است و آزاد راه دولتی که متولی آن سازمان راهداری است خارج از این پروسه هستند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه اظهار داشت: کاربرانی که از این آزاد راه ها استفاده می نمایند در پرداخت این عوارض کوتاهی می کنند و پرداخت صورت نمی گیرد و این مورد سبب شده میانگین وصولی ها ۵۰ درصد باشد. هم اکنون یک قانون تعویض پلاک داریم که کاربران را ملزم می کند به هنگام تعویض، عوارض جاده ای خودرا بپردازند. وزارت راه و شرکت ساخت در قانون بودجه ۱۴۰۵ بدنبال پیگیری گلوگاه های دیگری همچون بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و... است که بتواند مسیر وصولی ها را بیشتر کند.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب