یك مقام مسئول در صنعت كشتیرانی اعلام كرد:

تعدیل ۴۰ درصد شاغلان دریایی به دنبال تحریم ها، كاهش ۳۰درصدی واردات

تعدیل ۴۰ درصد شاغلان دریایی به دنبال تحریم ها، كاهش ۳۰درصدی واردات فراز برج: دبیركل انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته اظهار داشت: به سبب اعمال تحریم های جدید آمریكا مقابل صنعت حمل و نقل دریایی، شركت های كشتیرانی ۴۰ درصد نیروهای خودرا تعدیل كرده اند.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، مسعود پل مه در نشست خبری شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به فعالیت این انجمن در تمام حوزه های حمل و نقل دریایی و بندری گفت: دریا و بندر سرمنشا تحول اقتصادی كشورهاست و در ایران باز ۹۵ درصد تجارت از راه حمل و نقل دریایی انجام میگردد.
وی با تاكید بر اینكه واردات ما دریا محور است، اشاره كرد: بر طبق اطلاعات گمرك جمهوری اسلامی ایران متأسفانه اقتصاد ما واردات محور بوده و ۹۰ درصد آن از راه دریا انجام میگردد. همین طور بیشتر از ۹۹ درصد صادرات محصولات نفتی و فرآورده های آن باز از راه دریا انجام میگردد.
پل مه با تاكید بر اینكه ۲۷۰ عضو حقوقی در انجمن كشتی رانی حضور دارند، درباب تأثیر تحریم ها بر حمل و نقل دریایی تاكید كرد: آغازین نقطه برخورد اقتصاد ما با تحریم، بخش دریا بود. به واسطه خروج یك جانبه آمریكا از برجام بیشتر از ۲۰ شركت بزرگ حمل و نقل دریایی در جهان كه بعنوان لاینرهای دریایی شناخته می شوند، بنادر ما را ترك كردند. همین طور اشخاص حقیقی و حقوقی كه قبل از برجام در فهرست تحریم ها بودند، سپس خروج آمریكا از برجام بار دیگر به فهرست تحریم ها بازگردانده شدند.
دبیركل انجمن كشتی رانی و خدمات وابسته افزود: سپس اعمال تحریم های آمریكا شركت های بیمه حمل و نقل دریایی (P and I club) كه طیف گسترده ای از خدمات دریایی به شركت های كشتیرانی دنیا نمایش می دهند و تعداد آنها باز محدود است، با عنایت به اینكه بخش مهمی از سهام این شركت در اختیار امریكایی هاست، پس این شركت ها عموما هم اكنون به شركت های لاینری دنیا كه به ایران سفر كنند، خدمات نمی دهند. از این رو شركت های لاینری حاضر به ورود به بنادر ایران نیستند ضمن اینكه شركت های بیمه گر حمل و نقل دریایی باز به سبب تحریم ها به شناورهای ما خدمات نمی دهند و اگر كشتی های خارجی بخواهند وارد آب های ایران شوند از شمول بیمه این شركت ها خارج می شوند.
وی اضافه كرد: در دوره تحریم های قبل از برجام، در ایران دو موسسه P& i تأسیس شد با عنایت به اینكه این دو موسسه با شركت های بیمه گر خارجی تفاهم نامه دارند، از همین رو شركت های كشتی رانی خارجی و بنادر دیگر كشور ها باز بیمه این كشورها را می پذیرند. ضمن اینكه اگر كشتی های خارجی وارد آب های ایران شوند، تحت بیمه این دو موسسه ایرانی قرار می گیرند.
این فعال حمل و نقل دریایی درباره ریزش نیروهای كار در امور دریا سپس تحریم ها، اشاره كرد: تابحال ۴۰ درصد نیروهای فعال در حوزه حمل و نقل دریایی به دنبال تحریم های جدید آمریكا تعدیل شدند.
پل مه درباب هزینه های شركت كشتی رانی اظهارداشت: هم اكنون این هزینه ها به صورت ارزی از ما ستاندن میگردد در حالیكه در پارسال نرخ ارز ۳۲۰۰ تومان محاسبه می شد اما هم اكنون با احتساب ارز نیمایی باز ۸ هزار تومان بر شركت های كشتیرانی تحمیل میگردد كه به معنای افزایش ۳.۵ برابری خدمات دریایی است كه دولت بعنوان خدمات بندری از شركت های كشتیرانی ستاندن می كند.
در ادامه این نشست امید ملك رئیس هیئت مدیره انجمن كشتی رانی و خدمات وابسته با اشاره به اینكه سپس اعمال تحریم بیشتر از ۳۰ درصد حجم مبادلات بازرگانی ما در حوزه واردات و ترانزیت كاهش یافته است، اظهار داشت: با عنایت به كاهش ارزش پول ملی، در حوزه صادرات كاهشی نداشتیم.
ملك در پاسخ به پرسشی درباب پرداخت هزینه های بیمه ای بازماندگان كشتی سانچی، اشاره كرد: شركت ملی نفت كش تابحال پرداختی هایی به خانواده بازماندگان این سانحه پرداخت كرده است.
وی اضافه كرد: غرق شدن كشتی سانچی نماد مداخلات مدیریت دولتی در فعالیت های بازرگانی و تجاری است. وقتی یك شركت دولتی وارد فعالیت كشتی رانی می شود، به چنین مشكلی برخواهیم خورد.
به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن كشتی رانی و خدمات وابسته تابحال طرفین این سانحه شكایت خودرا به دادگاهی كه مقرر است در چین برگزار شود، نمایش داده اند و شركت های بیمه ای P&I بر طبق رأی دادگاه به مبلغ دیه را پرداخت خواهند كرد. پیش بینی ما این است كه در اواخر سال ۲۰۱۹ حكم این دادگاه صادر شود.
ملك با تاكید بر اینكه هزینه دموراژ كشتی ها در بنادر بسیار بالاست، اشاره كرد: بعنوان مثال تنها در یك مورد كشتی سویا بیشتر از ۶۰۰ هزار دلار هزینه بر شركت های كشتی رانی تحمیل میگردد.
به گفته وی هم اكنون وضعیت مالكان كشتی های سنتی و كوچك ایرانی بسیار اسفناك است چونكه كالایی وجود ندارد و بخش عمده ای از شناورهای زیر سه هزار تن به سبب نبود بار امكان فعالیت اقتصادی ندارند.
در اختتام این نشست محمد نیك پی عضو هیئت مدیره انجمن كشتی رانی و خدمات وابسته گفت: علاوه بر بنادر آمریكا، بنادر خیلی از دیگر كشورها باز ورود كشتی های ایرانی به این بنادر را تحریم كرده اند چونكه در صورت صدور اجازه پهلو گیری به كشتی های ایرانی مشمول تحریم های آمریكا خواهند شد. با این وجود در حوزه خلیج فارس هیچ یك از بنادر كشورهای حاشیه ای خلیج فارس، شناورهای ایرانی را تحریم نكرده اند.

1397/10/19
14:36:30
5.0 از 5
4462
تگهای خبر: اقتصاد , برج , بیمه , ترانزیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان