گزارش فراز برج؛

ناایمن بودن راه ارتباطی روستاها و شهر باوی

ناایمن بودن راه ارتباطی روستاها و شهر باوی پل عنافچه، تنها راه ارتباطی بین 31 روستای منطقه و شهر باوی بوده كه بر رودخانه كارون نصب شده است، اما به سبب غیر ایمن بودن نگرانی هایی برای تردد حدود 12 هزار ساكن این روستاها به وجود آورده است.



خبرگزاری مهر؛ گروه استانها - کوثر کریمی: باوی یکی از شهرستان های استان خوزستان بوده که از دو بخش مرکزی و ویس با مرکزیت شهر ملاثانی تشکیل شده است. ۳۱ روستای مختلف از دهستان عنافچه (در توابع باوی) شهر با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر برای تردد از پل شناور ارتش استفاده می نمایند که به طورمعمول از فصل پاییز و زمستان مشکلات تردد برای مردم نیز شروع می شود.
اهالی روستاهای عنافچه در این فصل ها با هر بارندگی شاهد بالا آمدن رودخانه کارون در مقطع باوی هستند و از روی اجبار بجای پل شناور ارتش، از قایق استفاده می نمایند. البته ناگفته نماند که جاده دیگری جهت استفاده اهالی وجود دارد ولی جاده ای که مسیر ۵ دقیقه را ۶۰ دقیقه ای باید طی کنند!
پاییز از راه رسیده و غبار نگرانی بر چهره اهالی این روستاها نشسته و یک دلهره بزرگ در چشمانشان نقش بسته است. آنها می دانند با گذشت بیش از پنج سال از تردد بر روی پل شناور بازهم باید قایقی فراهم ساخته باشند تا برای انجام کارهای روزانه خود به آب بزنند.
تنها راه ارتباطی بین روستا و نزدیک ترین شهرستان به آن پل شناوری است که روی رودخانه کارون نصب شده است. پلی که علاوه بر اینکه تا حدودی از دغدغه های ساکنان روستا برای تردد به مرکز شهرستان و رفع نیازشان کاهش داد اما مشکلات و دردسرهای خاص خودرا به همراه داشت و همچنان نگرانی های اهالی روستا برای رفع اشکال رفت وآمد آنها بر جای خود باقی است.
شاید ساخت پل شناور روی رودخانه در سهولت تردد روستاییان از روستاهای عنافچه به مرکز شهرستان باوی نقش داشته باشد و از خطرات تردد با قایق از عرض رودخانه بکاهد اما اتفاقاتی چون زیر آب رفتن پل شناور بر اثر بالا آمدن آب رودخانه یا حوادثی که بر اثر عبور و مرور از روی این پل، جان افراد را تهدید می کند، بهمراه داشته است که این مسئله نیاز به ساخت پل ثابت با تمام نکات ایمنی و اصولی را نشان میدهد.

پس از کلنگ زنی پروژه ساخت پل ثابت روستای عنافچه در اسفند سال ۹۸ تابحال مراحل ساخت این پل ثابت به دلیلهای مختلف روند بسیار کُندی را طی کرده است و مردم همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان در این خصوص هستند.
مسئولان مثل فرزندان خود، به داد ما برسند
«ام سلیمه» یکی از زنان ساکن در روستا در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان می کند: هم اکنون پل شناور برای عبور بدون ماشین جواب می دهد ولی ترسمان از زمان شروع باران است که سطح رودخانه افزایش یابد و همین پل معلق را نیز از دست می دهیم.
وی در ادامه یادآور می شود: روزانه برای خرید خانه، مراجعه به پزشک یا درمانگاه و خیلی از کارهای خود باید بوسیله پل عبور نماییم و ای کاش مسئولان زودتر نسبت به ساخت پل ثابت اقدام نمایند.
این بانوی روستایی بیان می کند: اگر پل شناور در فصل پاییز و زمستان زیرآب نرود و یا امکان تردد با خودرو را داشت، مردم به همین هم قانع بودند و دیگر نیازی به ساخت پل ثابت نیست ولی متأسفانه چند سال است که هنگام بارندگی و افزایش سطح آب رودخانه شاهد مشکلات بسیاری برای تردد هستیم.
«عامر» ۱۲ ساله مشغول بازی با دیگر دوستانش است می گوید: از وقتی کرونا آمده تدریس حضوری معلم هم کمتر شده ولی در ساعات مشخصی با برنامه ریزی درس می خوانم.
وی در مورد پل می گوید: دو سال پیش که سن کمتری داشتم، با کودکان بوسیله قایق رودخانه را پشت سر گذاشته و به مدرسه می رفتیم و امیدوارم مسئولان با ما مثل فرزندان خود برخورد کنند و به داد ما برسند.
چفیه را روی سر خود محکم کرده و سمت پل شناور می آید، با گلایه می گوید: خیلی نگران امسال و بالا آمدن سطح آب رودخانه هستیم. نه فقط من بلکه دیگر خانواده ها نیز از آمدن پاییز ترس دارند که مبادا حادثه تلخ سال قبل بار دیگر تکرار شود.
ابوحمید می گوید: مسئولان بارها به اینجا آمده و مشکلات پل شناور را دیده اند و فقط امیدوارم که پیش از بارش های پاییزی مشکل مردم در مورد این پل حل شود تا دیگر نگرانی دراین زمینه نداشته باشیم.
تعویض یا ترمیم پل عنافچه
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار می کند: از همان روزهای اول انتخاب بعنوان نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس موضوع ساخت و شروع پروژه پل جدید را برای اهالی روستاهای عنافچه پیگیری و تابحال سه بار هم شخصاً بازدید داشتم.
سید کریم حسینی ادامه می دهد: برای شروع این پروژه با استاندار خوزستان و مدیرکل راه و شهرسازی رایزنی شده و اعتباری را برای آن در نظر گرفتند. مرحله اول پروژه در حال انجام می باشد که مستندات به صورت مبسوط جمع آوری و شمع کوبی آن هم انجام شده است.

وی عنوان می کند: به دنبال یک مرحله دیگر از پرداخت اعتبار برای ادامه کار هستیم و هم اکنون پروژه فعال و اقدامات مربوط به ساخت پل ثابت در حال انجام می باشد ولی نیاز به تزریق اعتبار جدید دارد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: از پل شناور هم دو بار بازدید داشتم و برای پیگیری ماشین رو شدن یا جایگزین شدن یک پل شناور ماشین رو دیگر نامه ای به ستاد نیروهای مسلح ارسال و آنها جواب نامه را به فرمانده نیروی زمینی ارتش ارجاع دادند.
حسینی اضافه می کند: حدود سه هفته قبل نیز جلسه ای با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار و ضمن پیگیری برای مکاتبات از آنها درخواست داشتم تا باتوجه به وضعیت شهرستان و اینکه پل تنها راه ارتباطی بین دو طرف شهرستان باوی است، این پل شناور فعلی تعویض و یا ترمیم شود.
وی یادآور می شود: متأسفانه پل فعلی فقط برای تردد به صورت پیاده تعبیه شده و از ارتش درخواست کردیم که امکان تردد خودرو ها را نیز فراهم آورند تا مردم ساکن روستاهای عنافچه امکان رفت وآمد داشته باشند چونکه آنها برای خرید مایحتاج به شهر می روند و همین طور برای فصل مدارس و دیگر ترددها بتوانیم این مشکل را حل نماییم.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان می کند: ارتش قول مساعد داده است و حتی یکی از امیران ارتش را برای این کار تعیین کرده که رابط باشد و تمام تلاش خودرا به کار می گیریم که تا برای سرعت بخشیدن به کار حساس تر شوند.
حسینی می گوید: آخرین پیگیری ها نیز برای این بوده است که هم پروژه پل ثابت تزریق اعتبار و هم پل شناور تبدیل به پل سواره شود.
پیشرفت ۱۰ تا ۱۲ درصدی پل عنافچه
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پروژه پل عنافچه یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه است که سال قبل با حضور وزیر راه کلنگ زنی شد.
رضا رضایی با اعلان اینکه کلنگ پل عنافچه به ملاثانی اسفند سال قبل به زمین زده شده و تابحال تنها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می دهد: اجرای این پروژه موجب آسان شدن تردد و دسترسی بهتر به ۵۰ روستا می شود.
وی با عنوان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بیش از ۴۸۸ میلیارد ریال است، بیان می کند: طول این مسیر ۴۲۷ متر و عرض آن نیز ۱۲.۵ متر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه باوجود کمبودهای اعتباری تلاش می شود تا قبل از آغاز فصل بارندگی عمده کارهای این پروژه صورت گیرد، تصریح می کند: راه اندازی این پل سبب کاهش زمان و مصرف سوخت برای تردد اهالی این منطقه می شود.
تلاش برای تهیه یک پل شناور تازه فرماندار باوی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان می کند: کار ساخت پل ثابت شروع شده و هم اکنون پروژه فعال است ولی ساخت آن حداقل دو تا سه سال زمان می برد.

منوچهر ورناصری اضافه می کند: ارتش هم اعتقاد دارد که این پل قدیمی و به خاطر فرسوده بودن امکان تردد خودرویی ندارد.
وی عنوان می کند: استاندار خوزستان و معاونت عمرانی پیگیر ساخت پل و یا جایگزین شدن یک پل موقت با امکان گذر خودرویی هستند ولی پل فعلی در صورت انجام تردد خودرویی بیم غرق شدن دارد.
فرماندار باوی تاکید می کند: همه تلاش خودرا به کار گرفته ایم تا یک پل شناور تازه و با امکان عبور خودرو را برای مردم تهیه نماییم تا کار ساخت پل ثابت تمام شود.
پل عنافچه پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است
بخشدار بخش مرکزی باوی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه پل عنافچه پل TMT جنگی است که پس از ترمیم از طرف ارتش نصب گردید و امکان عبور ادوات جنگی از روی این پل قبل ترها وجود داشته است، اظهار می کند: باتوجه به فرسودگی این پل، بااینکه تعمیر و تقویت شده است اما این ترس وجود دارد که به سبب فرسودگی و سنگینی بار اتفاقی رخ دهد و بنا بر این اجازه تردد خودرو ممنوع می باشد.
محمود ساعدی می افزاید: استانداری خوزستان، فرمانداری باوی و بخشداری همراه با سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس پیگیر حل این مشکل هستند.
وی با اعلان اینکه پس از ارتش با سپاه نیز صحبت هایی را در این خصوص داشتیم تا شاید یک پل ماشین رو موقت برای مردم نصب شود، عنوان می کند: همین طور با پیگیری هایی که نماینده مردم در مجلس با فرمانده نیروی زمینی داشته است، آنها نیز قول مساعد برای تحقق این مهم داده اند اما تابحال هیچ کاری انجام نشده است.
بخشدار بخش مرکزی باوی با اشاره به اینکه ۳۱ روستا با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر، ساکن روستاهای عنافچه از توابع شهرستان باوی هستند که از این پل استفاده می نمایند، یادآور می شود: سال قبل برای دانش آموزان اتوبوس و مینی بوس تدارک دیده شد اما به سبب اینکه جاده شیبان و کمربندی را دور بزنند، مسیر آنها ۵۰ تا ۶۰ دقیقه دورتر می شد، حاضر شدند خطرات احتمالی را به جان خریده و به وسیله قایق از رودخانه کارون بزرگ عبور کنند.
ساعدی با اشاره به اینکه اگر پل ساخته شود، زمان عبور با ماشین پنج دقیقه می شود، می گوید: بااینکه فعالیت در پروژه این پل شبانه روزی انجام می شود اما بااین حال تابحال پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است.
وی با عنوان اینکه اعتبار ساخت پل بیش از ۵۰ میلیارد تومان است، بیان می کند: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد آهن آلات و میلگرد خریداری و در محل ساخت پل دپو شده است.

به گزارش فراز برج به نقل از مهر، حال بعد از اتفاقات پیش آمده در سال های گذشته و ناامنی های موجود بر سر راه تردد اهالی روستاهای عنافچه تا شهرستان باوی بوسیله قایق یا حتی پل شناوری که به صورت موقت تا زمان ساخت پل ثابت بر روی رودخانه بسته شده است، آنچه ضروری به نظر می آید، سرعت عمل بیشتر برای اتمام مراحل ساخت پل ثابت و افتتاح هرچه سریعتر آن است تا اهالی روستا دیگر اضطراب و استرس حوادث خطرساز جانی را برای خود و فرزندانشان در زمان عبور از پل شناور مذکور نداشته باشند.
اکنون و بعد از اعلام خبر تخصیص اعتبار لازم از طرف وزارت راه و شهرسازی توسط نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، چشم امیدها به پایان این پروژه مهم دوخته شده است.
باید در مورد چنین پروژه هایی که پای جان انسان ها و وضعیت زندگی آنها در بین است، از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج داد تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آنها کاسته شود.

1399/07/04
20:34:13
5.0 از 5
1967
تگهای خبر: استانداری , ایمنی , پروژه , حادثه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان