در گزارش فراز برج عنوان شد؛

60فروند كشتی صیدترال در خلیج فارس

60فروند كشتی صیدترال در خلیج فارس به گزارش فراز برج رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروزه صید ترال یكی از اشكالات اساسی جامعه صیادان و محیط زیست منطقه است كه در جهت مجوز خود فعالیت نمی كنند.


سمیه رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اذعان به اینکه نسبت به ۲ سال ممنوعیت صید ترال هم مجلس و هم صیادان کوتاه نخواهند آمد، بیان داشت: کشتی های صید ترال، برابر با مجوزی که دارند قوانین را رعایت نمی کنند. در بیشتر وقت ها فاصله ۱۲ مایلی که در مجوز صید ترال مطرح شده رعایت نمی گردد، همین هم سبب شده که این نوع صید، لطمه های جدی به ذخایر دریایی و آبزیان بزند.
رفیعی با اشاره به اینکه با پیگیری هایی که نماینده گان مجلس یازدهم و فراکسیون محیط زیست مجلس انجام داده اند موفق به اعمال ممنوعیت ۲ ساله صید ترال شده ایم، اشاره کرد: با عمال ممنوعیت ۲ ساله صید ترال در منطقه موجب می شود که این مدت ذخایر دریایی و آبزیان بازسازی و احیاء مجدد شود، همین طور فرصتی است تا اینکه تحقیقات و کار کارشناسی بر روی مجوزات و انواع صیدها شود.
وی افزود: از طرفی دیگر باید به وضعیت صیادان بومی و محلی دارای مجوز که جهت خرید کشتی با کاربری صید ترال اقدام نموده اند هم توجه گردد تا با ممنوعیت ۲ ساله صید ترال لطمه نبینند.
رفیعی با اعلان اینکه ۶۰ فروند کشتی مجوز صید ترال دارند، عنوان کرد: از این تعداد ۷ فروند کشتی خارجی و یا متعلق به چین هستند، البته خیلی ها فکر می کنند که صید ترال در منطقه فقط خارجی ها انجام می دهند، در صورتیکه بخش عظیمی از صید ترال بدست ملوانان ها و شناورهای ایرانی انجام می شود و بسیاری از مجوزات صیدترال برای صیادان ایرانی صادر گردیده است، که این مساله پنهان مانده بود.
رفیعی اضافه کرد: از اول آذر ماه سال جاری صید ترال در منطقه ممنوع می شود، سود ممنوعیت صید ترال نه فقط به صیادان بومی و محلی بلکه سود آن به تمام مردم ایران خواهد بود. در طول دو سال پیش رو امیدواریم ذخایر آبزیان در خلیج فارس بازسازی شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به اهرم های بازدارنده در اجرای صید ترال، اشاره کرد: دستگاه های متولی از قبیل شیلات، جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست و در کنار آنها نیروهای مسلح انتظامی و سپاه می تواند کشتی های متخلف را توقیف کنند.
وی با تاکید بر اینکه شیلات بدون توجه به شرایط و تحقیقات ذخایر آبزیان مبادرت به صدور مجوز صید ترال کرده است افزود: بیشتر این کشتی ها شناسنامه دارند و زیر نظر سازمان شیلات فعالیت می نمایند، شیلات باید آنها را به صورت مرتب رصد کند.
وی با تاکید بر اینکه، چنانچه صیادان بومی و اتباع ایرانی بخواهند صید ترال انجام دهند، باید مقررات صید را نیز رعایت نمایند، اشاره کرد: اگر صیادی نخواهد قانون صید ترال را رعایت کند، شیلات باید قانون و بخشنامه های سختگیرانه ای را نسبت به متخلفان اعمال نماید. حتی می تواند از فعالیت صید آنها جلوگیری شود و هزینه قانون شکنی پرداخت گردد.
وی تصریح کرد: مجلس بدنبال این است که آن دسته از صیادان بومی که کشتی صید ترال دارند و با ممنوعیت صید ترال متضرر شده اند، با کارشناسی دقیق و بررسی هایی که در طول این ۲ سال به عمل می آید جلوی ضرر این صیادان هم گرفته شود.
رفیعی افزود: کسانی که صید ترال انجام می دهند به سمت آبهای کمتر از ۱۲ مایلی می آیند و در آنجا به آسانی کف دریا را جارو می کنند.
وی با اعلان اینکه بدنبال این هستیم که قانون های سختگیرانه تری نسبت به تخلفات صید ترال تصویب نماییم، یاد آور شد: هر چند که نیروی انتظامی و حفاظت محیط زیست با افرادمتخلف برخورد قانونی می کنند، ولی متاسفانه بعضی از صیادان متخلف با بهره گیری از منور مبادرت به دفاع می کنند، در این بین بعضی از نیروهای حفاظتی و نظامی لطمه های جدی دیده اند. از نظر قانونی منور جز سلاح سرد است اما اهتمام خواهیم کرد با اصلاح قانون منور را در دسته سلاح های گرم قرار دهیم تا مجازات در رابطه با سلاح های گرم درباب صیادان متخلف اعمال شود.




منبع:

1399/09/03
22:42:36
5.0 از 5
1412
تگهای خبر: بازسازی , دستگاه , شناور , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان