خارجی ها به آزادراه تهران - شمال برمی گردند؟

خارجی ها به آزادراه تهران - شمال برمی گردند؟ به گزارش فراز برج ایسنا نوشت: در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی از جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای مگاپروژه های حمل و نقل صحبت کرده و آزادراه تهران-شمال هم یکی از بزرگترین مشکلاتش سرمایه و اعتبار است، باید دید آیا رستم قاسمی می تواند خارجی ها و سرمایه های آنها را به این آزادراه برگرداند تا هر چه سریعتر شاهد ساخت و تکمیل آن باشیم؟


رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیتش درباره پروژه های بزرگ در زمینه حمل و نقل و چگونگی اجرای آنها بعنوان یکی از برنامه های خود اینطور توضیح داد که برای گسترش زیرساخت های حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این عرصه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت نماییم و از طرف دیگر از روشهای نظیر فایناس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژه های بزرگ کشور استفاده نمائیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راهکار برای حل مشکل حمل و نقل کشور بوسیله مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با خیلی از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم. وی ادامه داد: خیلی از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این عرصه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل نماییم. این اظهارات قاسمی در حالی مطرح شده که آزادراه تهران-شمال پروژه ای بیست و پنج ساله همچنان در گیر و دار تورم و سرمایه گذاری است و بگفته مسئولان و متولیان ساخت این محور آزادراهی، اگر اعتبار و بودجه به اندازه کافی برای آن تامین گردد، می توان این آزادراه را در کوتاه ترین زمان ممکن ساخت و آماده بهره برداری نمود. این در حالیست که ساخت ۵۰ درصد فاز دوم آزادراه تهران-شمال (یعنی یک باند رفت به همراه محور قدیم کرج-چالوس) که قرار بود تا بهار امسال با اعتبار حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی به بهره برداری برسد، با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه ساخت، تا حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان گران تر و عملا اجرای این پروژه در بازه زمانی حدود یکساله غیرممکن شد. نهایتاً تنها تونل البرز از این فاز آن هم با تاخیر به بهره برداری رسید.
خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل- در تیر ماه امسال درباره آخرین وضعیت فاز دوم آزادراه تهران-شمال اظهار نمود: یکی از اشکالات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه های ساخت طی سال قبل بود؛ به شکلی در تیر ماه سال قبل حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره برداری باند غربی آن پیش بینی شد اما هم اکنون هزینه آن طی سال قبل و ناشی از تورم به بالای ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. وی با اعلان اینکه تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ساخت این محور آزادراهی تزریق شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت بوده است، اضافه کرد: در آخرین بازدیدی که فاز دوم آزادراه تهران-شمال داشتیم، حدود ۵۸ درصد باند غربی آن پیشرفت فیزیکی داشته اما مسئله افزایش هزینه ها کار را برای تکمیل و بهره برداری از این آزادراه ۲۲ کیلومتری سخت کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که فاز دوم آزادراه تهران-شمال یکی از پیچیده ترین محورهای آزادراهی در کشور است، افزود: بیش از ۲۰ کیلومتر از این محور تونل یا پل است و حدودا ۱.۵ کیلومتر از این آزادراه جاده بدون ابنیه این چنینی است. همین مساله سبب شد تا نهایتاً افتتاح آزادراه تهران-شمال در فاز دوم به مراحل مختلفی تقسیم شده و هر یک از بخش های آن در فازهای جداگانه ای برای افتتاح مد نظر قرار گیرد. ولی حالا با وجود برنامه ها و وعده های وزیر راه و شهرسازی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باید دید آزادراه تهران-شمال شاهد سرمایه بیشتر و سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود و مانند سالهای نه چندان دور افتتاح و بهره برداری آن سرعت بیشتری خواهد گرفت. ۲۲۳۲۲۵


منبع:

1400/06/07
23:39:11
5.0 / 5
130
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان