وقتی توپ پاسخگویی پاس كاری می شود؛

تکمیل کریدور شمال- جنوب در ایستگاه وعده

تکمیل کریدور شمال- جنوب در ایستگاه وعده فراز برج: کاسپین حلقه نهایی اتصال کریدور شمال- جنوب که برمبنای وعده ها قرار بود حدود سه سال پیش به بهره برداری برسد همچنان در ایستگاه وعده های مسئولان و تخصیص اعتبار بلاتکلیف مانده است.



خبرگزاری مهر، گروه استانها -رضا اکبری: پروژه راه آهن رشت-انزلی- کاسپین به عنوان حلقه مفقوده زنجیره تامین کالا و توسعه اقتصادی منطقه با اتصال ایران به کریدور شمال- جنوب به حساب می آید و باتوجه به وضعیت نامطلوب جاده های کشور و همین طور هزینه بالای حمل و نقل جاده ای، در صورت توسعه حمل و نقل ریلی، می توان شاهد فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه های اقتصادی بود به صورتی که در صورت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه این بندر می تواند به عنوان یک بندر نسل سوم در کریدور شمال-جنوب نقش آفرینی کند.
پانزدهم اسفند ماه سال ۹۷ بود که با حضور رییس جمهور سابق راه آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر و در هشت قطعه و با هزینه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه راه آهن سراسری کشور متصل شد. بهره مندی مردم، صنایع و کارخانجات گیلان از مزایای حمل و نقل ترکیبی، راه اندازی بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب، افزایش ضریب امنیت سفرها، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و همین طور کمک به رونق صنعت توریسم گیلان از مهم ترین اهداف اتصال به شبکه ریلی برای این استان اعلام گردید.
۳۱ خرداد ماه امسال خبری روی خروجی یکی از خبرگزاری های مطرح کشور با عنوان «حرکت نخستین قطار بین المللی باری چین به مقصد ایران» منتشر گردید. شاید دیدن این تیتر چیز جدیدی نباشد اما زمانی که متن را مطالعه می کنید متوجه می شوید که این قطار مقرر است با گذشتن از گذرگاه هورگوس در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، قزاقستان و دریای خزر به بندر انزلی ایران وارد شود.
شاید باز هم مطالعه این بخش از متن خبر عادی باشد اما برای کسانی که می دانند هنوز هیچ خط ریلی تا بندر انزلی و کاسپین کشیده نشده و این مسیر ریلی در پیچ و خم وعده های عملی نشده توقف کرده و با وجود مصاحبه های مختلف و نقل قول های فراوان از طرف متولیان و مسئولان امر که قرار بود در دولت گذشته به بهره برداری برسد پیشرفت آن چنانی نداشته عجیب و سوال بر انگیز باشد.
با توجه به این که برمبنای اخبار دریافتی از منبع موثق تعدادی از رسانه های خارجی نیز درخواست صدور مجوز برای تهیه خبر و تصویر از ورود این قطار به انزلی را داده بودند دفتر خبرگزاری مهر در استان گیلان بر آن شد تا ضمن بازخوانی وعده های مسئولان از وضعیت فعلی این پروژه گزارشی تهیه کرده و با مسئولان و متولیان امر گفتگویی انجام دهد.

نگاهی به چند سال قبل و وعده های محقق نشده
«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در مراسم افتتاح خط ریلی قزوین - رشت ضمن ارائه گزارشی، خبر از انعقاد تفاهم نامه با منطقه آزاد انزلی برای اتصال ریل به بندر کاسپین داد و اظهار داشت: در امتداد تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال -جنوب و اتصال بنادر کاسپین، انزلی و آستارا به راه آهن سراسری در گام اول تفاهم نامه ای با منطقه آزاد انزلی برای مشارکت در ساخت راه آهن و اتصال آن به بندر کاسپین به امضا رسیده و راه آهن رشت به انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و در مدت دو سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: برمبنای تفاهم نامه همکاری مشترک منطقه آزاد انزلی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در این سفر، طرفین درباب ساخت خط اتصال راه آهن رشت- انزلی- کاسپین به طول ۱۰ کیلومتر در محدوده این منطقه توافق کرده اند.
بهره برداری از مسیر ریلی رشت- انزلی- کاسپین در سال ۹۹
با وجود گذشت سه سال و چهار ماه معادل ۱۲۲۰ روز از افتتاح راه آهن رشت و وعده های معاون رییس جمهور و همین طور معاون وزیر راه و شهر سازی دولت قبل، نه فقط اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری محقق نشده بلکه مشاهدات میدانی نشان میدهد با وجود ادعای مسئولان گیلان در خصوص پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی این مسیر ریلی، این پروژه تا کنون کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قطار رشت به کاسپین همچنان در کریدور ادارات سوار بر ریل تامین منابع، مصالح و اعتبارات سرگردان است.
«محمدباقر نوبخت» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت قبل، ۲۳ فروردین سال ۹۸ در مصاحبه ای با تاکید بر اهمیت اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا وعده داده بود که سال آینده مردم با قطار به انزلی سفر می کنند.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده و استفاده از پیمانکاران قوی برای اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی از سهولت کار در این راه ۴۰ کیلومتری نسبت به راه آهن قزوین - رشت سخن گفت و تنها مشکل بر سر راه این پروژه را استملاک اراضی دانست و خبر از تامین اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای تملک این زمین ها داده بود.
نوبخت همین طور گفته بود که اتصال راه آهن رشت به بنادر کاسپین، انزلی و آستارا نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که دولت، قرارگاه خاتم و همین طور جمهوری آذربایجان بصورت مشترک در این پروژه مشارکت می کنند و نگرانی از نظر تامین منابع مالی و همین طور تجهیزات برای این پروژه وجود ندارد و تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال جنوب می تواند اقتصاد منطقه را تحول کند. پیشرفت ۸۵ درصدی بگفته مسئولان
شنیدن صدای سوت قطار در بندر کاسپین تا پیش از سال ۱۴۰۰
«خیرالله خادمی» در اظهار نظر دیگری در آذر ماه سال ۹۸ بهره برداری از خط ریلی بندر کاسپین را به نفع اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: باتوجه به توافقنامه های منعقد میان دو سازمان منطقه آزاد و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباب ساخت راه آهن از مجتمع بندری کاسپین تا ایستگاه پیربازار رشت، عملیاتی شدن این پروژه، مسیر ترانزیتی ریلی جدیدی میان بنادر شمالی و جنوبی کشور به وجود آورده و این مسیر به یکی از با اهمیت ترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل می شود.
وی با اشاره به اهمیت بین المللی این مسیر ریلی به عنوان حلقه اتصال کریدور شمال- جنوب، افزود: باتوجه به تأکیدات رییس جمهور وقت باید تا قبل از سال ۱۴۰۰ مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی کشور متصل شود تا زمینه ایجاد مسیر جدید ریلی میان دریای خزر و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس فراهم آید.
تعویق ۳ ماهه در شنیدن صدای سوت قطار در انزلی این دفعه تا آخر عمر دولت
«ارسلان زارع» استاندار سابق گیلان نیز دی ماه سال ۹۹ از شنیدن صدای سوت قطار پس از سال ۱۴۰۰ و پیش از آخر عمر دولت تدبیر و امید آگاهی داد و با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی قطعه های شش و هفت راه آهن رشت - انزلی- کاسپین، اظهار داشت: علاوه بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته در ماه گذشته ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز به این پروژه تزریق شده و نگرانی از بابت موضوعات مالی وجود ندارد.
وی تامین مصالح و شرایط اقلیمی و جغرافیایی را همچون دشواری های پیش روی اجرای این پروژه عنوان نمود و اضافه کرد: بررسی های انجام شده حاکی از نیاز پروژه به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک و مصالح است که پیش بینی های لازم انجام شده است.
افتتاح به سال ۱۴۰۱ موکول شد
در جریان سفر هیئت دولت به گیلان در بهمن ماه سال قبل وزیر راه و شهر سازی در حاشیه بازدید از مجتمع بندری انزلی، اظهار نمود: در صورت تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح راه آهن رشت به انزلی، این راه آهن اواخر سال آینده به بهره برداری می رسد.
رستم قاسمی درباب روند پروژه های استان گیلان، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در گذشته بوده و همچنان نیز ادامه دارد مسائل اعتباری است که در صورت رفع آن در بخش راه آهن و راهداری تحول خوبی ایجاد می شود. مسیر راه آهن رشت- کاسپین
وقتی مدیران گیلان توپ پاسخگویی را در زمین هم می اندازند
با توجه به اهمیت استراتژیکی و بین المللی اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی و کاسپین و آستارا به عنوان حلقه تکمیل کننده مسیر ریلی کریدور شمال- جنوب خبرنگار مهر برای اطلاع از آخرین وضعیت این مسیر ریلی با متولیان و مسئولان امر در استان گیلان تماس گرفت. در گام نخست تلاش شد تا با مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان صحبت شود که دفتر وی طی تماسی اعلام نمود این مساله ربطی به این اداره کل ندارد.
در گام بعدی سعی کردیم تا با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفتگویی انجام دهیم که وی نیز ضمن معطلی چند روزه خبرنگار مهر را برای دریافت پاسخ به یکی از مدیران این معاونت پاس داد و او نیز متولی اصلی این پروژه را شرکت ساخت و توسعه استان گیلان عنوان و خواست که برای دریافت پاسخ با مسئولان این شرکت تماس بگیریم.
پس از یک هفته سماجت و عدم پاسخگویی «محمد پردل نژاد» مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان، «علی ناهد» مدیر پروژه خط ریلی رشت- انزلی در مقام پاسخگویی برآمد. هر چند که پاسخ های وی نیز آن چیزی نبود که خبرگزاری مهر به دنبال آن بود.
۱۸۰ میلیارد تومان مطالبات معوقه پیمانکار روی میز مدیران
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که از شروع امسال تا کنون هیچ نوع اعتباری برای پروژه راه آهن رشت-کاسپین تخصیص نیافته است، اظهار نمود: اسناد حدود ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبات معوقه پیمانکاران این پروژه بر روی میز مدیران استان است.
علی ناهد با اشاره به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به گیلان در سال گذشته، اظهار داشت: ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر باقیمانده و باتوجه به افزایش قیمت مصالح مورد نیاز نباید تخصیص اعتبار راه آهن به فردا موکول گردد.
مدیر پروژه خط ریلی رشت- انزلی افزود: اگر همین امروز اعتبار مورد نیاز این پروژه تزریق شود تا شهریور ماه سال جاری قطار به ایستگاه پیر بازار می رسد.
وی همین طور اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار تا آخر سال ۱۴۰۱ مردم می توانند صدای سوت قطار را در بندر کاسپین بشنوند.
حال باید دید که مسیر ریلی رشت- انزلی- کاسپین که طی همه این سال ها در ایستگاه وعده های عملی نشده مسئولان متوقف شده چه زمانی از ایستگاه وعده حرکت و به ایستگاه بهره برداری می رسد و مردم استان گیلان چه زمانی صدای صوت قطار در این راه ریلی را می شنوند.


منبع:

1401/04/20
19:42:31
5.0 از 5
412
تگهای خبر: افزایش قیمت , اقتصاد , بندر , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان