اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر نزدیکتر می شود

اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر نزدیکتر می شود به گزارش فراز برج، مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور اظهار داشت: آزادراه اصفهان_شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول 224 کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را 130 کیلومتر و زمان سفر را 2 ساعت کوتاه می کند.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه، علیرضا صلواتی مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور درباره ی توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار داشت: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور اضافه گردید. طرح های شبکه آزادراهی در سالهای آغازین دهه ۵۰ انجام شد و پس از آن از سالهای آغازین دهه ۷۰ این روند مجدداً در کشور آغاز شد. پیش از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.
وی با اعلان اینکه آزادراه ها محور توسعه کشور هستند، اضافه کرد: هر جا آزادراهی ایجاد نماییم، پس از آن شاهد توسعه محدوده هستیم؛ آزادراه ها علت توسعه هستند و با وجود فشارهای سخت و تورم ها و افزایش هزینه ها و در سالهای اخیر این روند اوج گرفت.
هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد درحال راه اندازی است
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراه ها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ اکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد درحال راه اندازی است و این در حالیست که در ۳۰ سال قبل حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳ هزار کیلومتر از پروژه ساخت آزادراه های کشور در مرحله مطالعه است.

صلواتی افزود: این هزار کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می شود و به شبکه آزادراهی کشور می پیوندد؛ در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ بطورمثال ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم موجب توسعه مناطق هم جوار شود. متأسفانه با وجود وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آب های آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبوده ایم. این نقاط بسیار راهبردی است و تمرکزسیاست های کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ به شکلی که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمت و سو جذب شده است.
اصفهان چهار راه ترانزیت کشور
وی با اشاره به این که اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، اظهار داشت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راه ها و معابر آن چهار خطه است. در حقیقت سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است؛ باهمت مدیران سابق استان، حدودا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب ۴ خطه و بزرگراهی است.
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور افزود: در مبحث آزادراهی که در حال انجام می باشد، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان_نطنز_کاشان، کاشان_قم و قم_تهران اجرائی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایه گذار هستیم که با راه اندازی این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه تر شده و مسیر در کنار مسیر تهران_قم از سمت کاشان ایجاد می شود.
آزادراه اصفهان _شیراز ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر اصفهان به شیراز را کوتاه تر می کند
صلواتی درباب خاصیت های آزادراه اصفهان_شیراز اشاره کرد: آزادراه اصفهان _شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذت بخش ترین طرح هایی است که پس از بهره برداری از آن، حلاوت آنرا خیلی از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوه بر این راه اندازی کنارگذر شرق اصفهان نیز قسمتی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را بدنبال داشت.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیب دار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که بصورت کمان است و مسیر آزادراه راه اندازی شده بصورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاه تر می شود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به این که این آزادراه نزدیک به بهره برداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تا حالا حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای ۶ درصد باقی مانده به سبب تورم و افزایش هزینه ها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه نماییم.
وی افزود: مشارکت این پروژه بصورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت درحال حاضر سهم خودرا مطالبه نمی کند و پس از بهره برداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینه های نگهداری، بخش خصوصی آنرا تحویل دولت می دهد.

صلواتی با اشاره به این که ۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده درحال اختصاص است، اشاره کرد: حالا دو لایه آسفالت مسیر درحال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراه ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این راه با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر می روند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با اختصاص این ۳ هزار میلیارد تومان تا آخر سال آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح و به بهره برداری می رسد.
صلواتی در آخر اشاره کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این نخستین آزادراه کشور به شمار می آید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردارست.

1401/08/24
09:32:25
5.0 از 5
413
تگهای خبر: آزادراه , بندر , بهره برداری , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان