خط ریلی شلمچه - بصره حلقه طلایی اتصال ریلی ایران و عراق

خط ریلی شلمچه - بصره حلقه طلایی اتصال ریلی ایران و عراق به گزارش فراز برج، خط ریلی شلمچه - بصره بعنوان حلقه طلایی اتصال ریلی ایران و عراق، نقش کلیدی در توسعه ترانزیت، تسهیل زیارت اربعین و توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور ایفا می کند.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره بعنوان یکی از راهبردی ترین پروژه های حمل و نقل بین المللی، نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، ترانزیتی و زیارتی میان ایران و عراق بحساب می آید. این خط ریلی که با مشارکت دو کشور درحال اجراست، نه تنها گامی مهم در تقویت زیرساخت های حمل و نقل منطقه ای به حساب می آید، بلکه با اتصال شبکه ریلی ایران به عمق بازار عراق، افق های جدیدی برای تبادل تجاری و فرهنگی میان دو ملت می گشاید.

شلمچه - بصره، گامی برای جابه جایی ۹ میلیون تن کالا

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی راه اندازی پایانه مرزی ریلی شلمچه به بصره چهارم بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی در آبادان شروع شد. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیاردریال و با هدف افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و کالا در حال اجرا می باشد. طبق برآوردهای رسمی، با بهره برداری کامل از این خط ریلی، امکان جابه جایی سالانه پنج میلیون زائر عتبات عالیات و انتقال بیشتر از ۹ میلیون تن کالا بین ایران و عراق فراهم خواهد شد.
خط ریلی شلمچه - بصره بعنوان مکمل کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب، اهمیت بالای ی در ارتقاء جایگاه ژئوپلیتیکی ایران ایفا می کند. این پروژه با تکمیل زنجیره اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بستر مناسبی برای توسعه صادرات، ترانزیت و همینطور توسعه گردشگری مذهبی بخصوص در روزهای اربعین فراهم می آورد. همینطور با کاهش ترافیک جاده ای، نقش مؤثری در بهبود ایمنی، کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت ایفا خواهد نمود.

اتمام مین روبی مسیر راه آهن شلمچه - بصره تا سه ماه آینده

جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن ۳۰ فروردین و ۱۴۰۴ ضمن تأکید بر اهمیت راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره برای زائرین اربعین، اظهار نمود: در ۶ ماه اخیر توافقات جدی با دولت و راه آهن عراق صورت پذیرفت و دو مسئولیت در خارج از کشور به ایران داده شده است، یکی از این مسئولیت ها بحث مین روبی است که حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر ابتدای مسیر باید کار صورت گیرد.
وی بیان نمود: در مساله مین روبی اقدامات جدی صورت گرفته و طبق آخرین آمار حدود ۸ کیلومتر از این مسیر مین روبی شده و ۶ کیلومتر بعدی در سه ماه آینده صورت می گیرد تا پرونده مین روبی را به اتمام برسانیم.

ورود اسپانیایی ها به راه آهن شلمچه - بصره

همچنین «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق با اشاره به اینکه این خط ریلی شلمچه - بصره مورد توجه دولت عراق قرار گرفته چونکه وسیله حمل و نقل مهم و ایمن برای زائرین و مسافران بخصوص در روزهای زیارت میلیونی اربعین است، اظهار داشت: راه اندازی این خط ریلی باعث ارتقاء بخش توریسم بین دو کشور به صورت کلی بخصوص گردشگری مذهبی می شود.
از سوی دیگر بنا بر اعلام خبرگزاری عراق، وزارت حمل و نقل این کشور با شرکت «ایماتیا کانستراکشن» اسپانیا برای راه اندازی خط ریلی بصره - شلمچه به طول ۳۶ کیلومتر قرارداد امضا نموده است.

مین روبی خط آهن شلمچه - بصره زودتر از موعد تمام شد

با توجه به این که مدیرعامل راه آهن ایران روز شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ اعلام نمود که مین روبی خط ریلی شلمچه - بصره تا سه ماه دیگر به اتمام می رسد، اما سید مصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن روز سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت از اتمام مین روبی این پروژه اطلاع داد و اظهار داشت: پیرو تأکیدات وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مدیرعامل راه آهن، مین روبی پروژه خط آهن شلمچه - بصره زودتر از برنامه زمان بندی به اتمام رسید.
وی اضافه کرد: با همت جوانان و متخصصان ایرانی، یکی از سه مانع مهم در اجرای پروژه خط آهن شلمچه - بصره برداشته شد و مین روبی مسیر این پروژه که در تعهد ایران بود انجام و برای شروع عملیات اجرایی راه اندازی خط، تحویل طرف عراقی خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن بیان نمود: دو تعهد دیگر این پروژه که شامل راه اندازی پایانه مرزی و پل بزرگ روی رودخانه اروندرود است مطابق برنامه زمانبندی در دست اجرا است که ان شاءالله در موعد مقرر به اتمام خواهد رسید.

خط ریلی شلمچه - بصره؛ محور توسعه ترانزیت و دیپلماسی منطقه ای

کارشناسان حوزه حمل و نقل اعتقاد دارند که این پروژه می تواند به الگویی موفق از همکاریهای مشترک منطقه ای تبدیل گردد. اتصال ریلی شلمچه - بصره، نه تنها یک مسیر فیزیکی، بلکه پیوندی راهبردی در توسعه دیپلماسی حمل و نقل و تقویت روابط دو کشور تلقی می شود.
با توجه به افزایش سالانه تعداد زائرین عتبات عالیات و رشد مبادلات تجاری میان ایران و عراق، بهره برداری از این خط ریلی، تحولی بنیادین در کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل تردد مسافران و کالاها بوجود خواهد آورد. بدون تردید، شلمچه بعنوان یکی از مهم ترین دروازه های مرزی غرب ایران، با اتصال به شبکه ریلی بصره، به یکی از کانون های اصلی تبادلات منطقه ای تبدیل خواهد شد.


منبع:

1404/02/27
11:22:14
5.0 از 5
19
تگهای خبر: اقتصاد , ایمنی , بهره برداری , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری