خط شلمچه- بصره روی ریل پیشرفت

خط شلمچه- بصره روی ریل پیشرفت فراز برج: با به انتها رسیدن عملیات مین روبی مسیر ریلی شلمچه- بصره، اجرای این طرح مهم برون مرزی وزارت راه و شهرسازی  مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، با سه پروژه اصلی راه اندازی ایستگاه ریلی در شلمچه، ساخت ایستگاه مسافری شلمچه و اجرای پل بازشوی بصره دنبال می شود.


به گزارش فراز برج به نقل از خبرگزاری ایرنا، آن طور که معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وعده داده، تا قبل از اربعین سال جاری زائرین اباعبدالله الحسین(ع) می توانند شاهد بهره برداری از یک خط و یک سکوی ریلی در ایستگاه ریلی شلمچه باشند و بدین سان سفر ریلی تا نقطه صفر مرزی شلمچه ممکن می شود. امری که تا اربعین ۱۴۰۵ به سه سکو و ۶ خط مسافری افزایش خواهد یافت و بدین سان سختی های سفر برای زائرین امام سوم شیعیان، سهل تر خواهد شد.
سید مصطفی داودی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در رابطه با خط ریلی شلمچه- بصره، ضمن اشاره به اتمام مرحله مین روبی این طرح مهم برون مرزی وزارت راه و شهرسازی، اضافه کرد: یکی از گلوگاه های اصلی اجرای کار، مین روبی مسیر بود. عراقی ها اعلام نمودند که ۱۲ کیلومتر از مسیر نیازمند مین روبی است و در ادامه با عنایت به توانمندی بالای کشورمان در این حوزه، قرار شد طرف ایرانی به انجام آن بپردازد.
وی افزود: شرکتی که از جانب عراق مسئول زیرسازی و روسازی خط شده، اصرار داشت که عملیات مین روبی زودتر به انجام برسد و ما هم به جهت اینکه خللی در اجرای تعهدات از جانب عراقی ها شاهد نباشیم، نسبت به افزایش نفرات در این مورد اقدام کردیم، به صورتی که از دو سمت؛ یعنی نقطه صفر مرزی کشورمان (از شلمچه بسمت بصره) و همینطور از بصره (انتهای مسیر) بسمت مرز شلمچه، کارگاه ها و پیمانکاران را ۲ برابر کردیم تا این که این عملیات حساس در موعد مقرر به پایان رسید.
داودی افزود: این در حالیست که اجرای عملیاتی همچون مین روبی حساسیت های خاص خویش را دارد و بر این اساس دقت های خاص ایمنی هم می طلبد، چون که با جان افراد سر و کار دارد و تعداد مین ها و عمقی که در خاک کارگزاری شده اند، قابل پیشبینی نیست.

پیشرفت ۱۸ درصدی عملیات اجرایی پل بازشوی بصره
وی اظهار داشت: با اتمام عملیات مین روبی، حالا سه مبحث اساسی دیگر را در دستور کار داریم که مهم ترین آن، پل ورودی شهر بصره است.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این پل بسیار تکنیکال بوده و شرایط ویژه ای دارد، به صورتی که دو سوم شمع ها و پایه های این پل باید در عمق ۴۵ متری داخل شط العرب (اروند رود) ساخته شود و بر این اساس عملیات اجرایی سختی در آب های خروشان این رودخانه داریم.
‏وی عنوان کرد: علاوه بر آن با عنایت به این که اروندرود قابلیت کشتیرانی دارد، باید پل طوری طراحی شود که قابلیت عبور کشتی از آن هم وجود داشته باشد.
داودی توضیح داد: در مسیرهای ریلی، شیب مسیر تردد قطار با عنایت به مسئله کشش لکوموتیوها، مثل جاده نیست. بر این اساس درصورتیکه شیب و فراز پل را پنج در هزار درنظر می گرفتیم، طول پل زیاد می شد، بنابراین از شیوه «بازشوی پل» استفاده کردیم تا در زمان تردد کشتی ها دهنه پل باز شود. در این حوزه هم با عنایت به این که طرف عراقی توان اجرای کار نداشت، توسط مهندسان و متخصصان داخلی کشورمان صورت خواهد گرفت.
وی از پیشرفت ۱۸ درصدی عملیات اجرایی این پل اطلاع داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری یا حداکثر نیمه نخست سال آینده به پایان برسد.

احداث ایستگاه ریلی در شلمچه/ بهره برداری از یک خط و یک سکوی ریلی تا اربعین امسال
معاون راه آهن عنوان کرد: مبحث بعدی، راه اندازی ایستگاه در شلمچه است. هرچند امروز در شلمچه پایانه جاده ای داریم اما پایانه ریلی نداریم. با پیگیری وزیر راه و شهرسازی در کارگروه ویژه مرز و در جلسه اصلی مرزها با حضور وزیر کشور، محلی که هم اینک درحال ساخت پایانه ریلی در آن هستیم بعنوان مرز مجاز زمینی به تصویب رسید.
وی تصریح کرد: در نقطه صفر مرزی برای اتصال خط ریلی به عراق، باید یک پایانه مسافری ریلی هم راه اندازی نماییم، چونکه امکان دارد برخی افراد بخواهند با خودرو وارد عراق یا برعکس وارد ایران شوند. در این حوزه طراحی های لازم انجام، قرارداد خطوط ریلی، سکوهای مسافران منعقد و اجرای فاز یک آن هم برنامه ریزی شده است.
این مقام مسئول راه آهن اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، ساخت یک خط و یک سکوی ریلی در روزهای اربعین سال جاری به پایان خواهد رسید تا زائرین اباعبدالله الحسین (ع) بتوانند تا نقطه صفر مرزی با قطار سفر کنند.
وی اضافه کرد: همینطور مقرر شده تا ایام اربعین ۱۴۰۵، سه سکو و ۶ خط مسافری در این نقطه به بهره برداری برسد.


ساخت ایستگاه مسافری شلمچه با معماری خاص
داودی، مبحث سوم را ساخت ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه عنوان و تصریح کرد: شلمچه برای ما یک نقطه مقدس به حساب می آید و بر این اساس روی معماری آن حساسیت های خاصی داشتیم. حالا مشاور ساخت ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه تعیین شده و ارزیابی کیفی پیمانکاران آن در حال انجام می باشد.
وی اظهار امیدواری کرد در نیمه دوم سالجاری شاهد عقد قرارداد پیمانکار ایستگاه مسافری شلمچه باشیم و در اربعین ۱۴۰۵ ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه برای زائرین قابل استفاده باشد.

تامین کامل نقدینگی اجرای پروژه
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تا اینجای اجرای پروژه، با عنایت به تاکیدات شخص رئیس جمهور تأمین نقدینگی پروژه به شکل کامل انجام شده است. همینطور ماهانه جلسه ای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در نهاد ریاست جمهوری برگزار می گردد و در جریان کامل پیشرفت های فیزیکی پروژه قرار می گیرد و درصورتیکه کمبود یا چالشی وجود داشته باشد شخصاً ورود می کند.
گفتنی است؛ برای پیگیری تفاهمات طرفین ایرانی و عراقی و بازدید از پروژه، شب گذشته وزیر راه و شهرسازی با همراهی برخی نمایندگان کمیسیون عمران مجلس به بغداد سفر کرد.
به گزارش فراز برج به نقل از خبرگزاری ایرنا، با اتصال خط ریلی شلمچه- بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم و دیگر شهرها به صورت مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر خواهند داشت؛ همینطور زائرین عراقی هم می توانند به طور کاملا ریلی، از عراق به شهر های تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.
احداث این خط ریلی با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائرین ایرانی به کربلا و زائرین عراقی به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی و توریستی احداث می شود.



منبع:

1404/03/04
13:22:35
5.0 از 5
18
تگهای خبر: احداث , اقتصاد , ایمنی , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری