شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه 2 بزرگراه تهران - شمال

شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه 2 بزرگراه تهران - شمال فراز برج: رییس بنیاد مستضعفان اعلام نمود که باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران ـ شمال در مراحل پایانی قرار دارد و مطابق برنامه ریزی ها تا نیمه دوم شهریور به بهره برداری می رسد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، آزاد راه تهران - شمال بعنوان یکی از پروژه های کلان و زمان بر عمرانی کشور از سال ۱۳۷۵ با هدف اتصال استانهای تهران، البرز و مازندران شروع شد. این آزاد راه به طول ۱۲۱ کیلومتر در چارچوب چهار قطعه طراحی و کلید خورد.
قطعه اول آزاد راه به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۴ آغاز و سر انجام در اسفند ۱۳۹۸ راه اندازی شد. قطعه دوم این آزاد راه هم به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر، از خردادماه سال ۱۳۹۶ در راه دوآب شهرستانک تا پل زنگوله راه اندازی شد. این بخش از مسیر، یکی از فنی ترین و پیچیده ترین قطعات آزاد راه شمرده می شود که به سبب شرایط خاص توپوگرافی منطقه و عبور از دل ارتفاعات البرز، نیازمند طراحی و اجرای سازه های عظیم مهندسی بوده است.
از مهم ترین خصوصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. راه اندازی این تونل ها نقش اساسی در عبور ایمن از ارتفاعات البرز ایفا کرده و اجرای کامل آن باعث کاهش حدود پنج کیلومتر از مسیر فعلی کرج چالوس خواهد شد.
علاوه بر تونل های البرز، در راه قطعه دوم آزادراه، پل ها و سازه های گوناگونی هم راه اندازی شده که هر یک نشان دهنده توانایی مهندسان داخلی در برخورد با شرایط سخت کوهستانی است. این مسیر با دارا بودن تکنولوژی های جدید ساخت و بهره برداری از استانداردهای بین المللی، یکی از ایمن ترین راه های دسترسی به شمال کشور شمرده می شود.
قطعه دوم آزاد راه تهران شمال به شکل مرحله ای مورد بهره برداری قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ مسیر برگشت آن با حضور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. این رویداد یکی از نقاط عطف در تکمیل آزاد راه تهران شمال شمرده می شود که باعث سهولت تردد و کاهش بار ترافیکی محور کرج چالوس بخصوص در روزهای پرتردد سال شد.
در همین حال، مسیر رفت قطعه دوم هم در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارد. براساس گفته ی حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان بعنوان مجری پروژه، باند رفت این قطعه تا نیمه دوم شهریورماه سالجاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. بدین ترتیب، کل قطعه دوم آزاد راه تهران شمال در دو باند رفت و برگشت در اختیار مردم قرار می گیرد و بخش دیگری از این پروژه ملی به ثمر می رسد.
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در اجرای این آزادراه، رعایت کامل استانداردها، ایمنی و ملاحظات زیست محیطی است. منطقه اجرای پروژه، زیستگاه حیات وحش و پوشش جنگلی ارزشمندی دارد و هرچند نمی توان صدمه را به صفر رساند، اما سعی شده است کمترین خسارت به محیط وارد شود.

آزادراه تهران - شمال بعد از سه دهه هنوز ناتمام است


دهقان با اعلان اینکه کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال به پایان برسد، اظهار داشت: متاسفانه این که حالا بعد از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مساله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: بخش مسیر رفت این آزاد راه طبق پیشبینی ها در نیمه دوم شهریورماه قابل استفاده خواهد شد. این آزاد راه علاوه بر کوتاه کردن زمان سفر و افزایش ایمنی، ظرفیت گردشگری و تفریحی ویژه ای هم دارد.
کارشناسان حوزه حمل و نقل اعتقاد دارند تکمیل قطعات آزاد راه تهران شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی، نقش برجسته ی در کاهش مصرف سوخت، ارتقاء ایمنی سفر، توسعه گردشگری و کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد داشت. به همین دلیل، قطعه دوم بعنوان حلقه ای حیاتی میان سایر بخش های آزادراه، جایگاهی ویژه در این پروژه ملی دارد.
اکنون با بهره برداری از باند برگشت و آمادگی برای افتتاح باند رفت قطعه دوم، گام مهم دیگری در جهت تکمیل آزاد راه تهران شمال برداشته شده و امید می رود با اتمام سایر قطعات، این مسیر راهبردی بتواند به صورت کامل ظرفیتهای خویش را در خدمت شبکه حمل و نقل کشور به نمایش بگذارد. به طور خلاصه، از مهم ترین خصوصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. علاوه بر تونل های البرز، در راه قطعه دوم آزادراه، پل ها و سازه های گوناگونی هم راه اندازی شده که هر یک نشان دهنده توانایی مهندسان داخلی در مواجهه با شرایط سخت کوهستانی است. دهقان با اشاره به اینکه کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال به پایان برسد، گفت: متاسفانه اینکه حالا پس از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مسئله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.


منبع:

1404/05/27
10:43:17
5.0 از 5
72
تگهای خبر: آزادراه , اقتصاد , ایمنی , برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری