خط آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا حلقه مفقوده اتصال به اقتصاد جهانی است

خط آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا حلقه مفقوده اتصال به اقتصاد جهانی است به گزارش فراز برج، یک کارشناس ترانزیت ریلی اظهار داشت: تکمیل خط آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا به یکی از اولویت های راهبردی ایران تبدیل گشته، مسیری که می تواند کشور را باردیگر به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل کند.



محمدمهدی کریمی قهی، کارشناس ترانزیت ریلی در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به شدت گرفتن رقابت کشورها برای رسیدن به سهمی از ترانزیت چین - اروپا، اظهار داشت: تکمیل خط آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا به یکی از اولویت های استراتژیک ایران تبدیل گشته است؛ مسیری که می تواند کشور را باردیگر به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل کند.
وی اضافه کرد: مسیر راه آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا همزمان با افزایش تنش های ژئوپلتیکی در مسیرهای ترانزیتی جهان و تشکیل رقابت تازه برای جذب بار چین - اروپا، بار دیگر به یک مسئله اساسی در محافل حمل ونقلی و اقتصادی ایران تبدیل گشته است.
کریمی قهی بیان نمود: این مسیر مرزی که سال ها تکمیل آن به تعویق افتاده، حال بعنوان یکی از ابزارهای مهم ایران برای ورود به بازار چندصد میلیارد دلاری ترانزیت بین قاره ای شناخته می شود.
وی افزود: مسیر چشمه ثریا به علت امکان ایجاد دومین نقطه اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران و ترکیه بعد از مرز رازی اهمیت دوچندان یافته است. چنین پیوندی ایران را قادر می سازد بارهای شرق آسیا را بطور رقابتی و پیوسته به اروپا انتقال دهد؛ ظرفیتی که سال هاست مسیرهای رقیب همچون قزاقستان از آن بهره می برند.
این کارشناس ترانزیت ریلی ضمن اشاره به آمارهای بین المللی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۴ بالاتر از ۱۹ هزار قطار باری میان چین و اروپا عبور داشته اند و بخش عمده آنها از آسیای میانه عبور کرده اند؛ سهمی که ایران نیز می توانست در آن ایفای نقش مؤثر داشته باشد.
وی تصریح کرد: پروژه راه آهن تبریز- مرند - چشمه ثریا کمتر از ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و تنها ۵۰ کیلومتر آن تا حالا به بهره برداری رسیده است. همین طور کارشناسان این خط را حلقه مفقوده اتصال ایران به اقتصاد جهانی می دانند؛ حلقه ای که تکمیل آن می تواند حجم قابل توجهی از بارهای ترانزیتی چین و حتی روسیه را به سوی ایران هدایت کند.
کریمی قهی تصریح کرد: اهمیت خط آهن زمانی بیشتر روشن می شود که بدانیم ارزش تجارت سالانه چین و اروپا بالاتر از هزار میلیارد دلار ارزیابی شده و اگر تنها ۱۰ درصد این کالاها از مسیر ایران عبور کند، ده ها میلیارد دلار درآمد خدماتی برای کشور ایجاد خواهد شد.
وی افزود: همین طور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، باور دارد تکمیل این خط آهن می تواند ماکو را از یک منطقه مرزی به یک مرکز لجستیکی بین المللی تبدیل کند. درآمدهای ناشی از خدمات گمرکی، انبارداری، پشتیبانی و حمل و نقل در راه چین - اروپا می تواند نقش ویژه ای در افزایش درآمدهای ارزی ایران ایفا کند.
این کارشناس ترانزیت ریلی اظهار نمود: هرچند برخی کارشناسان درباره ی حجم درآمدهای احتمالی اختلاف نظر دارند، اما همگی بر این امر توافق دارند که اقتصاد خدماتی ترانزیت می تواند یکی از موتورهای رشد اقتصادی کشور باشد.
کریمی قهی اضافه کرد: ترکیه، بعنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه ترانزیت، هم شریک بالقوه ایران و هم رقیب جدی در جذب بارهای چین - اروپا شمرده می شود. برخی تحلیل گران از تلاش آنکارا برای مدیریت انحصاری این مسیر سخن می گویند، اما خیلی از متخصصان باور دارند موفقیت ایران بدون همکاری راهبردی با ترکیه امکانپذیر نیست. اتصال چشمه ثریا، تکمیل خط رازی و افزایش بهره وری حمل و نقل ریلی در داخل کشور سه ضلع مهم این همکاری هستند.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن تبریز - مرند - چشمه ثریا تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه نمادی از یک فرصت تاریخی است. وی افزود شرایط بین المللی، بحران اکراین، تغییر مسیرهای سنتی و تلاش کشورها برای کاهش وابستگی به مسیرهای پرریسک، ایران را در موقعیتی قرار داده که می تواند بعد از سال ها به یک مسیر تعیین کننده در تجارت جهانی تبدیل گردد.
این کارشناس ترانزیت ریلی در انتها اشاره کرد: تحقق این هدف به سرعت عمل، برنامه ریزی دقیق و نگاه ملی به پروژه های زیربنایی نیاز دارد. وی افزود فرصتهای پیش رو اگر از دست بروند، شاید به این زودی ها تکرار نشوند.
به اجمال، این کارشناس ترانزیت ریلی ضمن اشاره به آمارهای بین المللی عنوان کرد: در سال ۲۰۲۴ بیشتر از ۱۹ هزار قطار باری میان چین و اروپا عبور داشته اند و بخش عمده آنها از آسیای میانه عبور کرده اند؛ سهمی که ایران نیز می توانست در آن ایفای نقش مؤثر داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن تبریز- مرند - چشمه ثریا کمتر از ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و تنها ۵۰ کیلومتر آن تا حالا به بهره برداری رسیده است. برخی تحلیلگران از تلاش آنکارا برای مدیریت انحصاری این مسیر سخن می گویند، اما بسیاری از متخصصان باور دارند موفقیت ایران بدون همکاری راهبردی با ترکیه امکان پذیر نیست.
1404/09/07
16:48:23
5.0 از 5
16
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بهره برداری , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری