در گفت وگو با فراز برج اعلام شد
تدوین سند توسعه لجستیک تا ۶ ماه آینده
به گزارش فراز برج، رییس بخش لجستیک و مدیریت بحران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در کمتر از شش ماه آینده یک سند استراتژیک جامع ملی به نام سند توسعه لجستیک تدوین خواهد شد که وظایف تمام دستگاههای بخس دولتی و خصوصی را در این بخش مشخص خواهد نمود.
مقصود پوریاری در گفتگو با ایسنا، جزئیات سند لجستیک را تشریح نمود و اظهار داشت: در مورد مبحث در ارتباط با لجستیک از چندگانگی عجیب غریبی برخوردار هستیم و متولی واحدی علیرغم این که به صراحت در قانون و اسناد بالادستی مخصوصاً برنامه توسعه هفتم ذکر شده که وزارت راه باشد، وجود ندارد.
وی ادامه داد: طرحی به نام طرح جامع، صنعت لجستیک، فرآیندهای لجستیکی وجود ندارد. در سند لجستیک دنبال این هستیم که ابتدا فرآیندها را شناسایی نماییم. بازیگران را مشخص نماییم. بخش خصوصی جایگاهش مشخص باشد. فناوری ها جایگاهشان مشخص باشد. ساختار مشخص باشد و بعد سراغ تدوین پروژه ها برویم.
رئیس بخش لجستیک و مدیریت بحران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد: تمام توجه ما در این چند سال از نوع پروژه های در ارتباط با زیرساخت فیزیکی بوده در صورتیکه مهم ترین بخش در ارزیابی عملکرد لجستیک بخش نرم افزاری و زیرساخت های در ارتباط با مالی، اداری، ارتباطی، فناورانه و از جنس نرم است.
وی اضافه کرد: در این سند همزمان به پروژه های در ارتباط با توسعه زیرساخت های فیزیکی و توسعه زیرساخت های نرم افزاری، ارتباطی و مالی خواهیم پرداخت. از بخش خصوصی بیشترین استفاده را خواهیم کرد. از همه بازیگران در تمامی مراحل پروژه دعوت می نماییم که پروژه را رصد کنند تا در نهایت خروجی که به آن خواهیم رسید کاملا عملیاتی، جامع نگر و همه اجزا با هم دیده باشد.
پوریاری بیان کرد: در کمتر از شش ماه آتی یک سند استراتژیک جامع ملی که نقشه راه ما را مشخص می کند و برای توسعه لجستیک در کشور خواهد بود تدوین می شود. این سند یک نقشه راهی نشان خواهد داد و وظایف بخش دولتی و خصوص هم مشخص خواهد شد.
وی با اعلان اینکه صنعت لجستیک ۱۴۷ بازیگر دارد که مباحث در ارتباط با سیاستگذاری را دنبال می کنند و بالغ بر ۲۰شورا راجع به لجستیک تصمیم گیری می کنند که عملاً عدم هماهنگی به وجود آمده است، اظهار داشت: بالغ بر ۶۰ سامانه داریم که دست و پای سرمایه گذار و بخش خصوصی را بسته است و فرآیندها را تسهیل نمی کند.
پوریاری اضافه کرد: یکی از شاخص هایی که بر عملکرد لجستیک موثر بوده شاخص در ارتباط با امور مرزی و گمرکات است. بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در گمرک اظهار نظر می کنند که این درست نیست و سبب می شود ماندگاری کالا زیاد و رسوب کالا بیشتر شود.
او در آخر اظهار داشت: باید نگاه جامع با بازیگری تمام ذی النفعان داشته باشیم. هنوز لجستیک را به شکل صنعت نمی بینیم و این یکی از اشکالات اساسی است.
به اجمال، در این سند همزمان به پروژه های در رابطه با گسترش زیرساخت های فیزیکی و گسترش زیرساخت های نرم افزاری، ارتباطی و مالی خواهیم پرداخت. بیش از ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در گمرک اظهار نظر می کنند که این درست نیست و سبب می شود ماندگاری کالا زیاد و رسوب کالا بیشتر شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب