بررسی حواشی یك طرح نافرجام

راه آهن گرگان-مشهد روی كاغذ ماند، ابهام درباره همكاری چین

راه آهن گرگان-مشهد روی كاغذ ماند، ابهام درباره همكاری چین فراز برج: اجرای راه آهن گرگان مشهد كه كلنگ آن ۱۰ سال پیش زمین زده شد، در حالی دوباره مطرح شده كه بررسی ها نشان داده است همچنان اما و اگرهای قبلی پابرجا می باشد و موانع آن برطرف نشده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد در فهرست چهار هزار پروژه نیمه تمام است كه با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن و چهار بار كلنگ زنی هنوز به فاز اجرایی نرسیده است.
این پروژه ریلی اولین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی كلنگ زنی شد و دو سه بار دیگر كلنگ به زمین خورد اما موانع اجرای آن حل نشد.
مهرماه چهار سال بعد در مسافرت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و با دستور ویژه معظم له، دولت ۱۴۴ میلیون یورو از محل شركت مهاب قدس برای اجرای این پروژه به پیمانكار (آستان قدس) اختصاص داد تا راه آهن شمال شرق وارد فاز اجرایی شود.
مدتی بعد دولت دهم در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب كرد اما بازهم این خط ریلی عملاً وارد فاز اجرا نشد و با روی كار آمدن دولت یازدهم وزیر نیرو خواهان لغو این مصوبه شد تا این خط ریلی ۷۰۰ كیلومتری كه سپس اجرا ظرفیت حمل هفت میلیون تن بار و جابه جایی سالانه پنج میلیون مسافر را دارد، از راه فاینانس اجرا شود.
حالا پنج سال از این مساله هم می گذرد و مسئولان گلستان از به ثمر رسیدن پیگیری ها برای اجرای این خط ریلی خبر می دهند.



تصویب پرداخت ۱۵ درصد هزینه ساخت راه آهن گرگان- مشهد در هیئت وزیران
مدیركل راه آهن شمال شرق ۲ در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویب پرداخت ۱۵ درصد از هزینه ساخت راه آهن گرگان- مشهد از صندوق توسعه ملی در هیئت وزیران آگاهی داد و اظهار نمود: راه آهن گرگان- مشهد با فاینانس اجرا میگردد و باید محل پرداخت ۱۵ درصد سهم كارفرما مشخص می شد اما در طرح های اعلامی هیئت وزیران اختصاص این سهم از صندوق توسعه ملی اعلام نشده بود.
با تصویب هیئت وزیران ۱۵ درصد سهم دولت برای اجرای این پروژه از راه صندوق توسعه ملی پرداخت می شودمحمدرضا قربانی اضافه كرد: با پیگیری های انجام شده از طرف استاندار گلستان و سایرین، ۱۵ درصد هزینه ساخت راه آهن گرگان- مشهد یكبار دیگر در هیئت وزیران عنوان شد و به تصویب رسید.
مدیركل راه آهن شمال شرق ۲ افزود: با تصویب هیئت وزیران ۱۵ درصد سهم دولت برای اجرای این پروژه از راه صندوق توسعه ملی پرداخت میگردد.
وی افزود: آن چه در هیئت وزیران به تصویب رسیده اصلاح است و اختصاص بودجه نیست اما اطلاعات تكمیلی در این خصوص را از شركت ساخت و توسعه راه های استان گلستان پیگیر شوید.
علی اصغر رفیعی نژاد، مدیر شركت ساخت و توسعه زیربنایی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در تاریخ ۲۱ آذرماه نامه ای به امضاء معاون اول رئیس جمهور ارسال شده كه در آن پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد بعنوان ردیف ۱۳ در جدول بند یك پروژه های اولویت دار كه از صندوق توسعه ملی می توانند اعتبار بگیرند؛ در هیئت وزیران مصوب شده است.
۱۵ درصد سهم كارفرما جای سوال بود
هرچند عده ای امید دارند مشخص شدن محل پرداخت ۱۵ درصد سهم كارفرما این خط ریلی را وارد فاز جدیدی كند ولی، اما و اگرهایی مطرح است كه نشان داده است این مساله هم، نقطه شروع كار راه آهن گرگان- مشهد نیست.



یك منبع مطلع كه نخواست نامی از وی ذكر شود به خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد با عنایت به اهمیت و حجم كار در سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، موضوعاتش مستقیماً در واحد امور قراردادها و سرمایه گذاری وزارت راه و مجموعه شركت ساخت و توسعه در حال پیگیری است.
وی با یادآوری این كه مبادله قرارداد این خط ریلی در خردادماه امسال انجام شده، اضافه كرد: اما بحث ۱۵ درصد سهم كارفرما جای سوال بود و مشخص نشده بود این سهم از كدام محل باید پرداخت گردد.
هیچ كس نمی داند در این شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی ایران، كشور چین چه سیاستی را درپیش می گیردوی افزود: خوشبختانه با نامه ای كه در ۲۱ آذرماه با امضاء جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزارت راه، وزارت كشور، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی ارسال شده، هیئت وزیران در جلسه ۱۸ آذر با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور به استناد اصل ۱۳۸ قانونی اساسی تصویب كرد كه طرح راه آهن گرگان- مشهد به شماره طبقه بندی ۱۵۰۲۸ به جدول بند یك اضافه شود.
این منبع مطلع توضیح داد: این مصوبه یعنی این كه آن ۱۵ درصد سهم دولت را خود دولت از محل صندوق توسعه ملی قبول كرده كه پرداخت كند و با عنایت به این كه همه ما می دانیم تنها نقطه شروع تا پروژه همین یك گام باقی مانده بود همه ما امید داریم موضوعات و مشكلات راه آهن شمال شرق حل شود.
شروع پروژه نیازمند مجوز ترك تشریفات است
وی افزود: از نظر قراردادی و كارشناسی كار وزارت راه عملاً به اتمام رسید اما بحث سرمایه گذاری پروژه جداست و مناقصه ترك تشریفات نیاز به مصوبه سه وزیر راه، اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه دارد؛ باید مجوز ترك تشریفات این پروژه با همان مبلغ قبلی به تایید، تصویب و امضاء برسد تا پروژه شروع شود و به سرانجام برسد.
وی اشاره كرد: اما این نوع قرارداد (فاینانس) با این رقم بزرگ سرمایه گذاری یك طرف دوم دارد كه كشور چین است؛ هیچ كس نمی داند در این شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی ایران، كشور چین چه سیاستی را درپیش می گیرد.



این منبع مطلع همین طور راجع به تجهیز كارگاه انجام شده برای اجرای راه آهن گرگان- مشهد در گلستان توضیح داد و اظهار داشت: شركت ساخت و توسعه راه ها تلاش داشته از ظرفیت زمان استفاده كند؛ یعنی قبل از آن كه قرارداد به پیمانكار ابلاغ شود برای این كه بگوید می خواهیم كار را شروع نماییم و حُسن نظر داریم، كارگاه را تجهیز كرد و الان این كارگاه در حال انجام كارهای مطالعاتی این پروژه است.
وی بیان كرد: این پروژه فقط در استان گلستان ۴۰ تقاطع غیرهمسطح دارد كه انجام مطالعات آن یكی دو روزه مُیَسر نمی گردد و زمان بَر است.
وی به دغدغه های استاندار گلستان درباب اجرای این پروژه هم اشاره و اشاره كرد: این كه استاندار در این حوزه دغدغه دارد و چند بار برای تعیین تكلیف این پروژه به راه و شهرسازی تذكر داد، نگرانی به حقی است چراكه باید این پروژه از نظر راه آهن سازی مورد اجرا دیده شود و اجرایی نشدن آن برای مردم جای سوال است كه استاندار باید بتواند به آن پاسخ دهد.
این منبع مطلع تصریح كرد: با امضاء ترك تشریفات توسط سه وزیر، كارهای دولت درباب راه آهن گرگان- مشهد تمام میگردد و اگر خوش بین باشیم با پیگیری ها این مهم صورت گیرد بازهم اجرای این پروژه نیازمند رایزنی های كلان دارد تا طرف قرارداد چینی به اجرای آن ترغیب شوند؛ باید این پروژه برای چینی ها توجیه داشته باشد تا بتوانند در شرایطی كه ایران تحریم است به تعهدات شان عمل كنند.
آن چه مسلم است مشخص شدن پرداخت ۱۵ درصد سهم كارفرما از محل صندوق توسعه آخرین گره راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد نیست و این خط ریلی ایستگاه های بسیاری را برای رسیدن به مقصد پیش رو دارد.

1397/10/01
23:37:13
5.0 از 5
4807
تگهای خبر: اقتصاد , برج , پروژه , پیمانكار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان