در گفتگو با مهر مطرح شد
چرا هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس سقوط می كنند؟
فراز برج: كارشناس صنعت هواپیماسازی اظهار داشت: شركت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ در تولیدات خود سابقه بروز مشكل و ایجاد سانحه با وجود رعایت مولفه های ایمنی در ساخت هواپیما را دارند.
امیرحسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اقدامات گسترده كشورها درباب تعلق پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مكس به دنبال سقوط دو فروند از این هواپیماهای نوساز در كمتر از شش ماه اخیر در حالیكه هنوز از این محصول رونمایی رسمی نشده، اظهار داشت: بااینكه امكان دارد برخی تایپ های مسافری با وجود قبولی در همه تست ها و آزمایش های قبل از پرواز، سپس طی یك دوره پروازی مشخص گرفتار مشكلاتی شوند كه در زمان تولید به آنها توجه نشده بود یا این مشكلات خودرا در زمان تست نشان نداده باشند، اما همیشه در صنعت هوانوردی Safety Factors (عوامل ایمنی) چه در بدنه و چه در موتور، عامل C در نظر گرفته می شود؛ به این معنا كه اگر آن عامل ایمنی در اجرای وظایف خود شكست بخورد، یك بك آپ از آن در هواپیما نهاده می شود تا فعال شود؛ سپس اگر بك آپ اول هم شكست بخورد، بك آپ دوم این وظیفه را انجام می دهد.
وی اضافه كرد: رعایت این عوامل ایمنی در صنعت هواپیماسازی به صورت حداقلی است؛ به معنای دیگر برخی هواپیماسازان در هنگام تولید عوامل ایمنی هواپیما، بیشتر از ۳ بك آپ برای هر عامل ایمنی تهیه و در بدنه، موتور و بخش های الكترونیكی هواپیما اجرایی می كنند.
كارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما با اشاره به اینكه در هنگام بروز حوادث هوانوردی، همواره زنجیره ای از عوامل و مشكلات در بدنه یا موتور سبب ایجاد سانحه می شوند نه یك عامل به تنهایی، افزود: با این وجود باید تحقیق شود كه چه عاملی سبب شده تا دو عامل مشابه یكدیگر رخ بدهد در حالیكه همه موارد ایمنی در هنگام ساخت هواپیما رعایت شده است.
این كارشناس صنعت هواپیماسازی با اشاره به اینكه بوئینگ ۷۳۷ سابقه بیشتر از ۵۰ ساله در تولید دارد، اظهار داشت: با این وجود مدل مكس این هواپیماها كمتر از ۱ سال است كه تولید و وارد بازار حمل و نقل هوایی شده است كه در نمایشگاه هوایی پاریس پارسال یك فروند از این هواپیماها معرفی و بازاریابی شد اما نخستین تحویل آن كمی سپس آن به شركت های خریدار انجام شد.
وی با اشاره به اینكه وجود نقص احتمالی در بوئینگ ۷۳۷ مكس در این بازه زمانی كوتاه طبیعی است، گفت: شاید همین اقدامی كه مقرر است همه بوئینگ های مكس در دنیا Grounded (زمینگیر) شوند تا علت اصلی سوانح هوایی اخیر بررسی شوند، بتواند به رفع این مشكلات كمك نماید چونكه بروز چنین سوانحی در تایپ هایی كه اخیرا وارد ناوگان هوایی می شوند، مسبوق به سابقه بوده است.
این كارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما به اتفاق مشابهی كه برای موتور هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ كه تنها چند ماه سپس تحویل به شركت های هواپیمایی سنگاپور و كانتاس استرالیا (Qantas Airline شركت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا) رخ داد، اظهار داشت: این دو ایرلاین همه ایرباس های ۳۸۰ خودرا گراند كردند تا علت سانحه برطرف شد؛ همین طور اتفاق مشابهی برای بوئینگ های ۷۷۷ رخ داد كه مشكل از باتری این تایپ بود و سپس تعلیق موقت پروازهای آن، مشكل برطرف شد و به چرخه پروازی بازگشتند. بدین سبب باید منتظر ماند تا علت بروز این دو سانحه در ۷۳۷ مكس هم مشخص شود.
كارشناس صنعت هوانوردی اضافه كرد: البته این توضیحات به معنای آن نیست كه بروز چنین سوانحی، امری عادی و طبیعی است؛ در زمان ساخت هواپیما همه تست های مربوطه انجام می شود و اگر تایپ خاصی از هر هواپیمایی كه تولید می شود، با چنین اشتباهاتی در هنگام بهره برداری مواجه شود، شركت سازنده باید پاسخگوی این رخداد باشد؛ ضمن اینكه در صورت اثبات اینكه اشتباه سازنده هواپیما سبب شده تا چنین سوانح فاجعه باری رخ دهد، شركت سازنده از لحاظ قانونی مسئول جبران خسارات است. چراكه فرض بر این است كه بهره برداری از هواپیمای ساخته شده، كاملاً نهایی و ایمن برآورده شده است.
وی تاكید كرد: شركت بوئینگ باید سپس همان سانحه اول كه برای لاین ایر اندونزی (Indonesian Lion Air) رخ داد و منجر به كشته شدن تمام سرنشینان شد، این مدل هواپیما را در همه جای دنیا زمین گیر (Grounded) می كرد و دنبال ایراد می گشت كه اتفاق مشابه آن تكرار نشود. چونكه بنظر می رسد در سانحه دوم در اتیوپی، اتفاق مشابهی رخ داده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب