مدیركل بنادر سیستان و بلوچستان از وزارت خارجه خواستار شد؛
پیگیری ایجاد شعب بانكهای افغان، هندی و پاكستانی در بندر چابهار
به گزارش فراز برج مدیركل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاكید بر لزوم توسعه بندر چابهار، از وزارت امورخارجه خواهان پیگیری ایجاد شعب بانكهای افغان، هندی و پاكستانی در بندر چابهار شد.
به گزارش فراز برج به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در نشست بررسی راهبردهای منطقه ای، معرفی ظرفیت ها و قابلیت های بندر چابهار كه روز گذشته با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشور در اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد، اضافه كرد: هم اكنون حجم صادرات كالاهای هند به كشورهای CIS و آسیای میانه ۱۶، ۵ میلیون تن در سال است كه امن ترین و ارزان ترین مسیر این تجارت، بندر چابهار است.
آقایی در این جلسه پیگیری وزارت امور خارجه در مورد تسهیل تردد زوار كشور پاكستان از راه دریا به بندر چابهار، حمایت و معرفی بخش خصوصی طرف قرارداد با اداره كل بنادر و دریانوردی كشور به طرف عمانی به منظور راه اندازی خط مسافری چابهار-مسقط، حذف هزینه های متقابل مرزی و پیگیری ایجاد شعب بانكهای افغان، هندی و پاكستانی در بندر چابهار را خواهان شد.
وی با اشاره به لزوم های توسعه بندر چابهار اظهار داشت: افزایش سهم تجارت دریایی كشور از راه ترانزیت، رعایت اصول پدافند غیرعامل در تجارت دریایی كشور، رقابت پذیری كالاهای صادراتی و ترانزیتی، كاهش هزینه كالاهای وارداتی كشور، امكان پذیرش كشتی های نسل جدید و تقویت پیوند كشورهای منطقه همچون لزوم های توسعه بندر چابهار به حساب می آید.
آقایی با اشاره به اینكه بندر چابهار بعنوان بندر پشتیبان كل بنادر جنوب كشور می تواند نقش عمده ای در پدافند غیر عامل كشور ایفا كند، اظهار داشت: این بندر می تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات بیشتر از ۱، ۲ میلیارد تن مواد معدنی استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و همینطور بیشتر از ۲ میلیارد تن مواد معدنی افغانستان را فراهم آورد.
كاهش هزینه های ترانزیتی و واردات
وی سپس به كاهش هزینه واردات كشور در صورت توسعه بندر چابهار اشاره نمود و اضافه كرد: ۲۰ درصد از مصرف كالاهای وارداتی به كشور در حوزه بندر چابهار اتفاق می افتد كه واردات این كالاها از بندر چابهار، می تواند به كاهش هزینه های ترانزیتی و واردات منجر شود.
مدیر كل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به تحولات سایر بنادر منطقه، اظهار داشت: سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد دلاری چین در بندر گوادر پاكستان با هدف جابجایی ۴۰۰ میلیون تن در سال، سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در بنادر عمان و سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری عربستان در ۳ بندر جدید دریای سرخ همچون تحولاتی است كه در منطقه رخ داده است.
سهم یك درصدی چابهار در جا به جایی كالا
وی با اشاره به اینكه بندر چابهار می تواند به افزایش سهم تجارت دریایی كشور منجر شود، اضافه كرد: هم اكنون ۹۰ درصد از صادرات نفت و ۹۰ درصد از تجارت دریایی ایران از تنگه هرمز می گذرد و تنها یك درصد جابجایی كالا سهم بندر چابهار است. این مساله لزوم توسعه بندر چابهار را آشكار می كند.
آقایی با اشاره به افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲، ۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال اظهار داشت: اگر پسكرانه بندر چابهار از جهت ریل و جاده آماده باشد، امكان جابه جایی تا ۲۰ میلیون تن كالا در سال از راه این بندر فراهم است.
وی اضافه كرد: ۳۰ دستگاه استراتژیك شامل ۹ دستگاه جرثقیل ساحلی و محوطه ای و ۸ دستگاه مكنده غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر چابهار نصب شده است.
مدیر كل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دریافت ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: در فضای برجام، ۵۰ درصد تجهیزات خریداری شده وارد بندر چابهار شده و باقی پروژه ها هم پیشرفت قابل توجهی داشته است.
موافقت با ۹ معافیت
آقایی با اشاره به اینكه از ۱۲ مورد معافیت درخواست شده برای بنادر چابهار بیشتر از ۹ مورد اجرایی شده است، افزود: سازمان بنادر، بندر چابهار را بعنوان منبع درآمد تلقی نكرده بلكه این بندر را فرصتی برای افزایش درآمد كل كشور می داند، به صورتی كه از ۱۸۶۰ دلار عایدی ترانزیت هر كانتینر به كشور افغانستان، تنها ۷ درصد سهم سازمان بنادر است.
وی با اشاره به اینكه بندر چابهار سال قبل موفق به جذب هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش بندری و دریایی شده است، اضافه كرد: نرخ بارگیری و تخلیه كالا در بندر چابهار افزایش داشته و سال قبل بیشترین حجم كالا در ۱۲ سال قبل در بندر چابهار جا به جا شده است.
انتقال ۹ كشتی كالای ترانزیتی هند به افغانستان
مدیركل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز امضای توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان (۴ خرداد) است، اظهار داشت: تا كنون ۹ كشتی كالای ترانزیتی هند را به افغانستان انتقال دادیم و این مساله ۱۰ هزار تردد كانتینری را در استان سبب شده است.
آقایی در مورد قرارداد ایران و هند در بندر چابهار، اضافه كرد: این قرارداد از نوع BOT است كه شامل ساخت، بهره برداری و ترانسفر بوده كه تنها حوزه تخلیه و بارگیری كالا را در بر می گیرد.
وی اضافه كرد: در این قرارداد هند ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری برای توسعه بندر چابهار گشوده و ۸۵ میلیون دلار تجهیزات تخلیه و بارگیری كالا در چابهار نصب می كند. از آنجائیكه این قرارداد ۱۰ ساله است، پس از ۱۰ سال تمام این تجهیزات متعلق به جمهوری اسلامی ایران می شود.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب