معاون وزیر راه خبر داد

بهره برداری از خط دوم راه آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت

بهره برداری از خط دوم راه آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت فراز برج: مدیرعامل شركت راه آهن از بهره برداری از خط دوم راه آهن سیستان- اصفهان به طول 47 كیلومتر و خط دوم قسمتی از راه آهن منطقه یزد به طول 46 كیلومتر در هفته دولت آگاهی داد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، سعید رسولی امروز در نشست خبری تشریح فعالیت های حمل و نقل ریلی در هفته دولت اظهار داشت: در این هفته خط دوم راه آهن سیستان-اصفهان به طول ۴۷ كیلومتر و خط دوم قسمتی از راه آهن منطقه یزد به طول ۴۶ كیلومتر افتتاح می گردد.
وی اضافه كرد: در این هفته مقرر است مركز CTC ایستگاه راه آهن یزد با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده ضمن اینكه تا اختتام امسال ساخت ۵۹ كیلومتر خطوط ریلی آنتنی را هدف گذاری كرده ایم كه این خطوط عمدتاً به مراكز تولید بار كه در نزدیكی شبكه ریلی قرار دارند، متصل خواهند شد.
مدیرعامل شركت راه آهن با اشاره به اینكه در ۵ ماهه امسال ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لكوموتیو وارد شبكه ریلی شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشت، اضافه كرد: این تعداد ناوگان بطور كامل تولید داخل بودند و یا بازسازی اساسی در داخل شدند.
وی از دیگر برنامه های شركت راه آهن در هفته دولت را راه اندازی دو مركز تعمیرات لكوموتیو و سوخت رسانی مدرن به لكوموتیوها در مشهد عنوان و اظهاركرد: از اردیبهشت ماه امسال كارگروه مشتركی با وزارت صنعت معدن و تجارت تشكیل داده ایم تا تمام ظرفیت های تولید داخل در حوزه ریلی را افتتاح نماییم و مناسب با آن نیازهایی كه در حوزه ریلی داریم بجای واردات از خارج، به سمت تولید داخل هدایت نماییم.
رسولی با اشاره به اینكه مقرر است از این پس محصولات و كالاهایی كه امكان تولید داخل در آنها وجود دارد از واردات آنها ممانعت شود، تصریح كرد: بعنوان مثال بلوك سیلندر لكوموتیو كه قطعه مهم و پیشرفته ای است، اخیراً در داخل تولید شده كه این اتفاق با حمایت شركت راه آهن بود. همین طور در یك سال اخیر از تولید سوزن ریل در داخل حمایت كردیم و قبلاً وابستگی ۱۰۰ درصدی به خارج برای این محصول داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ در خصوص تولید واگن در داخل اظهار داشت: بر طبق این ظرفیت، تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه به امضاء رساندیم كه برمبنای آن ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لكوموتیو در داخل تولید شود.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه كه سهم ۴۰ درصدی در این تفاهم نامه دارد ابتدای سال جاری فاز اول اعتبار مورد نیاز را به شركت راه آهن واریز كرد. همین طور سهم ۴۰ درصدی بانكها نیز كه تا سقف هزار میلیارد تومان است به ارزش ۵۴۰ میلیارد تومان آن تابحال تامین اعتبار شده و تنها سهم ۲۰ درصدی آورده متقاضی و تولیدكننده واگن باقی مانده است. هرچند كه كارخانجات تولیدكننده واگن تابحال برخی از آنها پروسه تجهیز و تعدادی دیگر كار ساخت ناوگان را آغاز نموده اند و تابحال چند دستگاه واگن به شركت راه آهن تحویل داده شده است.
مدیرعامل شركت راه آهن در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید درباب استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت و انتقال آن به تولید واگن اظهار داشت: با استفاده از این ماده قانونی تابحال ۳۹۰۰ واگن را توانسته ایم تامین اعتبار نماییم كه ۱۹۸۰ دستگاه واگن هزینه خرید آنها به سرمایه گذار با استفاده از ظرفیت این ماده قانونی پرداخت شده و حدود هزار دستگاه دیگر در مرحله صدور مجوز واریز وجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی است.
رسولی درباره برنامه های شركت راه آهن در بازه زمانی سفرهای زائران اربعین اشاره كرد: امسال نیز برای زائران اربعین برنامه جابجایی داریم كه در آغاز مراسم اربعین جزئیات این برنامه ها تشریح خواهد شد. اما دو ایستگاه راه آهن شلمچه و كرمانشاه برای مراسم اربعین امسال پذیرای زائران خواهد بود. ضمن اینكه با طرف عراقی نیز مذاكره داشتیم و آنها نیز آمادگی خودرا برای برگزاری این مراسم اعلام نموده اند.
وی درباب آتش سوزی روز گذشته در دپوی واگن های فرسوده اظهار داشت: روز گذشته در ایستگاه رودشور در جنوب تهران كه محل دپوی واگن های اسقاطی است، آتش سوزی شروع شد كه در اثر آن ۶۷ دستگاه گرفتار حریق شده كه ۳۶ دستگاه بطور كامل در آتش سوخت و ۳۱ دستگاه نیم سوز شد.
وی درباره پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد اظهار داشت: این پروژه هم اكنون به سبب عدم صدور ضمانتنامه های طرف چینی بعنوان تامین كننده مالی پروژه، متوقف شده است.
رسولی درباره میزان حمل بار در ۵ ماهه ابتدای امسال اظهار داشت: در حمل بار در بخش تناژ ۴.۹ درصد كاهش داشتیم اما سهم حمل و نقل ریلی از كل حمل و نقل برمبنای شاخص تن-كیلومتر ۱.۱ درصد رشد داشت و به ۱۲.۸ درصد رسید.
وی درباب علت كاهش حمل بار ریلی اظهار داشت: علت كاهش تناژ بار، مسدودی محورهای ریلی شمال و جنوب در یك ماهه نخست سال به سبب سیلاب بود. دلیل دیگر كاهش واردات بار كانتینری به بندر شهید رجایی و همین طور كاهش صادرات بار گوگرد پتروشیمی خانگیران به بندرعباس بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان اظهار داشت: دستگاه اجرایی این پروژه، شركت راه آهن و دستگاه سازنده، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور است. این پروژه قرار شد با همكاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی بعد از بررسی همه جوانب اجرایی آن تعیین تكلیف شود اما هم اكنون نگاه غالب، اجرایی شدن این پروژه است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینكه آیا امكان منتفی شدن كامل این پروژه وجود دارد یا نه، اظهار داشت: فعلاً در این زمینه امكان اظهارنظر وجود ندارد.


منبع:

1398/06/04
14:23:32
5.0 از 5
4231
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان