ایران از مسیر پروازهای عبوری حذف می شود

ایران از مسیر پروازهای عبوری حذف می شود به گزارش فراز برج بر مبنای اعلام ایكائو، عراق همچنان مشمول عدم امنیت هوایی برای پروازهای عبوری تجاری است، اما این كشور توانسته با تخفیف به ایرلاین ها، بخشی از پروازهای قطر را به آسمان خود منتقل كند.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، به دنبال بروز بحران در اوكراین و جنگ این كشور با روسیه و همینطور بحران قطر كه به تحریم هواپیماهای این كشور برای عبور از آسمان چند كشور عربی جنوب خلیج فارس منجر گردید، ناگهان شاهد افزایش حجم انبوه پروازهای عبوری از آسمان ایران بودیم؛ از آنجایی كه بر مبنای كنوانسیون های جهانی هوانوردی، ایرلاین ها در سراسر دنیا موظف به پرداخت هزینه عبور هواپیماهای خود از آسمان كشورهای مسیر هستند، درآمد خوبی در خلال حدودا یك سال قبل نصیب شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شد. ضمن اینكه مصوبه ای در مجلس به تصویب رسید كه درآمد حاصل از پروازهای عبوری به حساب شركت فرودگاه ها واریز شود.
با این حال به علت آنچه برخی كارشناسان صنعت هوانوردی، ضعف مدیریتی عنوان می كنند، این شركت نتوانست برنامه مدونی برای تدوام رشد پروازهای عبوری از آسمان ایران طراحی و اجرا نماید. به خصوص كه چشم انداز روشنی برای برقراری ارتباط مجدد قطر با كشورهای عربی و همسایه خود دیده نمی گردد و احتمال دارد این روند طی سال های آینده ادامه داشته باشد.
از آنجایی كه قطر در سال ۲۰۲۰ میزبان جام جهانی است، فرودگاه های این كشور با حجم انبوه تقاضای سفر روبه رو خواهند شد و ما می توانستیم با یك برنامه ریزی كاملا حساب شده و منعطف، روند عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران را حفظ نماییم. به خصوص كه كشور عراق هم باآنكه بر مبنای اعلام ایكائو (سازمان جهانی هوانوردی) همچنان مشمول منع تردد از آسمان به علت نبود امنیت و وجود گروه های تروریستی است، اما با لابی های سیاسی و عرضه تخفیف های بیشتر نسبت به ایران، توانسته بخشی از پروازهای قطری را به سمت آسمان خود منتقل كند. به خصوص كه عراقی ها از حذف كامل سیطره داعش در عراق، توانستند نهایت استفاده را ببرند.
با این توصیف، به نظر می رسد در صورتی كه نتوانیم نرخ پروازهای عبوری از آسمان ایران را به نرخ رقابتی با سایر كشورها نزدیك نماییم، امكان حذف كامل ایران از پروازهای عبوری منطقه به جز در مواردی كه در گذشته برقرار بود، وجود دارد.
بیات: مبالغ پیشنهادی ایران به ایرلاین ها رقابتی نیست
آرمان بیات كارشناس صنعت هوانوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره درآمد شركت فرودگاه ها از محل پروازهای عبوری تصریح كرد: هزینه ای كه ما از ایرلاین های خارجی برای عبور از آسمان ایران دریافت می نماییم در مقایسه با سایر كشورها بسیار بالاست. اما هزینه ای كه عراقی ها از ایرلاین ها می گیرند، یك سوم مبلغی است كه ما به آنها پیشنهاد می نماییم.
بیات تاكید كرد: هم اكنون كشورهای منطقه به دنبال جذب پروازهای عبوری از آسمان خود هستند و به رقیبی برای ایران تبدیل گشته اند. تا زمانی كه نتوانیم مبالغی كه به ایرلاین ها خارجی برای عبور از آسمان ایران پیشنهاد می دهیم را به ارقام رقابتی با دیگر كشورها نزدیك نماییم، در آینده نزدیك این درآمد را از دست خواهیم داد و آسمان ایران از پروازهای عبوری خالی خواهد شد.
هاشمی: استراتژی مشخصی جهت استفاده از درآمد پروازهای عبوری نداشتیم
سید جواد هاشمی تهرانی كارشناس صنعت هوانوردی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ضعف مدیریت درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری خاطرنشان كرد: متأسفانه شركت فرودگاه ها استراتژی مشخصی جهت استفاده از درآمد حاصل از پروازهای عبوری نداشت.
وی اضافه كرد: برخی كشورهای عربی مانند عراق و كویت توانسته اند پروازهای عبوری قطر را به سمت آسمان خود بكشانند؛ عراقی ها حتی پروازهای عبوری چند كشور عربی دیگر را هم به آسمان این كشور منتقل كرده اند؛ این در شرایطی است كه ادامه درآمدزایی شركت فرودگاه ها از محل پروازهای عبوری كه طی ماه های گذشته به اجبار به آسمان ایران منتقل شد، بلاتكلیف است.
 

1396/10/18
17:54:59
5.0 از 5
4544
تگهای خبر: صنعت , فرودگاه , پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان