واكنش عضو انجمن تایرسازان به اظهارات وزیر صمت:
لاستیك سنگین را احتكار نمی نماییم
فراز برج: عضو انجمن تایرسازان از اختصاص ارز دولتی به واردات بی رویه لاستیك كامیون انتقاد كرد؛ اما بهتان احتكار لاستیك از طرف تولیدكنندگان را وارد ندانست.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، علی اكبر مشرفی امروز در جمع خبرنگاران درباب خودداری برخی تولیدكنندگان تایر و لاستیك از عرضه آن به بازار به بهانه گران شدن قیمت بنزین، گفت: اساسا چنین چیزی نداریم و انبارهای ما همیشه در حداقل ظرفیت خود هستند و ما هر روزع گزارش وضعیت انبارهای خودرا به وزارت صنعت، معدن وتجارت ارائه می دهیم.
وی اضافه كرد: من اساسا احتكار لاستیك را رد می كنم.
این فعال صنعت لاستیك با اشاره به اینكه تولید لاستیك سنگین باری و اتوبوسی كاهش شدیدی داشته است، اظهار داشت: متأسفانه در ماه های اخیر لاستیك سنگین به مقدار بسیار زیادی واردات داشته ایم و ای سوژه بازار تولیدكنندگان داخلی را گرفتار مشكل كرده است. ایران تنها لاستیك ساز رادیال باری و سنگین در منطقه است؛ امروز به شدت در بازار داخلی برای فروش لاستیك های سنگین گرفتار مشكل هستیم امیدواریم وزارت صنعت به تولید نگاه بهتری داشته باشد و كمك نماید تا بتوانیم میزان تولید را روز به روز افزایش دهیم و نیاز داخل به لاستیك باری و اتوبوسی سنگین را تأمین نماییم.
عضو انجمن صنفی صنعت تایر دخصوص اینكه تایرسازان داخلی با هدف افزایش قیمت بلاستیك كامیون و اتوبوس، تولید این نوع تایر را كاهش داده اند، بیان كرد: این مساله حقیقت ندارد و ما توانستیم ركورد تولید روزانه یك هزار و ۱۰۰ حلقه لاستیك سنگین ثبت نماییم. بدین سبب خودداری تایرسازان از تولید لاستیك سنگین برای افزایش قیمت آن، حقیقت ندارد.
وی اضافه كرد: دولت باید با كنترل واردات و ایجاد تعرفه بر واردات لاستیك، از صنعت داخلی حمایت كند؛ اما از آنجایی كه واردات همیشه امكان پذیر است، صنعت داخلی گرفتار معضل می شود و این معضل را به راحتی نمی توان برطرف كرد. از وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهیم تا از تولید داخل لاستیك حمایت بیشتری شود.
وی درباب واردات لاستیك سنگین با ارز دولتی و عرضه آن با قیمت پایینتر از قیمت تمام شده تولید داخل نیز اشاره كرد: در ایران سالیانه بین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیك باری و اتوبوسی (سنگین سیمی) نیاز است چون عموما كامیون داران مایل به استفاده از لاستیك های سیمی هستند تا نخی؛ اما در كشور حداكثر ۳۵۰ هزار حلقه را تولید می نماییم و مابه التفاوت آنرا چاره ای جز واردات نداریم. اما متأسفانه در چند ماه گذشته بیشتر از نیاز كشور، لاستیك وارد شده است.
مشرفی لاستیك های وارداتی را، تایرهای چینی و نسبتا با كیفیت پایینتر از تولید داخل و ارزانتر از آن دانست و تصریح كرد: زمانی كه واردات صورت می گیرد، سازمان استاندارد نظارت چندانی بر محموله های وارداتی ندارد و تایرهایی با كیفیت پایین وارد كشور می شوند و تولیدكننده را گرفتار مشكل می كنند.
وی با اشاره به اینكه در زمانی كه كمبود لاستیك فشار سنگینی به صنعت حمل و نقل وارد كرده بود، دولت واردات آنرا با ارز دولتی در دستور كار قرار داد، اظهار داشت: هم اكنون دیگر نیازی به این كار نیست و باید تولید داخل را از ضعیف شدن نجات دهیم.
این تولیدكننده لاستیك با اشاره به اینكه باید به سمت تولید لاستیكی برویم كه برای محیط زیست ایجاد مشكل نكند، اظهار نمود: هم اكنون هیچ نوع ماده آروماتیك در تولید لاستیك های داخلی استفاده نمی نماییم ضمن اینكه توانسته ایم با تولید لاستیك های با كیفیت و RR پایین، تا ۱ درصد از مصرف سوخت را نیز در خودرو ها كاهش دهیم.
مشرفی درباره قیمت لاستیك نیز اشاره كرد: هم اكنون تولیدكنندگان داخلی لاستیك، محصولات خودرا با قیمتی تا ۶۰ درصد ارزانتر از بازار به فروشنده ها می دهند كه متأسفانه این مابه التفاوت به جیب دلالان می رود. این یك مشكل بزرگ كشور در خیلی از كالاهاست كه هم تولیدكننده متضرر می شود و هم مصرف كننده نهایی؛ در هر صورت بازار آزادی وجود دارد و قیمتی كه در بازار آزاد برای لاستیك به مصرف كننده نهایی داده می شود، بسیار گرانتر از آن چیزی است كه تولیدكننده به بازار می دهد. باید این اختلاف قیمت بین تولیدكننده و مصرف كننده به سود تولیدكننده كم شود تا تایرسازان بتوانند با استفاده از سود آن، به سمت افزایش كمیت و كیفیت تولید و درنتیجه كاهش قیمت حركت نماییم.
خاطرنشان می شود رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابتدای هفته جاری از برخورد وزارت صمت با لاستیك سازانی كه از عرضه محصولات خود به بازار به بهانه افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر سایر كالاها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب