وزیر راه و شهرسازی:
نذر نداریم زمین بدهیم تا برخی سود كنند
به گزارش فراز برج وزیر راه و شهرسازی با دعوت از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای ورود به طرح ملی مسكن اظهار داشت: نذر نداریم كه زمین دولتی بدهیم تا عده ای كسب و كار كنند.
به گزارش فراز برج به نقل از خبر آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا كه به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شده بود، با تاكید بر اهمیت سازندگی در حكومت داری اظهار داشت: مهم ترین مولود انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است. اگر دولت ابزار و قدرت عملكرد مقتدری داشته باشد، نه تنها مقبولیت و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی و انقلاب را برای آحاد مردم و جامعه ایجاد می كند، بلكه جایگاه انقلاب اسلامی را در پیشگاه جهانیان به صورت روز افزونی ارتقا می دهد. سازندگی و پیشرفت یكی از جلوه های موفقیت یك حكومت و یكی از علل وفاداری جامعه و مردم به حكومت خواهد بود. اسلامی از سازندگی بعنوان یكی از مهم ترین فرصت های كشور برای ایجاد ثبات اجتماعی و اقتصادی یاد كرد و اظهار داشت: همواره وقتی به بحث عیار مقبولیت اجتماعی رجوع می شود، مشخص می شود آن اقداماتی كه به صورت موثر و ملموس بر زندگی مردم تأثیر گذاشته، سبب افزایش مقبولیت اجتماعی حاكمیت شده و ایجاد ذهنیت منفی و بدبینی هم ناشی از فقدان این اقدامات بوده است. وی با اشاره به ضعف كشور در حوزه ایجاد زیرساخت ها و ساخت وساز اضافه كرد: ما در دورانی به سر می بریم كه از حدود یك ونیم دهه پیش، سهم بودجه های عمرانی از بودجه كل كه همواره بیشتر از ۴۰ درصد سبد بودجه كشور بود، به شدت به علل گوناگون تحلیل رفته است. تا جایی كه سهم قابل تخصیص بودجه عمرانی كشور به حدود ۱۰ درصد یا كمتر رسید. یعنی كشور به سمتی رفت كه عملیات جاری و تامین حداقل ها تبدیل به اقدامات غالب دولت شد. این عضو كابینه دوازدهم با اشاره به تحریم های ظالمانه ضد ایران كه در طول تاریخ شبیه آن ضد هیچ كشوری اعمال نشده است، افزود: همزمان شدن افزایش هزینه ها و تعهدات جاری برای دولت با كاهش درآمدها به دلیل تحریم، نشان داد كه اگر كشور بخواهد وابستگی خویش را به مولفه هایی مانند نفت خام ادامه دهد، با شرایط سختی روبرو خواهد بود. تولید ارزش افزوده به جای فروش نفت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر لزوم عبور از اقتصاد نفتی اظهار داشت: شرایط امروز كشور نشان داده است باید در محورهایی كه ارزش افزوده بالاتری برای كشور فراهم نموده و می تواند قدرت عملكرد و پیشرفت كشور را ارتقا دهد، سرمایه گذاری كرد. وی افزود: این رویكرد در كشور كمتر مورد توجه بود، تا این كه ما سال های ۹۶ به بعد را تجربه كردیم. در این سال ها مشخص شد هرجا ما به داشته های فراوان اما نامشهود خود در حوزه صنایع و تولید داخل توجه كردیم، دستاوردهای ما اقتدار آفرین شده است. اسلامی حوزه دفاعی كشور را یك مثال از توانایی ایران در پیشرفت و خوداتكایی بر شمرد و اظهار داشت: در این عرصه از روز اول با باور توانستن، توجه به داشته ها و بریدن از خارج از مرزها توانستیم هر آنچه نیروهای مسلح اراده می كردند، طراحی و اجرا نماییم. تعامل برون زایی كه بین نیروهای مسلح و صنعت اتفاق افتاد، خلاقیت ها را گسترش داد. وی افزود: در بخش هایی كه به این مسئله كمتر توجه شد، مانند حوزه حمل و نقل تجاری، با عقب ماندگی هایی مواجه شدیم. این عضو كابینه دوازدهم با تاكید بر لزوم خوداتكایی در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: در حوزه های حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی و در كل فعالیتهایی كه به حوزه راه و شهرسازی مربوط می شود، چه در حوزه زیرساخت و چه سامانه ها، اگر خودباوی و خود اتكایی را ملاك قرار می دادیم، امروز در تراز كشورهای برتر، باید هواپیمای تجاری در كلاس های مختلف داشتیم، شناورهای گوناگون و پیشرفته با مأموریت های گوناگون تولید می كردیم، در حوزه ریلی از ناوگان متفاوت و توانمندی برخوردار بودیم و در سبد تعاملا تجاری در حوزه صنایع حمل و نقلی جایگاه متفاوتی داشتیم. تحویل ۲۳۰ واگن تولید داخل در ایام آینده وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در گذشته كمتر به رویكرد خوداتكایی در حمل و نقل تجاری توجه شده است، اظهار داشت: امروز و در مدتی كه در ادامه خدمت، توفیق حضور در وزارت راه و شهرسازی را پیدا كرده ام، تلاش كردم این تفكر را در سیستم پایه گذاری كنم، راهبری و مدیریت عموم را برای توجه به ایجاد قابلیت در حوزه صنایع مورد تاكید قرار دهم و فضا را برای رشد صنایع و دریافت سفارش در راه ایجاد فرصت برای كارآفرینی و اشتغال فراهم كنم، تا بتوانیم حلقه های مفقوده را رفع كرده و نظام حمل و نقل كشور را تقویت نماییم. اسلامی در ادامه به شرح پیشرفت های حاصل شده در حوزه توسعه توان داخلی در صنعت حمل و نقل پرداخت و اضافه كرد: در روند توسعه حمل و نقل ریلی گام های بزرگی برداشته شده است. حالا حدود ۱۴ هزار كیلومتر خط آهن در كشور موجود است و به همین میزان راه آهن در دست مطالعه، طراحی و ساخت وجود دارد كه این مسئله نشان دهنده یك تصمیم ملی است. وی افزود: اما هنگام بهره برداری خطوط با این مسئله مواجه می شویم كه تعداد ناوگان ریلی ما نسبت به ۵ سال گذشته، به دلیل كند بودن روند نوسازی و عدم توجه به صنعت داخلی، با كاهش روبرو شده است. به خصوص در استان هایی كه جدیدا به خط آهن متصل شده اند و در فرصت هایی كه اخیرا برای حمل و نقل بار از راه خطوط ریلی بوجود آمده است، كمبود ناوگان مشهود است. این عضو كابینه دوازدهم به توافق سال قبل وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه وبودجه برای تامین مالی فرایند تولید ۱۰۰۰ دستگاه لوكوموتیو واگن قطار اشاره نمود و اظهار داشت: سابق بر این كارخانه های تولیدكننده در این عرصه، با تعطیلی خط تولید، دستمزدهای معوقه و اعتصابات كارگری روبرو بودند، اما این توافق توانست از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار روانه صنعت ریلی كرده و ۹ كارخانه سازنده لوكوموتیو و واگن باری و مسافری را با ۱۶ شركت حمل و نقل ریلی متصل كند. تا همزمان با توسعه زیرساخت ها، ناوگان هم توسعه یابد. وی افزود: از ۱۰۰۰ دستگاه مورد توافق، تعداد ۴۵۰ دستگاه از اول سال تابحال ساخته و تحویل شده و در ایام آینده از ۲۳۰ واگن دیگر هم رونمایی می شود. این اتفاق تا آخر سال تداوم خواهد داشت و بعد از آن هم تمركز بر ارتقای سطح كیفی و مشخصات فنی خواهد بود.
باز زنده سازی پروژه توسعه هواپیمای مسافری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در حوزه دریایی هم صنایع داخلی فعال شده اند، اظهار داشت: پیش از این شناورهای كوچك در كشور تولید می شد، اما سایر شناورها یا خریداری می شد و یا مونتاژ آن داخل كشور صورت می گرفت. اما حالا حتی اگر شناوری به صورت مشترك با طرف خارجی ایجاد می شود، سهم دانش بنیان و تكنولوژیك طرف ایرانی كه می تواند صنعت را تحت تأثیر قرار دهد، افزایش پیدا كرده است. وی افزود: برای توسعه حوزه ساخت در صنعت هوایی، در دهه ۷۰ اقداماتی پایه گذاری شد. اما به علت حمایت نشدن از بخش تجاری و تمركز ظرفیت ساخت در بخش دفاعی، این پروژه رها گردید. حالا پروژه توسعه هواپیمای مسافری با آهنگی متفاوت و خط مشی تازه ای باززنده سازی شده تا بتوانیم قابیلت ساخت این هواپیماها را توسعه دهیم. این عضو كابینه تدبیر و امید افزود: همین اتفاق در حوزه حمل و نقل جاده ای هم در دست اقدام است تا بتوانیم صنعت خودروسازی، به خصوص در ناوگان عمومی را از نظر كیفیت ارتقا دهیم تا هم ارتقای ایمنی، هم بهینه سازی مصرف سوخت و هم افزایش آسایش و رفاه مسافران را به دنبال داشته باشد. اسلامی اظهار داشت: باید با یك نگاه همه جانبه نگر، توسعه خودباوری و استفاده از ظرفیت های درونی برای ساخت در جهت گسترش رفاه برای مردم كشور گام های مستحكم تری برداریم و كشور را به یك كشور آباد، پیشرفته و نمونه تبدیل نماییم. عملكرد جهای یعنی پروژه ها نیمه تمام نمانند وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به تعامل این وزارتخانه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اشاره نمود و اظهار داشت: از لحاظ روابط كاری بعنوان كارفرما و پیمانكار، روابطی روان و با حداقل بوروكراسی بین ما وجود دارد. وی افزود: من به سهم خود برای روان سازی مدیریت و جلوه دادن به مدیریت جهادی تلاش می كنم و همزمان از قرارگاه انتظار دارم كه جهادی و انقلابی و اسلامی عمل كند. اسلامی با اشاره به مشكلات اعتباری در پروژه های سنواتی اضافه كرد: چاره این مشكل، این نیست كه پروژه نیمه تمام بماند. قرارگاه باید تا آخر بماند و پروژه را حتی علیرغم مشكلات اعتباری تكمیل كند. عملكرد انقلابی و جهادی به این مفهوم است، مانند زمان جنگ باید تا آخر جان بر سر قرار ماند. این وزیر كابینه تدبیر و امید با اشاره به افزایش بودجه عمرانی كشور در سال آینده، اظهار داشت: الحمدالله با رایزنی ها و تعاملات به وجود آمده، درلایحه ای كه در دولت تصویب و به مجلس ارسال شد، بودجه عمرانی به میزان خوبی افزایش پیدا كرده است. امیدوارم این لایحه تا آخر به همین شكل باقی بماند و این مسئله كمك نماید كه بتوانیم با راندمان بیشتری كار نماییم. وی افزود: پروژه های مهم و استراتژیكی وجود دارد كه قرارگاه در حال انجام آن هاست. قرارگاه از ظرفیت شركت های معتبر هم استفاده می نماید كه این شبهه كه قرارگاه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ كرده است، وجود نداشته باشد. این مسئله مورد تاكید مقام معظم رهبری هم هست كه جایی كه بخش خصوصی می تواند كار را انجام دهد، ورود نكنید تا به هر دو بخش توجه گردد. باید بتوانیم از ظرفیت شركت های خصوصی بیشتر استفاده نماییم تا پروژه ها به آخر رسیده و برای مردم امیدآفرین باشد. وی ادامه داد: ذهن، باور و امید مردم به صورت روزانه تخریب می شود. هیچگاه در دوران بعد از انقلاب روزهایی مثل امروز نداشتیم كه امید روزانه تخریب شود و ذهن ها مورد حمله قرار گیرد. ازاین رو باید راندمان خویش را افزایش دهیم و پروژه هایی كه می تواند اثربخشی بیشتر داشته باشد، هرچه سریع تر به سرانجام برسانیم.
دعوت از قرارگاه برای مشاركت در طرح اقدام ملی مسكن وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر لزوم ارتقای سطح تكنولوژی در حوزه صنعت و ساخت وساز تصریح كرد و اظهار داشت: این مهم باید در پروژه هایی كه هنوز به صورت سنتی انجام می شوند، مدنظر قرار گیرد. تا جایی كه اطلاع دارم، قرارگاه هم مقرر است خط آهن چابهار-زاهدان را با تكنولوژی متفاوتی تكمیل كند. اسلامی سپس ضمن دعوت از هلدینگ ساختمانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا جهت شركت در طرح اقدام ملی مسكن اضافه كرد: ما نذر نداریم كه زمین بدهیم تا عده ای كسب و كار كنند. زمین دولتی را واگذار می نماییم تا برای جامعه هدف ما، یعنی اقشار متوسط و ضعیف كشور مسكن ایجاد شود. ما احتیاج به خانه سازی انبوه داریم. وی افزود: با ثبت نام هایی كه روزانه انجام می شود، مشخص شد افراد زیادی در كشور می باشند كه مشمول ضوابط این طرح قرار دارند. آن دسته از مشمولان كه واحدها را خود می سازند، توسط بنیاد مسكن حمایت می شوند. اما در آن دسته از پروژه ها كه شامل انبوه سازی در شهرهای بزرگ است، خوب است كه قرارگاه نقش ایفا كند. اسلامی اظهار داشت: زمینه اینكار در تفاهم نامه با وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای راه اندازی ۱۰۰ هزار واحد مسكونی، تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای راه اندازی ۱۷۰ هزار واحد مسكونی برای جامعه فرهنگی و تفاهم نامه برای راه اندازی ۲۰۰ هزار واحد مسكونی برای جامعه كارگری و بازنشستگان وجود دارد. وی ادامه داد: این سه قشر، اقشار بزرگ و ارزشمندی هستند. باید با قدرت مدیریت فوق العاده این نهضت خانه سازی كه در زمره تاكیدات رهبری است را محقق كرده و تا آخر ۱۴۰۰ یك تحول ملموس و ماندگار را در حوزه زیرساخت های كشور ایجاد نماییم. ۲۲۳۲۲۳
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب