خبرگزاری روسیه تحلیل كرد؛

چرا نفتكش ایرانی سانچی دچارحادثه شد؟، شلیك موشك فقط یك شایعه است

چرا نفتكش ایرانی سانچی دچارحادثه شد؟، شلیك موشك فقط یك شایعه است فراز برج: خبرگزاری روسی اسپوتنیك در گفت و گو با یك كاپیتان كشتی كه ۱۵ سال سابقه دریانوردی دارد، دلایل وقوع حادثه برخورد كشتی چینی با نفتكش ایرانی سانچی را مورد بررسی قرار داد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، خبرگزاری اسپوتنیك نوشت: حادثه تصادف كشتی «سانچی» ساعت حدود هشت شب رخ داد، زمانی كه اغلب نوبت كشیك افسر سوم كشتی یا بعبارتی كم تجربه ترین افسر كشتی می باشد. در چنین زمان هایی كاپیتان كشتی هوشیار و در وضعیت آماده باش كامل قرار دارد و حتی در جهت یابی نظارت دقیق دارد. اینكه در كشتی سانچی به وضوح چه اتفاقاتی رخ داده كه در نهایت به حادثه منجر شده، متاسفانه تا باز نشدن و بررسی دقیق جعبه سیاه نمی توان اظهار نظر نمود.
نفتكش ایرانی سانچی بعد از حدود ۸ روز سوختن به روی آب، به صورت كامل در آب های چین غرق شد. برای بررسی دقیق تر این حادثه با كاپیتان سعید مایلی كه ۱۵ سال سابقه دریانوردی را در كارنامه دارد به گفتگو نشسته وابعاد فنی این حادثه را مورد بحث قرار دادیم.
كانال شانگهای كابوس دریانوردی
كاپیتان سعید مایلی به اسپوتنیك اظهار داشت: مكانی كه نفتكش ایرانی دچار حادثه شد دقیقا در ورودی كانال «شانگهای» است، جایی كه بدترین ناوبری را برای كشتی ها در چین دارد. این كانال بسیار پرتردد است و صدها كشتی و قایق های بزرگ و كوچك در مسیرهای مختلف در حركت هستند؛ در اینجا همیشه نقطه به نقطه كشتی های ماهیگیری حضور دارند. تمام این عوامل سبب می گردد كه امكان مانور كمتر و هدایت كشتی سخت تر شود؛ مسیر این كشتی(سانچی) هم كمی مایل به شمال شرقی در مسیر كره بود و به احتمال قوی به علت همین عوامل امكان تغییر مسیر ناگهانی و شدید را نداشته، در چنین شرایطی هر لحظه احتمال می رود كه كشتی از یك مانع عبور كند اما به مانع دیگری برخورد نماید. اینها را عرض كردم تا بگویم ناوبری در این منطقه همیشه سخت بوده و خواهد بود.
دو كشتی بطور قطع یكدیگر را در رادار دیده اند
كاپیتان مایلی در مورد چگونگی عملكرد رادار و امكان محو شدن مانع بزرگی مانند كشتی در این حادثه توضیح داد: امكان محو شدن مانعی تا این اندازه بزرگ در رادار طرفین به هیچ وجه امكان نداشته و بی گمان دو كشتی یكدیگر را دیده اند. در كل با اینكه موانع در رادارها اغلب شناسایی می شوند، اما به هر حال وقوع تصادم ها هم گریز ناپذیر است. بعنوان مثال شركت ملی نفت سال قبل در مسیر سنگاپور دچار حادثه شد و با یك كشتی متعلق به خط كشتیرانی ام اس سی برخورد كرد، یا حوادثی كه حتی مربوط به مشكلات ماشین آلات فنی كشتی می باشد و خطای انسانی كه مهم ترین عامل حوادث دریایی به شمار می آید.
لزوم اقدام هماهنگ دو كشتی برای جلوگیری از برخورد/ضعف شدید دریانوردان چینی
كاپیتان مایلی ادامه داد: در اصلاح تخصصی وضعیتی داریم به نام close quarter situation یعنی وضعیت حدودا تنگاتنگ كه در چنین شرایطی یك كشتی به تنهایی نمی تواند عمل كند و لازم است كه حتما دو كشتی و با هماهنگی هم اقدام نمایند. وضعیت فوق بسیار پیچیده است و در اینجا مشكل چند برابر هم می شود، چراكه دریانوردان چینی بسیار دریانوردان ضعیفی هستند و از دانش زبان انگلیسی كمی برخوردار می باشند. خوب اینجا باید منتظر نتایج بررسی جعبه سیاه بود تا مكالمات بین دو كشتی روشن گردد و ببینیم كه اساسا دو كشتی در این وضعیت تلاشی برای ارتباط گیری و تغییر مسیر با هماهنگی یكدیگر داشتند.
كشتی چینی جان خویش را نجات داد اما…
به گفته این دریانورد باتجربه، جلوی كشتی مستحكم ترین بخش آن بحساب می آید و دیواره های عمودی كه بالاترین مقاوت را در تصادفات دارد در جلوی كشتی قرار گرفته است. نكته قابل توجه اینجاست كه كشتی چینی با نوك به بدنه نفتكش سانچی برخورد كرده و این وضعیت حكایت از آن دارد كه احیانا كوشیده با جلوی كشتی به نفتكش برخورد نماید تا میزان صدمه وارده به خویش را به حداقل برساند، كه این واقعا اسفناك است. اگر هر دو تلاش می كردند تا با كمترین زاویه به هم برخورد نمایند، هیچگاه این اتفاق رخ نمی داد و نهایتا دیوارهای دو كشتی فرو می رفت.
او اظهار داشت: نفتكشها دو جداره هستند و پس از دیواره اولیه، لایه های محافظتی وجود دارد و پس از آن محفظه اصلی است؛ اما در این حادثه، شدت ضربه وارد شده بسیار بالا بوده، تاجایی كه لایه های محافظتی را از بین برده و به محفظه اصلی بار كه حاوی ۱۳۶ هزار تن نفت خام و میعات گازی بوده برخورد كرد و گاز قابل اشتعال بلافاصله نشت كرده است.
جداشدن كشتی چینی از سانچی، اشتباه و عامل جرقه احتمالی بوده است
مایلی اظهار داشت: اشتباه دیگری كه احیانا از جانب كشتی چینی انجام گرفته و صحت آن پس از بررسی جعبه سیاه مشخص می شود، اقدام به جداشدن از بدنه نفتكش ایرانی پس از تصادم است. با جداكردن بدنه كشتی ها از یكدیگر و با ساییده شدن دو جداره آهنی جرقه زده می گردد و منبع اشتعال تولید می گردد و در نتیجه انفجار صورت می گیرد.
وی ادامه اد: برخی همكاران دریانورد در واحد تحقیقات كه در آن منطقه حضور داشتند از انفجارهای پراكنده در نفتكش گزارش داده اند و كل نفتكش یكجا منفجر نشده است، اما در پاسخ به این سوال كه خدمه كشتی چقدر فرصت دارند تا خویش را نجات دهند باید بگویم تمام آن بستگی به انفجار اولیه دارد. در این مورد هم متاسفانه انفجار اول بقدری مهیب بوده كه در همان انفجار اول تمامی سرنشینان كشتی متاسفانه كشته شدند و تمام این مدت هم ما تنها با امید به معجزه دلگرم بودیم.
اگر خدمه ۲۰ دقیقه تا انفجار اول زمان داشتند می توانستند نجات پیدا كنند
كاپیتان مایلی اظهار نمود: اگر فاصله زمانی میان برخورد دوكشتی تا زمان وقوع انفجار بیشتر از نیم ساعت باشد، سرنشینان كشتی می توانند خویش را نجات دهند، چراكه عملیات گریز با قایق های نجات حدود ۲۰ دقیقه زمان می برد و البته دستور كاپیتان در این اقدام تعین كننده است و تا پیش از این دستور همه تلاش می كنند تا كشتی را حفظ كنند. این تصمیم حقیقتا برای كاپیتان خیلی سخت است.
اینكه چرا سرنشینان سانچی موفق به گریز از كشتی نشدند باز با بررسیهای بیشتر روشن می شود، آیا زمان كافی برای فرار از كشتی بوده و به اشتباه در نفتكش مانده اند؟ یا انفجار بقدری سریع رخ داده كه دیگر زمانی برای اقدام به گریز باقی نمانده است؟ اینها از مواردی است كه بطور قطع بررسی می گردد.
نیروهای امداد رسان
كاپیتان مایلی در ادامه اضافه كرد: چند روز اول حادثه نیروهای امدادی چین حضور داشتند، اما از روز پنجم امداد رسان های ژاپن هم وارد عمل شدند و به قول دوستانی كه در آن منطقه حضور داشتند، علی رغم تعداد كم كشتی های امداد رسان، بشدت برای كنترل آتش تلاش می كردند. متاسفانه حجم آتش زیاد و امكان نزدیك شدن به منبع آتش خیلی سخت بوده است؛ بعلاوه انفجارهای پی به دنبال تلاش امدادگران را بی ثمر گذاشت.
او ادامه داد: مفاهیم غیرت و از خود گذشتگی نزد اقوام و ملتهای مختلف تعاریف گوناگونی دارد، و ما نمی توانیم بگوییم كه چینی ها در امدادرسانی كم گذاشتند. به هر حال آنها هم انسان هستند و هر انسانی طبیعتا از آن حجم آتش و كشتی كه هر لحظه دچار یك انفجار جدید می گردد دچار هراس می شوند. آنها تنها توانستند در بخشی كه هنوز در آتش فرو نرفته نبود، وارد شده و دو جسد در بخش عرشه به همراه جعبه سیاه را بیرون بكشند.
كاپیتان مایلی اظهار داشت: تمام خدمه كشتی شاهدان عینی این ماجرا هستند و از آنجایی كه كشتی متعلق به كمپانی دولتی بوده و چین می خواهد كه خویش را هرچه بیشتر از تقصیرات مبری نماید، تا به این لحظه اجازه مصاحبه و درج خبر به هیچ یك از این افراد داده نشده است.
واقعیت حادثه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و شایعات اطراف این ماجرا مثل هدف قرار گرفتن از جانب موشكها واقعا تنها در حد همان شایعه است.

1396/10/26
20:27:32
5.0 از 5
5327
تگهای خبر: وام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان