یك مقام مسئول:

آزادراه كنارگذر شرق اصفهان ۴ راه ترانزیتی كشور می شود

آزادراه كنارگذر شرق اصفهان ۴ راه ترانزیتی كشور می شود مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: با بهره برداری از آزادراه كنارگذر شرق اصفهان علاوه بر نقش ویژه در توسعه ترانزیت، شاهد كاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی خواهیم بود.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا قاری قرآن، درباب اثرات مثبت کنار گذر شرق اصفهان بر اقتصاد، اشتغال و محیط زیست این استان و منطقه که مقرر است در اواخر شهریورماه ۹۹ به بهره برداری برسد، گفت: کلانشهر اصفهان به لحاظ قرار گیری در مرکز ثقل کشور و عبور کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، بخش عظیمی از بار ترافیک کشور را متحمل می شود.
وی افزود: علاوه بر مشکلات ترافیکی موجود، عواملی همچون تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری، آلودگی هوا، هدر رفت سوخت و زمان و همین طور افزایش تصادفات را ناشی می شود. بدون شک با راه اندازی آزادراه شرق اصفهان که از آزادراه اصفهان – کاشان در شمال استان شروع و به آزاد راه اصفهان – شیراز در جنوب استان ختم می شود خیلی از این مشکلات مرتفع خواهد شد.
وی اشاره کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه استان اصفهان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور باعث شده است که دو کریدور یا دالان از کریدورهای پیش بینی شده در طرح جامع حمل و نقل کشور از این استان عبور کند. همین طور این استان سهم قابل توجهی از میزان راه ها و تردد در بستر راه های کشور را به خود مختص کرده است.
قاری قرآن با اعلان اینکه بر طبق طرح جامع حمل و نقل کشور، کریدور هفت به طول۲هزار و ۸۹۳ کیلومتر از تهران شروع شده و سپس به قم-کاشان-نائین- یزد-شهر بابک –سیرجان و به بندرعباس می رسد اذعان داشت: این کریدور در محور مرکزی ایران برای تسهیل و جابجایی کالا و مسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پرترددترین مسیر وسایل نقلیه است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: هشتمین کریدور به طول یکهزار و ۴۸۳ کیلومتر از قم آغاز و در ادامه با گذر از شهر اصفهان - شیراز - فسا - سیرجان به بندرعباس می رسد که این کریدور به دالان منطقه مرکزی کشور مشهور است و نقش مهمی در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت.
اهمیت کنارگذر شرقی اصفهان در توسعه ترانزیت
وی به دلیلهای ایجاد کنارگذر برای شهر اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: با خاتمه جنگ تحمیلی و شروع دوره سازندگی کشور، تردد خودرو های سنگین از داخل محورهای درون شهری و افزایش تصادفات درون شهری نیاز به ایجاد کنارگذر برای شهر اصفهان تشدید شد و در انتهای سال ۱۳۶۷ مطالعات راه اندازی دو کنارگذر برای کلانشهر اصفهان مصوب شد که علاوه بر تفکیک عبور و مرور درون شهری وبرون شهری بتواند نقش ترانزیتی نیز داشته باشند.
قاری قرآن اضافه کرد: ارزیابی و آزادسازی مسیر پروژه کنارگذر شرقی اصفهان که حالا قطعه ای از کریدورهشتم (شمال-جنوب) کشور است از سال ۱۳۶۸ شروع و همزمان با بهره گیری از اعتبارات استانی- ملی، ساخت قسمت های از آن شروع شد که به سبب کمبود اعتبارات دولتی از پیشرفت خوبی برخوردار نبود.
وی افزود: در سال ۸۱ پس از مطرح شدن سپردن ساخت پروژه به بخش خصوصی، با انتخاب سرمایه گذار به صورت مشارکتی (۵۰ درصد بخش دولتی و۵۰ درصد بخش خصوصی)، زیر سازی و خاکریزی قسمت هایی از مسیر به انجام رسید.
این مقام مسئول سه عامل اصلی در این پروژه را از دلیلهای اصلی طولانی شدن مدت اجرا و توقف ۱۰ ساله آن از سال ۸۵ دانست و تشریح کرد: طبق مطالعه انجام شده نقش عوامل اعتباری در تأخیر کار ۵۰ درصد، عوامل محیطی بوده و در بحث موارد تدارکاتی ۱۲ درصد و عوامل اجرایی ۳۸ درصد که شامل ضعف پیمانکار ۳۱ درصد، ضعف مشاور طرح ۱ درصد و ضعف مشاور ناظرپروژه ۶ درصد بوده است.
وی با اعلان اینکه از اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ با مشارکت ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی این پروژه فعالیت خودرا از سر گرفت، عنوان کرد: نقش این آزادراه در کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش زمان سفر، کاهش هدر رفت سوخت، کاهش تصادفات منجر به فوت، رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان و ایجاد ارتباط شمالی – جنوبی و شرقی – غربی در کشور بسیار مؤثر و حائز اهمیت می باشد.
ایجاد ۲ هزار شغل با تکمیل کنار گذار شرقی اصفهان
قاری قرآن به تأثیر این پروژه در اشتغال زایی اشاره نمود و اظهار داشت: در راه اندازی این آزادراه بیش از ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و بین ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز به شکل غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت هستند. این تعداد بطور قطع با راه اندازی مجتمع های خدماتی بین راهی، جایگاه های سوخت و… می تواند بیش از ۲ هزار شغل دائم ایجاد کند.
وی اشاره کرد: تکمیل و نصب نیوجرسی های وسط و روشنایی های این پروژه به زودی افتتاح می شود و شرکت آزادراه شرق سپاهان راه اندازی، نگهداری و بهره برداری از این آزادراه برعهده خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نحوه پرداخت عوارض در این آزاد راه را شیوه الکترونیکی بیان کرد و اظهار داشت: شیوه های قدیمی دریافت عوارض اتوبان ها و آزادراه ها دیگر خریداری ندارد، چونکه هم وقت گیر است و هم مبادله اسکناس، زیان های فراوانی دارد. پس در حال برنامه ریزی برای پرداخت عوارض در آزاد راه شرق اصفهان به صورت الکترونیکی است که بدون صف و معطلی، با سرعت بالا و رضایت بخش صورت گیرد.
قاری قرآن اضافه کرد: این آزادراه با برقراری ارتباط بهتر بین شهرهای مختلف استان به شکل مؤثری سهولت دسترسی را ایجاد و کاهش بار ترافیک شهر اصفهان را نیز به دنبال خواهد داشت. همین طور افزایش ارزش زمین در طول مسیر به سبب افزایش سطح دسترسی به شهرهای اقماری صنعتی و مسکونی (قدیم و جدید) و کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی، از دیگر مزایا و اهداف طرح برای شهر اصفهان است.
وی با اعلان اینکه در طرح جامع حمل و نقل کشور برای توسعه ترانزیت و اتصال شبکه راه های کشور با مسیر حمل و نقل بین المللی، ایجاد ۱۰ کریدور شمال – جنوب وشرق- غربی به طول ۲۱ هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی است. اظهار داشت: بر طبق بررسی های انجام شده ایران می تواند سالانه تا حدود ۲ میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. که این رقم به غیر از درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مجتمع ها و مهمانسراهای بین راهی و… است.

1399/06/23
13:07:19
5.0 از 5
2201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان