مدیركل بندر چابهار مطرح كرد:

تحول شگرف در ترانزیت با اتصال راه آهن خواف-هرات به بندر چابهار

تحول شگرف در ترانزیت با اتصال راه آهن خواف-هرات به بندر چابهار مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با اتمام ساخت پروژه ریلی خواف-هرات و اتصال آن به بندر چابهار بوسیله راه آهن سراسری به بندر چابهار تحولی شگرف در حمل و نقل رقم می خورد.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به اهمیت افتتاح خط ریلی خواف – هرات گفت: پروژه خط راه آهن خواف- هرات، متصل کننده خواف در ایران به شهر هرات در غرب افغانستان است که طول این پروژه ریلی ۲۱۸ کیلومتر و از چهار قطعه تشکیل شده است.
وی افزود: قطعات اول و دوم از ایستگاه خواف تا شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم و چهارم از شمتیغ تا روزنک و از روزنک تا هرات هر کدام به طول ۶۳ کیلومتر داخل خاک افغانستان است. قطعه چهارم نیز از روزنک تا هرات نیز مقرر است توسط دولت افغانستان ساخته شود که الان، دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی از بخش ریل در داخل خاک افغانستان تکمیل شده است.
وی اضافه کرد: راه آهن زاهدان– چابهار به طول ۶۲۸ کیلومتر نیز هم اکنون با پیشرفت مناسبی در حال اجرا بوده و یکی از مهمترین شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت و تبادل کالا میان ایران با افغانستان و کشورهای آسیای میانه در آینده خواهد بود.
آقایی اشاره کرد: با اتمام ساخت پروژه خواف – هرات و اتصال آن به بندر چابهار بوسیله راه آهن سراسری به بندر چابهار مسیر به صرفه و اقتصادی برای ترانزیت کالاهای افغانستان ایجاد خواهد شد و تحول شگرفی در حمل و نقل را رقم خواهد زد و سرعت و کاهش هزینه جابجایی کالاهای ترانزیتی را به دنبال خواهد داشت.
آقایی اشاره کرد: در افغانستان زمینه های قابل توجهی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاها وجود دارد. در این راستا وجود منابع غنی همچون وجود ۱۴۰۰ معدن و مواد معدنی و نفت و گاز به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دلار و فرصت های مناسب در زمینه کشاورزی که الان ۱۶ درصد تولید ناخالص این کشور تشکیل داده و زمینه اشتغال ۶۱ درصد از مردم این کشور را فراهم نموده، روی هم رفته فرصت های صادراتی ویژه ای را برای افغانستان بوسیله بندر چابهار ایجاد کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه اشاره کرد: این کشور از طرفی دیگر ۹۰ درصد مایحتاج و موارد مصرفی خودرا بوسیله واردات تامین می کند. به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ چهارمین کشوری مبدأ واردات افغانستان بوده که ارزش این کالاها معادل ۹۰۸ میلیون دلار است.
وی افزود: بندر چابهار به همین خاطر فرصت های ترانزیتی بالقوه ای را برای افغانستان به وجود آورده است. در کنار آن بندر چابهار می تواند تسهیل کننده تجارت و ترانزیت هند به افغانستان باشد. در همین خصوص برنامه های کشور هند همچون تعهد به تامین و ترانزیت یک میلیون تن گندم برای افغانستان بوسیله بندر چابهار، برنامه ریزی برای افزایش تجارت بین دو کشور در سالهای پیش رو، سرمایه گذاری عظیم در معادن و راه های افغانستان همانند پروژه بزرگ «گارلند رود» می تواند سبب رونق این مسیر ترانزیتی شود.
آقایی در آخر اظهار داشت: ساخت و افتتاح راه آهن خواف به هرات و اتصال آن به بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی را برای صادرات مواد معدنی، نفت و گاز و کشاورزی افغانستان، واردات بخش اعظمی از کالاهای مورد نیاز این کشور و همین طور بخش ترانزیت این کشور مهیا خواهدنمود.

1399/08/21
14:09:29
5.0 / 5
520
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بندر , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان