گزارش فراز برج؛
سرنوشت مبهم صندوق های بورسی پروژه
در صورتیکه وزیر راه نیمه اردیبهشت امسال از راه اندازی صندوق های پروژه بورسی برای تامین مالی طرح های زیربنایی آگاهی داده بود، بتازگی بار دیگر تأسیس صندوق بورسی یک پروژه ریلی را تصریح کرد.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اواسط اردیبهشت ماه امسال و در زمانی که بازار سرمایه در اوج فعالیت و رشد روزانه بود، از عرضه اوراق پروژه های عمرانی و زیرساختی در حوزه حمل و نقل در قالب صندوق پروژه در بازار سرمایه و با هدف تامین مالی این پروژه ها آگاهی داده بود.
وزیر راه (۱۲ اردیبهشت ۹۹): ۱۲ پروژه عمرانی به بورس عرضه می شود
به گفته وزیر راه، این وزارت خانه با وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای تامین مالی ۱۲ پروژه عمرانی از محل بازار سرمایه رایزنی ها و توافقاتی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این فرآیند از سال ۹۸ شروع شد تا از محل بازار سرمایه تامین منابع شود و برای راه اندازی پروژه های زیربنایی کشور منابع مالی جذب نماییم.
وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می کنید برای چه پروژه ها و چه زمانی این نحوه تامین مالی محقق شود؟ بیان کرد: اولویت ما در گام اول تامین مالی پروژه های آزادراهی و راه آهن است که برای وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد.
معاون وزیر راه (۲۱ اردیبهشت ۹۹): صندوق های بورسی از ۱۲ به ۱۴ پروژه ارتقا یافت
امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در همین خصوص در اواخر اردیبهشت ماه امسال و در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مذاکرات با سازمان بورس ادامه دارد، از افزایش تعداد پروژه های عمرانی قابل عرضه به بازار سرمایه از ۱۲ به ۱۴ پروژه خبر و افزود: این ۱۴ پروژه که مقرر است بوسیله بازار سرمایه تامین مالی شوند، پروژه های آزادراهی، بزرگراهی و ریلی هستند.
فرصتی که از دست رفت / بودجه ۹۹ در ایام پایانی اعتبار
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی برای سهامداران در پروژه های عمرانی وجود دارد که سهام صندوق پروژه های عمرانی را خریداری کنند، عنوان کرد: قانون بودجه سال جاری برای اولین بار به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده تا از همه پروژه های زیرساختی بخش حمل و نقل شامل آزادراه، بزرگراه و جاده های اصلی عوارض دریافت کند.
معاون وزیر راه اضافه کرد: این در شرایطی است که تا قبل از این ما فقط می توانستیم در پروژه های آزادراهی از سرمایه گذار بخش خصوصی بهره برده و اصل و سود سرمایه را بوسیله عوارض آزادراهی، مستهلک کنیم؛ اما هم اکنون برای سایر پروژه های زیرساختی نیز این امکان فراهم گشته است. بدین سبب جذابیت این پروژه ها بسیار بالاست.
کدام پروژه ها قرار بود از بورس تامین مالی شوند؟
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در اردیبهشت امسال در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اینکه کدام پروژه های زیرساختی حمل و نقل مقرر است از محل بازار سرمایه تامین مالی شوند؟ اظهار داشت: بیشتر پروژه های ریلی که اولویت کشور است، در قانون بودجه امسال ذکر شده عمدتاً طرح هایی که در پیوست یک قانون بودجه آمده و منابع مالی زیادی نیاز دارد، مقرر است بوسیله بازار سرمایه تامین مالی شوند که طرح های ریلی از قبیل راه آهن شیراز-بوشهر، راه آهن زاهدان-مشهد و خط آهن اصفهان-اهواز را شامل می شود.
مقایسه شاخص بورس در اردیبهشت و تیر ماه
بر اساس آمار معاملات بازار سرمایه، شاخص کل بورس در آخر اردیبهشت امسال ۹۸۷ هزار واحد بود این در شرایطی است که شاخص کل بورس در آخر تیر ماه امسال به ۱ میلیون و ۷۱۲ هزار واحد رسید.
به عبارت دیگر اگر در اردیبهشت ماه امسال، اوراق صندوق های پروژه های عمرانی توسط وزارت راه و شهرسازی و با مساعدت سازمان بورس عرضه می شد، وزارت راه می توانست با این حجم استقبال از عرضه های اولیه در آن زمان، تقریباً همه منابع مالی مورد نیاز پروژه ها را تامین کند.
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز اخیراً در حاشیه جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اعلام نمود: توانستیم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه در ۱۰ ماهه نخست امسال تامین اعتبار نماییم.
این در حالی است که بودجه عمرانی در قانون بودجه ۹۹، کمتر از ۹۰ هزار میلیارد تومان بود و وزارت راه می توانست معادل همین میزان را از بورس تامین اعتبار برای پروژه های زیرساختی کند.
ادعای جدید وزیر راه: راه آهن بیرجند-یونسی به زودی به بورس می آید
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بار دیگر در هفته گذشته در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی خراسان جنوبی و در جمع خبرنگاران، ادعای تامین مالی یک پروژه عمرانی از بورس را بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه مسیر زاهدان- زابل- بیرجند و یونسی نیز همچون پروژه های اولویت دار خط ریلی وزارت خانه است، اظهار نمود: تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به خط ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به زودی صورت خواهد گرفت.
گفتنی است پروژه زیرساختی راه آهن بیرجند-یونسی (واقع در گناباد خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر است که پیش از این، در این راه حدود ۵۸ کیلومتر از سمت خراسان رضوی عملیات زیرسازی و ریل گذاری شروع شده بود.
پروژه ریلی بیرجند-یونسی قسمتی از ابرپروژه کریدور ریلی چابهار-یونسی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر است که قطعه چابهار-زاهدان به طول ۶۰۰ کیلومتر با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به سرعت در حال ساخت بوده و سال آینده به بهره برداری می رسد. ۹۰۰ کیلومتر نیز قطعه زاهدان-یونسی است که به زودی عملیات اجرائی قطعه بیرجند-یونسی (گناباد) شروع خواهد شد.
بت شکن: تا کنون پروژه مهم زیرساختی در بورس عرضه نشده
محمد هاشم بت شکن کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تامین مالی پروژه های زیرساختی از محل بازار سرمایه اظهار نمود: َطبق اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، تا آذر ۱۳۹۵ مبلغ ۱، ۷۱۰ میلیارد تومان از محل بازار پول (بانک) برای پروژه های زیرساختی تامین اعتبار شده است.
به گفته بت شکن، تمام پروژه های آزادراهی به صورت مشارکتی راه اندازی شده و به جز آزادراه تهران-پردیس که با مشارکت بانک عامل بخش مسکن بود، سایر پروژه ها از محل آورده مشارکت کننده تامین مالی شده و دولت نیز به صورت بلاعوض و برای افزایش صرفه اقتصادی، به این پروژه ها کمک کرده است.
مدیرعامل اسبق بانک تخصصی بخش مسکن اضافه کرد: تا کنون با وجود وجود ابزارهای متنوع در بازار سرمایه، تامین مالی پروژه های زیرساختی مهم بوسیله بازار سرمایه انجام نشده و یکی دو مورد مانند تامین مالی ساخت ترمینال بین المللی فرودگاه کیش و قطعه گرمسار-سمنان از آزادراه حرم تا حرم از محل بازار سرمایه رخ داده است.
چند ابزار بورسی تامین مالی غیر از صندوق پروژه
وی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر تأسیس صندوق پروژه صندوق جداگانه یا مختلط، چه ابزار دیگر بورسی برای تامین مالی پروژه های زیرساختی در اختیار داریم؟ اظهار داشت: ۱. اوراق اجاره که برمبنای آن باید کل مالکیت به نهاد واسط واگذار شود، ۲. اوراق سفارش ساخت (استصناع) که در این روش نیز از لحاظ قانونی لازم است کل دارایی به نهاد واسط منتقل شود ولی در دارایی اخیر (راه) محدودیت در انتقال دارایی به نهاد مالی واسط وجود دارد، ۳. اوراق مرابحه برای تامین مالی مواد اولیه لازم مانند مصالح، سیمان، قیر و…، ۴. اوراق مشارکت که محدودیت انتقال دارایی به نهاد واسط در آن وجود ندارد و چند روش دیگر.
برخی ایرادات صندوق های پروژه که باید رفع شود
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی درباره محدودیت صندوق های پروژه نیز اظهار داشت: یکی از محدودیت های صندوق پروژه، الزام به انتقال اصل دارایی به صندوق است که در زمینه پروژه های زیرساختی حمل و نقل، محدودیت قانونی وجود دارد.
وی افزود: از دیگر ابهامات قانونی در صندوق های پروژه، معافیت مالیاتی صندوق ها از محل درآمدهای حاصل از فروش املاک و اراضی است؛ اما سود حاصل از درآمدهای گواهی های صندوق های پروژه، طبق «تبصره ۲ ماده ۷ قانون ابزارها و نهادهای جدید مالی» معاف از مالیات هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب