مهر خبر می دهد؛

۱۶۵۰ كامیون دست دوم وارداتی ترخیص شدند

۱۶۵۰ كامیون دست دوم وارداتی ترخیص شدند به گزارش فراز برج سازمان راهداری از ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم از گمرکات کشور و آغاز شماره گذاری آنها اطلاع داد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، مجموع کامیون های فرسوده بالای ۴۰ سال در کشور به ۵۰ هزار دستگاه می رسد که مقرر است ۱۰ درصد آنها از محل واردات کامیون های دست دوم وارداتی اروپایی یا کره ای و ژاپنی نوسازی شوند.
اتفاقی که با انتقاد برخی نمایندگان مجلس روبرو شده و مقرر است بزودی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال ملی برخی از نمایندگان مجلس در مورد علت واردات کامیون، در کمیسیون عمران مجلس حاضر شود.
یکی از برنامه های سازمان راهداری، صدور مجوز واردات کامیون به متقاضیان نوسازی ناوگان و بر مبنای قانون مصوب مجلس است که در مقابل اسقاط هر یک دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال، امکان ترخیص یک کامیون زیر ۳ سال ساخت وجود خواهد داشت.
گفته می شود پارسال ۲ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور برای دریافت مجوز ترخیص از گمرک و سپری شدن روند قانونی آن، دپو شده بود که ۱۶۵۰ دستگاه آن مدل ۲۰۱۷ بود که با عنایت به اتمام زمان قانونی ترخیص آنها در زمستان سال قبل و تا قبل از آغاز ۲۰۲۱، مجوزهای مربوطه صادر شد، فرایند ترخیص آنها به فروردین و اردیبهشت سال جاری منتقل شد.
سازمان راهداری: بزودی کامیون های وارداتی به چرخه حمل و نقل وارد می شوند
صدرالله بمانا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: هم اکنون حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارداتی، ثبت سفارش شده است اما با عنایت به این که تعطیلات عید و بعد هم بلافاصله ۴ هفته تعطیلات و محدودیت های کرونایی پیش آمد که به دنبال آن، مراکز شماره گذاری خودرو ها تعطیل بودند، اجرای آن متوقف بود که با باز شدن مراکز شماره گذاری خودرو، کامیون های وارداتی به تدریج وارد جاده ها می شوند.
وی اضافه کرد: روز آخر کاری اسفند سال گذشته، یک دستگاه از کامیون های وارداتی با حضور وزیر راه شماره گذاری شد به زودی خودروهایی که واردکنندگان وارد کرده اند، وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.
بمانا درباره استقبال از خرید کامیون های وارداتی اظهار داشت: عمده ثبت سفارش ها از جانب شرکتهای حمل و نقلی انجام شده که توانایی خرید این کامیون ها را دارند اخیراً هم ثبت سفارش واردات کامیون های دست دوم اروپایی مدل ۲۰۲۰ را شروع کرده ایم تا ۲ هزار دستگاهی که در گمرکات هستند را ترخیص نماییم. البته فرایند ترخیص ها انجام شده و در مرحله شماره گذاری هستند.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای خاطرنشان کرد: این ۱۶۵۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان خارج شده اند و در گمرکات داخل کشور هستند و ترخیص آنها نهایی شده است. اما چون هنوز شماره گذاری نهایی نشده، هنوز وارد چرخه حمل و نقل نشده اند.
خودروسازان داخلی سال قبل به طور عمده کامیونت سبک ساختند که برای تردد در جاده به صرفه نیست
وی در پاسخ به این پرسش که با عنایت به اعلام وزارت صمت که در سال گذشته، ۹ هزار دستگاه انواع کامیون و کامیونت در کشور ساخته شده، سهم حمل و نقل جاده ای و برون شهری از این میزان تولیدات، چه تعداد بوده است؟، اظهار داشت: ما قرارداد ساخت ۱۷ هزار و ۴۰۹ دستگاه با خودروسازان داخلی داریم تا تولید کرده و به ما تحویل دهند.
بمانا اضافه کرد: برنامه داریم تا این محصولات را با تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد به خریداران محصولات سنگین داخلی بدهیم که ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه خرید خودروی سنگین را پوشش می دهد؛ برای شرکتهای حمل و نقلی هم این نرخ سود، ۳ درصد است؛ سازمان راهداری مابه التفاوت این نرخ های سود تا ۱۸ درصد را بر عهده می گیرد.
وی تصریح کرد: آماری که وزارت صنعت از تولید خودروی سنگین پارسال اعلام نموده، به طور عمده کامیونت بوده که تناژ آنها کمتر از ۱۰ تن است در حالیکه در حمل و نقل جاده ای، بیشتر کامیون های بالای ۱۰ تن صرفه اقتصادی دارند و کامیونت ها بیشتر برای جابه جایی درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد. ما با چند خودروساز داخلی، قرارداد تولید کامیون های بالای ۱۰ تن را به امضا رسانده ایم که امیدواریم این قراردادها اجرایی شوند. قیمت کمی از کامیون های تولید داخل پارسال به قرارداد سازمان راهداری با خودروسازان مربوط می شود.
رانندگان قدرت خرید کامیون نو ندارند
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت تعویق تولید کامیون های داخلی ساز، خاطرنشان کرد: بیشتر قطعات کامیون های تولید داخل، اروپایی است که به علت تحریم ها، تولید آنها متوقف شده است. بنابراین خودروسازان به سمت خرید قطعات از چین رو آورده اند؛ ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات کامیون های تولید، ارزی است که با عنایت به مشکلات تأمین ارز در داخل، تولید آنها به سختی انجام می شود البته از قرارداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاهی که داشته ایم، تا کنون ۸۰۰ دستگاه از جانب خودروسازان داخلی به ما تحویل شده است.
بمانا تاکید کرد: مشکلی که در نوسازی ناوگان جاده ای داریم، این است که قدرت خرید رانندگان کاهش یافته و با این که ۸۰ درصد هزینه آنرا با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد تسهیلات می دهیم، اما باز هم میزان استقبال رانندگان برای خرید کامیون نو پایین است قیمت کامیون ها بسیار سنگین است و بازپرداخت اقساط آنها دشوار می باشد با این وجود به مرور رانندگان در حال ثبت نام هستند و امیدواریم امسال بتوانیم این قرارداد را نهایی نماییم.

1400/02/21
10:53:29
5.0 / 5
204
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان