وزیر راه خبر داد؛

آغاز صادرات ریلی ملی برای نخستین بار در كشور

آغاز صادرات ریلی ملی برای نخستین بار در كشور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: شرکت تولیدکننده ریل ملی سال جاری توانسته ریل خویش را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است ازاین رو می توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت را و شهرسازی، محمد اسلامی روز گذشته سه شنبه (۲۸ اردیبهشت) در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه ها در شکستن رکورد راه اندازی راه آهن در دولت تدبیر و امید اظهار نمود: دستگاههای ذی ربط با عرضه صورت مساله هایی که دارند، می توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهشها و ظرفیت های علمی در جهت اهداف و مسائل شان شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.
اسلامی تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی به جهت اینکه بتوانیم از فناوری ها و پژوهش های خودمان، خلق فرصت ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دو سال قبل روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت نماییم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانه روزی محقق شد و این هدف گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خویش را طی نماید.
اسلامی تصریح کرد: نخستین هدف ما این بود که در جهت خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود. بنابراین شرکت ها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ با اینکه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما الان نتیجه اش این است که ریل در داخل کشور تولید می شود و برای پروژه های زیرساختی نصب و به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون احتیاج به ارز انجام دادیم و این کار برای نخستین بار انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به موازات آن سرمایه گذاری برای تولید داخل و پیشگیری از ورود محصولات خارجی را هدف گذاری کردیم و این امری ضروری بود چون که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریم های سخت و پیچیده و ظالمانه ای را کشورهای تروریست و حامیان آنها به ما تحمیل کرده بودند.
وی بیان نمود: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در خلال سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه نماییم و در این راستا با تأمین مالی خودمان و هم با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.
وی با اشاره به اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، اظهار داشت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال قبل آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گام دیگر این بود که وابستگی مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، اضافه کرد: همه آیتم هایی که در ارتباط با واگن های باری بود، بخصوص چرخ و محور، ترمز که فوق العاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو هم ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکتهای دانش بنیان و بهره بردار و سازندگان این امر هم رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.
اسلامی با اشاره به اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع شان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آنرا ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، اضافه کرد: امروز هم به آنها اعلام می نماییم به جای واردات برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و ان شاءالله این کار، برایشان حلال تر است و دعای همه هم پشت شان خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همینطور برنامه ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست شان می رسد و قطارها بر مبنای اقتضائات حرکت نکنند.
وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت های ریلی خاطرنشان کرد: بر مبنای وعده دولت، تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند، در یک گام و در سه سال قبل ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند. همینطور ۸ پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل داریم که تا آخر ۱۴۰۰ انجام می شود و بعضی از آنها در همین مدت افتتاح می شوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول خطوط ریلی کشور است.
اسلامی اظهار داشت: با ریل گذاری که در خطوط راه آهن کشور انجام شده است ما از سال قبل تاکنون در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و هم تا آخر خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری می نماییم که این ۶ برابر ریل گذاری است که در طول تاریخ کشور برای راه اندازی راه آهن انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در راه اندازی راه آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دوره ها رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به توسعه خطوط راه آهن در استان های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خط میانه بستان آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همینطور اتصال راه آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه هایی هستند که افتتاح می شوند.
وی درباره سه شنبه های ریلی هم اظهار داشت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد. سازمان های هوشمند و پویا حتما سازمان هایی هستند که فردایی بهتر از روز گذشته خواهند داشت.
اسلامی خاطرنشان کرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از تمام عناصر و پرسنل راه آهن و جوانان و هم با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.
وی تاکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راه آهن را برای حل مساله استخراج کردند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر سه شنبه میعادگاه حل مساله است، اضافه کرد: مسائل حل شده در چارچوب یک شیوه، نظامنامه و یا اصلاح ساختار و یا یک محصول عرضه می شود و حاصل این ها، همین دستاوردها و میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی و پیشگیری از خروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.
وی تصریح کرد: ذوب آهن ما سال جاری توانسته ریل خویش را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و می توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

1400/02/29
19:56:52
5.0 / 5
240
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان