۱۶۹ واگن ملی به ناوگان ریلی اضافه شد؛
۳ سال است واگن وارداتی به شبكه ریلی افزوده نشده
به گزارش فراز برج وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می نماییم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکتهای سرمایه گذار و تنوع مالی در این عرصه، رونق اساسی به وجود آید.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، محمد اسلامی قبل از ظهر امروز ۱۲ تیر ماه در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی و امضا تفاهمنامه طرح ساخت و تأمین مالی برقی کردن راه آهن حومه ای تهران گرمسار، عنوان کرد: در ابتدا لزوم دارد به سالروز جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایرباس ایرانی که در سال ۶۷ رخ داد، اشاره کنم؛ این ننگ از چهره استکبار جهانی هیچگاه پاک نمی گردد، آنها این جنایت جنگی را باعث افتخار خود دانستند و به فرمانده آن ناو آمریکایی که هواپیمای مسافری را مورد حمله قرار داد، مدال افتخار دادند.
وی اضافه کرد: حافظه ملت ایران مملو از جور و ظلم آمریکا در حق ملت است و جلوه ظلم آمریکا در حق مردم ایران، در مبحث تحریم ها هم خویش را نشان داده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: سال جاری نخستین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار می نماییم، با اینکه نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد آن چنانی در این مورد رخ نداده است، اما این به یک جریان پایدار تبدیل گشته است و کارخانه های سازنده داخلی با ظرفیت سازنده خود و استفاده از خلاقیت ها، اقلام گلوگاهی در این عرصه را خود تولید می کنند تا وابسته به خارج نباشیم.
اسلامی افزود: سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می نماییم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکتهای سرمایه گذار و تنوع مالی در این عرصه، رونق اساسی به وجود آید و روند تولید عرضه ناوگان افزایش یابد.
اسلامی تاکید کرد: در حوزه مسافری لزوم دارد اهتمام ویژه ای برای سرعت تولید واگن مسافری داشته باشیم تا راه آهن باکیفیت مناسب و غیر فرسوده در شبکه ریلی تردد کند.
وی اظهار داشت: هدف گذاری جابه جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال، در راه آهن دنبال می شود؛ نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در چارچوب حمل و نقل ترکیبی هم از اهدافی است که دنبال می نماییم تا به آن هدف ۱۰۰ میلیون تن بار ریلی در سال برسیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: در توسعه زیرساخت ها و اتصال شبکه ریلی و مرتفع ساختن نقاط گلوگاهی که باعث کندی حرکت قطارها می شود، همینطور ایجاد خطوط دوم ریلی، کارهای با اولویتی انجام شده است و امیدواریم سهم ریل در اقتصاد کشور روز به روز افزایش یابد.
اسلامی با تاکید بر این که تحول اساسی در فناوری سامانه های ریلی مهم می باشد، عنوان کرد: فقط به دنبال بازسازی و نوسازی ناوگان نیستیم بلکه باید به مبحث قطارهای پرسرعت هم ورود کرده و این حوزه را توسعه دهیم و برقی سازی خطوط و ناوگان در اولویت قرار گیرد که در اینباره گام های اساسی برداشته شده است.
وی اظهار داشت: امروز کنسرسیومی درباره برقی سازی راه آهن حومه ای تهران گرمسار تشکیل شد تا ظرفیت های صنعتی و مالی و تجارب شرکتهای سرآمد کشور با تأمین مالی در هم بیامیزد و کنسرسیومی ترکیبی برای این پروژه شکل بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در چند سال گذشته به علت نوسانات اقتصادی پروژه های عمرانی صدمه دیده اند اما وزارت راه و شهرسازی موفق ترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژه های عمرانی بود ولی نیاز است سرفصل های تأمین مالی را متنوع نماییم و یکی از الگوها در اینباره برقی سازی راه آهن حومه ای تهران گرمسار از راه کنسرسیوم است.
اسلامی بیان نمود: در هفته جاری قرارداد راه آهن اصفهان اهواز منعقد می شود و در راه آهن زاهدان بیرجند هم گروه فراغ مشارکت می کند.
وی افزود: بخش هایی از کریدور زاهدان چابهار در ماههای آینده بهره برداری می شود، همینطور بخش بیرجند تا یونسی و باقیمانده از زاهدان به زابل و بیرجند در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ۸ هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق تربت حیدریه سرمایه گذاری خواهد شد تا ظرفیت جدیدی برای انتقال بار پیدا شود.
منبع: farazborj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب