گزارش فراز برج؛

سهم هر دستگاه از قیر رایگان

سهم هر دستگاه از قیر رایگان فراز برج: در بخشنامه ای که در اختیار هیئت دولت برای تصویب است، سازمان برنامه و بودجه سهم هر دستگاه از 15 هزار میلیارد تومان قیر رایگان را مشخص کرده که سهم وزارت راه 52 درصد است.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، اخیراً داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور (دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی) نسبت به عدم تخصیص بموقع قیر رایگان به پروژه های عمرانی و زیربنایی راهسازی ابراز گلایه مندی کرده بودند.
به گفته این مقام های مسئول در دستگاه های عمرانی، برداشت وزارت نفت از قانون بودجه، اختصاص منابع قیر رایگان (اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی) به دستگاه های یاد شده در قانون طی نیمه دوم امسال است که باتوجه به سرمای هوا، امکان فعالیت عمرانی نیست.
همین گلایه ها سبب شد تا نمایندگان مجلس طرح استفساریه ای درباب بند ظ تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری در هفته دوم تیرماه امسال به تصویب برسانند که برمبنای آن، وزارت نفت مکلف به واریز وجود مذکور در قانون بودجه طی ۶ ماهه نخست سال جاری خواهد بود.
پول بدهیم یا قیر؟
هشدارهای کارشناسان اقتصادی و همین طور برخی از نمایندگان مجلس طی سالهای اخیر نسبت به فساد بالا و رانت پاشی عجیب قیر رایگان با استناد به موارد مذکور در گزارش تفریغ بودجه سالهای قبل، سبب شد تا ابتدائا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ّ، تخصیص قیر از بودجه حذف شود؛ اما در نهایت بار دیگر با فشار برخی نمایندگان مجلس، این اعتبار لحاظ شد.
دستگاه های اجرائی دریافت کننده سهمیه قیر رایگان هم از موافقان درج این مساله در قانون بودجه بودند.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه سال قبل در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در نشست خبری در خصوص مفسده زا بودن قیر رایگان، می گفت اگر نمایندگان مجلس تصویب کنند، بجای تحویل فیزیکی قیر، مابه ازای ریالی آن به دستگاه های عمرانی اختصاص پیدا کند.
به گفته خادمی، افزایش سنگین هزینه خرید قیر سبب شده تا فشار زیادی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وارد آمده و پروژه های راهسازی با توقف یا کندی در اجرا روبه رو شوند.
متن قانون قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۰
در بند ز تبصره ۱ قانون بودجه سال جاری درباره تکلیف وزارت نفت درباب تخصیص قیر رایگان به پروژه های عمرانی آمده:
در سال ۱۴۰۰ وزارت نفت مکلف است مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل جز ۲ بند ب این تبصره مواد اولیه قیر وی. بی (وکیوم باتوم)، نفت خام را بصورت ماهانه در اختیار پالایشگاه ها و پتروشیمی ها قرار داده و در حساب های فیمابین خود و خزانه داری کل کشور تسویه نماید.
مالیات از صادرات قیر، منبع درآمد قیر رایگان
همچنین در بند ظ تبصره ۶ قانون بودجه امسال درباره محل تامین منابع قیر رایگان آمده:
به منظور تامین قیر مورد نیاز کشور در سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از صادرات قیر، مشمول مالیات می گردد.
این بند به پیشنهاد کمیسیون عمران به قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار افزوده شد؛ در صورتیکه درآمد صادرات قیر که در سالهای قبل برمبنای ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات بود.
قیمت قیر صادراتی در بورس کالا: هر تن ۶.۹ میلیون تومان
بر اساس آخرین معاملاتی که در بورس کالا برای معاملات قیر ۶۰۷۰ (قیر باکیفیت تولید داخل و جزو اقلام پر مصرف در پروژه های عمرانی و محصول صادراتی) به ثبت رسیده قیمت هر تن قیر، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. (ارقام جدول، «تن» و «هزار ریال» است)

با در نظر گرفتن سقف رقم قیر رایگان در قانون بودجه امسال (۱۵ هزار میلیارد تومان) وزارت نفت مکلف است حدود ۲.۲ میلیون تن قیر رایگان در اختیار دستگاه های مصرف کننده آن قرار دهد.
در صورتی که ۲.۲ میلیون تن قیر در پروژه های عمرانی کشور مصرف شود و نرخ هر تن ۶.۹ میلیون تومان باشد، ۱۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان نیاز است که بنظر می رسد قانون بودجه امسال دقیقاً به اندازه نیاز، منابع برای قیر رایگان مختص کرده است.
تراز قیر رایگان منفی شد / ‏کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تامین قیر رایگان!
از سوی دیگر با احتساب صادرات ۴ میلیون تن قیر به قیمت هر تن ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، درآمد قیرسازان از صادرات ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
اگر از درآمد صادراتی مذکور، ۲۰ درصد مالیات گرفتن شود (رقم مالیات بر تولید) درآمد مالیاتی دولت از صادرات قیر، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
بنابراین حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وزارت نفت با کسری بودجه تامین قیر مواجه خواهد بود.
چرا که قانون بودجه، محل تامین منابع قیر رایگان را مالیات از صادرات قیر عنوان کرده ولی مالیات بر صادرات قیر، ناترازی در منابع و مصارف دارد!
منافذ فساد پذیری قیر رفع شده؟ / ‏‬معاون وزیر راه: سامانه رصد قیر راه اندازی کردیم
برای نخستین بار قیر رایگان در مجلس در بودجه سال ۹۶ لحاظ و برمبنای آن، دولت موظف به توزیع ۴ میلیون تن قیر برای پروژه های عمرانی شد.
حال آنکه به گواه آمار، کل مصرف داخلی قیر در آن سال، فقط ۱.۵ میلیون تن بود و بقیه قیر صادر شد که معاف از مالیات هم بود؛ معافیتی که یکی از عوامل ایجاد رانت و فساد در اختصاص قیر رایگان به نام پروژه های عمرانی و به کام صادرکنندگان شده بود.
یکی از اشکالاتی که در قانون قیر رایگان طی سالهای قبل دیده می شد، بهینه نبودن نحوه تخصیص بود؛ بندهایی که در قوانین بودجه سنواتی درباره قیر رایگان تدوین می شد، یک سقف کلی وزنی برای قیر مورد نظر، ذکر و سپس به دولت ابلاغ می شد که نحوه توزیع و تخصیص آن به پیمانکار، مفاسد زیادی در پی داشت.
اما امسال بنظر می رسد هر دو مورد برطرف شده باشد؛ هم جزییات رقم اعتبار در نظر گرفته شده برای هر دستگاه مشخص است و هم از زمان تحویل قیر تا زمان استفاده آن در پروژه مقرر است توسط سامانه ای رصد شود.
داریوش امانی معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری نیز در نشست خبری ۱۴ تیر ماه امسال در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وجود فساد در توزیع قیر رایگان اظهار داشت: ساز و کار و سامانه ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است.
کیانپور عضو شورای معاونان وزارت راه: ایران سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می کند
مجید کیانپور عضو شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۶ آبان ۱۳۹۹ در همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: اکنون ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود که می توانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس ظرفیت ۴ میلیون تن قیر صادراتی را خواهیم داشت.
به نظر می رسد این اظهار نظرها نشان میدهد میزان قیر مورد نیاز در پروژه های عمرانی داخلی، همان کمی بیش از ۲ میلیون تن باشد و از محل مالیات بر ۴ میلیون تن قیر صادراتی، وزارت نفت هزینه تخصیص قیر رایگان به دستگاه های اجرائی دریافت کنده قیر رایگان را تامین می کند.
سهم هر دستگاه از قیر رایگان در بخشنامه پیشنهادی
جزو ۶ بند ز تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ می گوید: بخشنامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و نفت ظرف یک ماه بعد از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
اگرچه حدود ۴ ماه از تصویب قانون بودجه می گذرد، اما هنوز بخشنامه اجرائی آن در مرحله تصویب در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت قرار دارد.
بر اساس این بخشنامه پیشنهادی (متن کامل بخشنامه اجرایی قیر در قانون بودجه) دستگاه های خواهان دریافت قیر رایگان تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان، شامل موارد زیر است:
۱. وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور): ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۲ درصد
۲. بنیاد مسکن: ۳ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد
۳. وزارت کشور (سازمان همیاری شهرداری و دهیاری ها): ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد
۴. بسیج سازندگی سپاه: ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۶ درصد
۵. وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور): ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۶ درصد
۶. وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور): ۴۵۰ میلیارد تومان معادل ۳ درصد
تفسیر نمایندگان مجلس از بخش قیر قانون بودجه امسال
بر اساس طرح استفساریه ای که نمایندگان مجلس به قانون بودجه امسال درباب قیر رایگان مطرح کرده و آنرا در ۹ تیر ماه به تصویب رساندند، وزارت نفت می تواند در شش ماهه نخست سال هم نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه ها از محل عوائد حاصل از جزو ۲ بند ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید.
ماجرا چه بود؟ / ‬امانی معاون وزیر راه: وزارت نفت می گفت نیمه دوم سال پول قیر را می دهیم
داریوش امانی معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری ۱۴ تیر ماه (۵ روز بعد از تصویب طرح استفساریه مجلس) امسال در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر علت طرح استفساریه در مجلس درباب قیر رایگان اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از شروع سال تا حالا به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری می نماییم.
وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ فقط قرار شده تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاه های اجرائی قیر اختصاص داده شود که ۴۸ درصد این رقم سهم وزارت راه است. هفته گذشته استفساریه ای در مجلس بررسی و تصویب گردید تا ابهامات این قانون برطرف شود. با اهمیت ترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه دوم سال بود و از آنجایی که در ماه های سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرائی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شده و وزارت نفت به دستگاهها قیر بدهد.
وی اظهار داشت: این در حالیست که در قانون بودجه آمده تا رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاه های مربوطه داده شده تا خودشان قیر تهیه کنند. درحال پیگیری مراحل قانونی تأثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریع تر به دولت ابلاغ گردید.
خادمی معاون وزیر راه: قیر را صادر می کنند به پروژه های عمرانی نمی دهند
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اخیراً به یکی از رسانه ها گفته است: کمبود قیر در کشور یکی از چالش های اجرای پروژه های راهسازی کشور اعلام نمود و اظهار داشت: مدتی است به سبب گرانی یا نبود، به سختی قیر به پروژه ها می رسد.
خادمی با تاکید بر اینکه طرح های راهسازی گرفتار تامین قیر هستند، افزود: به سبب صادرات قیر که افزایش هم یافته، با محدودیت تامین قیر در داخل مواجه هستیم. امیدواریم این مشکل برطرف شود با بتوانیم برنامه های توسعه بخش حمل و نقل جاده ای را در موعد مقرر محقق نماییم.


منبع:

1400/04/26
21:29:50
5.0 از 5
668
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , پروژه , پیمانكار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان