معاون وزیر راه خبر داد؛

درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورایعالی ترابری رفت

درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورایعالی ترابری رفت مدیرعامل شرکت راه آهن از عرضه تقاضای شرکتهای ریلی مسافری در خصوص افزایش قیمت بلیت از جانب شرکت راه آهن به شورایعالی ترابری اطلاع داد.



سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لغو یا ادامه وضعیت فروش بلیت قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد ظرفیت به علت کرونا اظهار نمود: پروتکلهای بهداشتی را ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می کند و شرکت راه آهن مرجع تغییر این وضعیت نیست؛ البته حفظ سلامتی مسافران و همکاران ما در قطارها، اولویت ماست.
واکسیناسیون مأموران قطار به زودی آغاز می شود
رسولی تاکید کرد: اخیراً با دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون مهمانداران و نیروهای عملیاتی قطارهای مسافری دیدار داشتیم که با موافقت وزارت بهداشت همراه شد؛ ما از آغاز شروع واکسیناسیون ضد کرونا، نامه نگاری های گوناگونی با وزارت بهداشت برای اولویت دادن به واکسیناسیون مهمانداران و مأموران قطارهای مسافری داشتیم که بالاخره با این درخواست موافقت و قرار شد بزودی واکسیناسیون مأموران قطارهای مسافری تا چند روز آینده آغاز شود.
گفتنی است هفته گذشته خبرگزاری مهر طی گزارشی بر مطالبه به حق مهمانداران و مأموران قطار در خصوص واکسیناسیون، تاکید کرده بود.
تسهیلات کرونایی شرکتهای ریلی به کجا رسید؟
وی با اشاره به اینکه شرکت راه آهن در مدت یک سال و نیمی که از انتشار کرونا سپری شده، کمک های خوبی به شرکتهای ریلی داشته، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات کرونایی که دولت برای شرکتهای ریلی مسافری در نظر گرفته، مدت طولانی است که به علت سخت گیری بانک عامل در وثایق متوقف مانده و شرکتهای ریلی بعضاً نتوانسته اند این وثایق را تأمین و تسهیلات کرونایی را دریافت نمایند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با این وجود شرکت راه آهن تا به امروزه تا جایی که توانسته کمک هایی به شرکتهای ریلی داشته است.
چرا ایرلاین ها وام کرونایی دریافت نمودند ولی شرکتهای ریلی نه؟
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه شرکتهای هواپیمایی کوچک با دارایی های محدود توانستند به سرعت تسهیلات کرونایی با ارقام نسبتاً بالا دریافت نمایند ولی شرکتهای ریلی مسافری علیرغم داشتن سرمایه های خوبی در زمینه واگن، از دریافت این تسهیلات بازمانده اند؟ اظهار داشت: باید از مدیران بانک عامل این سوال را پرسید که چرا هنوز هم از اعطای تسهیلات کرونایی به شرکتهای ریلی سر باز می زنند؟ ما همه آنچه مورد نظر مدیران بانک عامل بود و در جلسات گوناگونی که حضوری یا تلفنی با آنها عنوان شد، پذیرفتیم؛ حتی شرکت راه آهن قبول کرد تا ضمانت بانکی شرکتهای ریلی مسافری را Back to Back متقبل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما باز هم وقتی در چرخه حقوقی و اداری بانک عامل قرار گرفت، آنها تقاضای جدیدی مطرح کردند؛ تأخیر در اعطای تسهیلات کرونایی به شرکتهای ریلی مسافری، خسارت را تشدید کرد؛ اگر این تسهیلات را شرکتهای ریلی به جای سال جاری، سال قبل دریافت می کردند، وضعیت آنها خیلی فرق می کرد و گرفتار مشکلات فعلی نمی شدند.
بخش زیادی از شرکتهای ریلی وام کرونایی نگرفته اند
رسولی خاطرنشان کرد: وقتی شرایط خاصی مانند شرایط کرونایی رخ می دهد، دولت به خاطر آن شرایط، مصوبات خاصی را صادر می کند که همچون آنها، بخشنامه ستاد ملی مقابله و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به بانک مرکزی است و بر مبنای آن بانک ها می توانند واگن های شرکتهای ریلی را بعنوان وثیقه بانکی بپذیرند؛ این چنین بخشنامه هایی برای تسهیل این شرایط ویژه است تا شرکت ها از بحرانی که امکان دارد به آن گرفتار شوند عبور کنند.
وی تاکید کرد: با این حال، تا امروز بخش زیادی از شرکتهای حمل و نقل ریلی نتوانسته اند تسهیلات کرونایی را از بانک عامل دریافت نمایند.
درخواست شرکتهای ریلی مسافری برای افزایش قیمت بلیت
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تقاضای شرکتهای ریلی مسافری بابت افزایش قیمت بلیت قطار بیان نمود: شرکتهای ریلی به کمیسیون فرعی شورایعالی ترابری درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را عرضه کرده اند؛ پیشنهادهای واصله در این کمیسیون بررسی و در صورت تصویب، به صحن شورایعالی ترابری ارسال می شود. اما تا کنون کمیسیون فرعی شورایعالی ترابری، مصوبه ای در این خصوص نداشته است.
وی تصریح کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت که از جانب شرکتهای ریلی به راه آهن ارسال شده، به شورایعالی ترابری عرضه کرده ایم و باید مراحل قانونی خویش را طی کند؛ ضمن این که ما عدد و رقمی به شورایعالی ترابری نداده ایم و گفته ایم که در کمیسیون فرعی و صحن علنی شورایعالی ترابری درباره آن بحث و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.
جزئیات افزایش قیمت بلیت قطار در ۴ سال گذشته
معاون وزیر راه ضمن اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه های شرکت ها و همینطور مزید بر علت شدن رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا، اظهار داشت: افزایش قیمت بلیت قطار مسافری که از سال ۹۷ تا به امروز رخ داده در مقایسه با رشد هزینه های شرکتهای ریلی مسافری، توانایی پوشش دهی این هزینه ها را نداشته است؛ سال ۹۷ یک مصوبه افزایش قیمت داشتیم در حالیکه از ۹۴ تا آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت در ۹۷، هیچ گونه افزایش نرخ بلیتی رخ نداده بود؛ یعنی پایه افزایش قیمت بلیت در سال ۹۷، نرخ های سال ۹۴ بوده است.
وی بیان نمود: در سالهای ۹۸ و ۹۹ دو سری افزایش قیمت بلیت رخ داد که به ترتیب ۲۲ و ۲۰ درصد در تیر ماه همان سال ها صورت گرفت که به این معناست که سفرهای نوروزی آن دو سال را شامل نشده بود؛ از طرفی در هنگام اعمال مصوبه افزایش قیمت بلیت، برای رعایت حال مردم، در مسیرهای پر تردد و پر تقاضا، افزایش کمتری در نرخ ها شاهد بودیم.
رسولی عنوان کرد: با عنایت به تقاضای کم سفر در اغلب روزهای سال، شرکتهای ریلی حتی در نرخ های مصوب هم نمی توانند بلیت بفروشند و آنرا با تخفیف عرضه می کنند و تنها در روزهای پیک تقاضای سفر است که امکان فروش بلیت در نرخ های مصوب وجود دارد.
با افزایش قیمت بلیت موافق نیستیم ولی قیمت فعلی هزینه ها را پوشش نمی دهد
وی متذکر شد: ما در شرکت راه آهن علاقه مندیم که افزایش نرخ بلیت، برای مسافران سنگین نباشد. ما با افزایش قیمت موافق نیستیم؛ ای کاش سطح هزینه ها بگونه ای بود که اصلاً افزایش قیمتی اتفاق نمی افتاد؛ هم اکنون هم اگر کمک های شرکت راه آهن به شرکتهای ریلی نباشد، شرکت ها به هیچ عنوان نمی توانند به فعالیت ادامه دهند.
رسولی در مورد افزایش سهم ریل از حمل بار اظهار داشت: در سالهای اخیر راه آهن به مبحث حمل کالاهای اساسی از بنادر توسط ناوگان ریلی توجه ویژه ای داشته است؛ ما در راه آهن تمام تلاش خویش را مصروف کردیم تا سهم ریل از حمل کالا به صورت کلی و در کالاهای اساسی به صورت ویژه افزایش یابد؛ سال قبل رشد خیلی خوبی در حمل کالا داشتیم؛ سال جاری هم همکاری خوبی با شرکتهای بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام برای حمل کالاهای اساسی داشته ایم.
حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار درحال تبدیل شدن به یک رویه
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: هماهنگی های خوبی با بنادر، گمرک و دیگر دستگاه ها داشتیم و موفق شدیم حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار را در بندر شهید رجایی از سر بگیریم که سال قبل پس از ۱۵ سال این اتفاق برای یکی دو بار رخ داد؛ اما سال جاری این مورد با قدرت بیشتری در حال انجام می باشد و کالاهای اساسی مستقیماً از کشتی وارد قطار می شود؛ قطار هم مستقیماً به سمت انبارهای غلات در سرتاسر کشور سیر می کند.
واگن های لبه بلند هم به جمع ناوگان حامل کالاهای اساسی پیوست
وی توضیح داد: در بندر امام خمینی (ره) هم توافق خوبی برای حمل کالاهای اساسی توسط واگن های لبه بلند داشته ایم؛ این توافق، توان و ظرفیت ما را افزایش می دهد؛ هم اکنون تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی با قطار، با سرعت بیشتری از بندر امام خمینی (ره) در حال انجام می باشد.


منبع:

1400/05/05
23:31:11
5.0 / 5
141
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان