سرانجام واگذاری مدیریت واحد مرزها به وزارت راه چه شد؟

سرانجام واگذاری مدیریت واحد مرزها به وزارت راه چه شد؟ دبیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور از یکپارچه شدن مدیریت پایانه های مرزی از طرف وزارت راه و شهرسازی آگاهی داد.



امین ترفع در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مدیریت یکپارچه مرزها، اظهار نمود: شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی زمینی کشور به ریاست وزیر راه و دبیری معاونت حمل و نقل برگزار می گردد که مدتی غیرفعال بود و ما آنرا با رویکرد جدید فعال کردیم.
وی اضافه کرد: این شورا از دهه هفتاد که قرار بود مرزها به پایانه های مرزی تبدیل شوند، چند وظیفه بر عهده داشت؛ یکی این که نقشه و طرح های جامع پایانه های مرزی را تصویب کند و دوم این که در حوزه فرآیندها، ساعت کار، گردش امور و… دستورالعمل هایی را به تصویب برساند، اما بعداً نهادهای موازی به این شورا اضافه گردید که شامل کارگروه مرزهای رسمی، کارویژه مرز وزارت کشور و… می شود که این نهادهای موازی در همه نوار مرزی فعالیت دارند نه فقط پایانه های مرزی.
پایانه مرزی به اندازه کافی داریم
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی افزود: از همین رو برا بهینه سازی ظرفیت موجود که به اندازه کافی پایانه مرزی در کشور شامل ریلی و جاده ای زیرساخت داریم یا تولید شده است؛ پس تصمیم بر این شد حال که زیرساخت های مرزی کفایت می کند، به سراغ تسهیل فرآیندهای تجارت در مرزها برویم تا موانعی که سبب توقف در کارهای مرزی شده بود را برداریم.
مدیریت یکپارچه مرزها به وزارت راه واگذار شد
وی اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی را مطرح و تصویب کرد که درنتیجه دولت دوازدهم، دی ماه ۱۳۹۹ تصمیم گرفت تا مدیریت واحد پایانه های مرزی را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: لازمه اجرائی شدن این مدیریت واحد، تهیه یک سند بالادستی بود؛ این سند با عنوان یکپارچه سازی هوشمند پایانه های مرزی پیشنهاد شد؛ در پایانه های مرزی دستگاه های مختلفی حضور دارند که هر یک طبق وظایف خود، به انجام امور مشغولند؛ اما هر یک بصورت منفک و جداگانه به ماموریت های واصله که از مرکز دریافت می کند، عمل می کند؛ نتیجه این ناهماهنگی ها، کندی اجرای فرآیندها در مرزهاست.
کنترل ها در مرزها هوشمند می شود
وی اشاره کرد: باید کنترل ها در مرزها هوشمند شود؛ سپس نتیجه کنترل های هوشمند به اشتراک گذاشته شود؛ بعنوان مثال بجای این که سه بار یک کامیون از طرف سه دستگاه و سازمان مختلف کنترل وزن انجام دهند، یک دفعه این کنترل صورت گیرد و سپس نتیجه آن به هر سه دستگاه تقسیم شود؛ اطلاعات کامیون و راننده یک دفعه گرفتن شده و در اختیار همه دستگاه هایی که به این اطلاعات نیاز دارند، قرار داده شود.
سازمان راهداری سامانه جامع مرزها را تهیه می کند
ترفع بیان کرد: برمبنای مصوبه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ملزم به تهیه سامانه جامع مرزها شد؛ نسخه ابتدایی این سامانه تهیه شده و همه اطلاعات لازم در ترددهای مرزی در این سامانه تجمیع و بین همه سازمان های عضو پایانه های مرزی توزیع می شود.
مرز محل عبور است نه توقف
وی تاکید کرد: اساس کار ما این است که مرز محل عبور است نه توقف؛ این «بازمهندسی مرزها» در طرح جامع مرزها لحاظ خواهد شد؛ به این صورت که بجای آنکه ایستگاه های توقف در مرزها داشته باشیم که کامیون در این ایستگاه ها متوقف شود، ایستگاه های کاری داشته باشیم که کامیون ها از بین این ایستگاه های کاری عبور و فرآیندها را اجرائی کند.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این طرح را بصورت پایلوت در پایانه مرزی میلَک آغاز نموده ایم؛ در پایانه مرزی دوغارون هم در حال انجام می باشد.
خطر انفجار در کمین کامیون های سوختی متوقف در مرزها
وی افزود: برخی کنترل ها هم می تواند بجای مرزها در داخل عمق خاک کشور صورت گیرد بطورمثال برای صادرات سوخت، هم اکنون کامیون در مرز متوقف شده، نمونه برداری انجام می شود، نمونه به مرکز استان ارسال می شود اصالت سنجی می شود و اگر محموله همان چیزی بود که اظهار شده بود، اجازه خروج از مرز به آنها داده می شود که یک پروسه طولانی و زمان بری است؛ نتیجه ای این خواهد بود که در مرزها همیشه تعداد زیادی کامیون حامل سوخت منتظر خروج از کشور هستند.
به گفته ترفع، این تجمیع تعداد زیادی کامیون سوختی، خطر بزرگی برای پایانه های مرزی به وجود آورده است؛ پس درحال پیگیری این مساله با شرکت ملی نفت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و دیگر دستگاه های ذی ربط هستیم تا کنترل ها و آزمایش ها در مرکز استان انجام شده و بعد از پلمب کامیون های تانکردار، به مرز اعزام شوند.
مراکز لجستیک انتقال هوشمند کالا در پروسه Back to Back
وی اظهار نمود: موضوع دیگری هم در شورای ساماندهی مرزها درحال پیگیری است که به مرزهای غربی و شرقی ما با افغانستان و عراق برمی گردد؛ در این مرزها، تخلیه و بارگیری به ناچار انجام می شود که سبب ایجاد فضای آشفته در مرزها شده است؛ پس به سمت ایجاد مراکز لجستیک مرزی هستیم که در این مراکز لجستیک بصورت هوشمند پروسه تبادل مرز از یک کامیون به کامیون دیگر را انجام دهند و بصورت پیشرفته و مکانیزه با فناوری های داخل باشد؛ این مرکز لجستیک در مرزهای باشماق، تمرچین و میلَک تأسیس می شود که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئول ایجاد این مراکز خواهد بود.

1400/07/08
11:03:57
5.0 از 5
502
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , دستگاه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان