در گفت وگو با فراز برج اعلام شد؛

رکوردشکنی با حمل ۱۷ میلیون تن کالای اساسی

رکوردشکنی با حمل ۱۷ میلیون تن کالای اساسی مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده، مشکل حمل کالاهای اساسی از بنادر رفع شده و وضعیت حمل این کالاها در حالت عادی قرار دارد.



غلامحسین دغاغله در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره حمل کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور و مشکل دپوی کالاها در بنادر اظهار نمود: ما مشکلی از این نظر نداریم و حمل کالاهای اساسی بطور مرتب در حال انجام می باشد.
وی افزود: روز گذشته (شنبه ۲۹ آبان) جلسه ای با وزیر اقتصاد برای حمل کالاهای اساسی از بنادر داشتیم و بر ادامه روند جابه جایی کالاهای اساسی تاکید شد.
رکورد حمل جاده ای کالای اساسی در ۸ ماهه ۱۴۰۰ شکسته شد: ‬ ۱۷ میلیون تُن
مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: تا اختتام روز چهارشنبه ۲۶ آبان، ۱۷ میلیون تن کالای اساسی از بنادر توسط بخش حمل و نقل جاده ای به مقاصد داخل کشور حمل شده که حدود ۱۱ میلیون تن آن از بندر امام خمینی (ره) و مابقی از سایر بنادر خصوصاً شهید رجایی و امیرآباد حمل شده است.
وی اشاره کرد: میانگین حمل کالای اساسی از بنادر به مقاصد داخل کشور روزانه ۸۰ تا ۹۰ هزار تن است؛ روزانه بطور متوسط از بندر امام خمینی (ره) ۲۲۰۰ و تا ۲۴۰۰ تن کالای اساسی حمل می شود؛ این رقم، میانگین جابه جایی هاست و در بعضی روزها بیشتر یا کمتر است؛ بطورمثال در روز جمعه ۲۸ آبان از بندر امام خمینی (ره) ۲۹۰۰ تن کالای اساسی حمل شد.
اقدامی که موجب شد مشکل حمل کالای اساسی از بنادر رفع شود
دغاغله روند فعلی حمل کالای اساسی از بنادر را از آهنگی مناسب برخوردار دانست و اشاره کرد: از تیر ماه امسال تدبیر جدیدی اندیشیده شد در خصوص این که برای ۴ قلم کالای اساسی شامل گندم، ذرت، جو و کنجاله سویا از ۳ بندر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و چابهار، شرکت های حمل و نقلی توانمند که توانایی داشته باشند، از هر استانی برای مبادی این ۳ بندر، بارنامه صادر کنند.
وی اظهار داشت: قبل از این محدودیت صدور بارنامه از مبادی هر استانی فقط برای شرکت های حمل و نقلی همان استان مجاز بود و شرکت های مستقر در هرمزگان می توانستند برای بندر شهید رجایی و شرکت های مسقر در خوزستان برای بندر امام خمینی (ره) بارنامه صادر کنند که هم اکنون هر شرکتی از هر استانی می تواند از مبادی بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی بارنامه حمل کالاهای اساسی ۴ گانه را صادر کنند و محدودیت صدور بارنامه برای آنها برداشته شده است؛ در صورتیکه قبل از این محدودیت حوزه فعالیت داشتند.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: با این تدبیر اندیشیده شده، ظرفیت بسیار بالایی به وجود آمده و هم اکنون وضعیت دپوی کالاهای اساسی در بنادر به وضعیت عادی برگشته و با وضعیت فوق العاده از نظر دپوی کالاهای اساسی مواجه نیستیم.
دپوی کالاهای اساسی در بنادر به خاطر مشکل حمل نیست
دغاغله درباره این که گفته می شود کالاهای اساسی در بنادر دپو شده، گفت: ممکنست قسمتی از کالاهای اساسی در کشتی ها روی آب مانده باشد که به دلایلی چون تامین ارز با تأخیر تخلیه شده اند که به صاحبان کالا برمی گردد؛ سازمان راهداری فقط با آن قسمتی از کالاهای اساسی که وارد بندر شده و سپس اظهار گمرکی و ترخیص شوند، مواجه می باشد و به آنها کالاهای قابل حمل می گویند.
وی درباره علت بی توجهی صاحبان کالا نسبت به تأخیر در تخلیه کشتی های مستقر در لنگرگاه ها اظهار داشت: این روزها موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بوده و صاحبان کالا بلاتکلیف مانده بودند تا وضعیت کالاهای آنها مشخص شود.
مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: گمرک هر آماری به ما اعلام نماید، باتوجه به ظرفیت جدیدی که به وجود آورده ایم، بلافاصله حمل می نماییم و محدودیت ظرفیت از این نظر نداریم و به هر مقصدی به سازمان راهداری اعلام گردد، کالاها حمل خواهند شد.
اعطای لاستیک تشویقی به کامیون های حامل کالای اساسی متوقف شد
وی درباره ارائه برخی مشوق ها به رانندگانی که کالاهای اساسی حمل می کنند اضافه کرد: هم اکنون ارائه این مشوق ها متوقف شده است؛ چونکه لاستیک های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار سازمان راهداری بود و از این لاستیک ها به رانندگان حمل کننده کالاهای اساسی داده می شد اما واردات لاستیک با ارز نیمایی انجام می شود.
دغاغله درباب مصوبه شورای پایش حمل و نقل در تابستان امسال در خصوص راه اندازی سامانه ای از طرف صاحبان عمده کالاهای اساسی شامل شرکت تجاری دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام برای پرداخت سیستمی و فوری کرایه حمل به رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی اظهار داشت: این سامانه هنوز راه اندازی نشده و کرایه حمل همچنان با کمی تأخیر پرداخت می شود البته صاحبان بار دولتی در تلاش هستند تا کرایه ها را به سرعت واریز نمایند.
چرا سوخت جبرانی به کامیون ها در روز قطع سامانه کارت سوخت ندادند؟
مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری درباره علت عدم تعیین گازوئیل جبرانی برای کامیون ها و اتوبوس ها در روز قطع سامانه کارت سوخت تاکید کرد: در روزی که سامانه جایگاه های سوخت قطع شد، حمل و نقل سنگین گرفتار مشکل خاصی نشد؛ در همان زمان هم رییس سازمان راهداری اعلام نمود که در بخش ناوگان سنگین حمل کالا و مسافر جاده ای مشکلی برای کامیون ها و اتوبوس ها ایجاد نشده است؛ پس در مصوبه سوخت جبرانی هیئت دولت، گازوئیل درج نشده است.
گفتنی است بر اساس مصوبه ۲۶ آبان هیئت دولت، فقط به کامیون های بنزین سوز ۵ لیتر سوخت جبرانی تعلق می گیرد و به گازوئیل سوزها به سبب عدم ایجاد مشکل، سوخت مازاد بر سهمیه عادی، تعلق نخواهد گرفت.
خاطرنشان می شود داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۴ آبان ماه امسال در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص توقف فعالیت کامیون ها و اتوبوس ها در جاده ها بعد از توقف فعالیت جایگاه های سوخت، اظهار داشت: هیچ اتوبوسی در جاده ها متوقف نشده و مسافران جابجا می شوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: تا حالا گزارشی در خصوص توقف فعالیت کامیون های سوختی و حامل کالاهای فاسد شدنی به سازمان راهداری واصل نشده است.

1400/08/30
11:57:02
5.0 / 5
29
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان