وزیر راه و شهرسازی در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه اعلام كرد؛

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب به گزارش فراز برج، بذرپاش در نشست سه جانبه تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ی تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم ترین دستاوردهای کریدورشمال_جنوب دانست.



به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در راه کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، بعد از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در مورد ظرفیتهای کریدور شمال_جنوب، به جمع بندی موضوعات مطرح شده پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: با عنایت به عرضه ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به میهمانان بخش خصوصی، همه متفق القول بر تقویت بخش خصوصی تاکید جدی داشتند که این تاکید بجا و درست است.
بذرپاش افزود: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی ها، همینطور ایجاد زیرساخت ها و موافقت نامه های مربوطه با
هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ی تجارت است.
وی تاکید کرد: با تقویت زیرساخت های موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همچنین ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می گیرند.
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه گذاری مشترک در قسمت زیرساخت ها مورد تاکید است که چندی قبل هم در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و مبحث راه آهن رشت_آستارا پیگیری شد، همینطور با کشور هند هم جهت مشارکت طرح مبحث شد.
بذرپاش در قسمت دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواهان شد و افزود: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این مورد فراهم است، نامه نگاری ها صورت می گیرد که پیش از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار نماییم.
وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: این مورد جهت تسهیل رویه ها، بایستی در سطوح دولتی و حکومتی، همینطور بخش خصوصی آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیتهای موجود در دستور کار است که در این خصوص در بندر چابهار، برنامه هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه گاه های اصلی است که آنرا در برنامه دراز مدت دنبال می نماییم.
به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در راه این کریدور حداکثر زیرساخت های موجود را برای حمل بار فراهم می نماییم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را هم متصور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام نمود و اضافه کرد: در خلال سفرهای مختلف به کشورهای مختلف، بناست
سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همینطور از جانب همه کشورها یکسان سازی تعرفه ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.
مهرداد بذرپاش ضمن تاکید بر وحدت میان کشورهای عضو، اظهار نمود: کریدور شمال_جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می رسد که این سه کشور هم به این مورد اذعان دارند و مورد تاکید است.
محور بعدی فعال سازی بخش توریسم و توجه به محیط زیست است که ظرفیت ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می کند و بر این مورد صحه می گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابجایی مسافر،
آسان سازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می کند.
وی مبحث بعدی را مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت های موجود دانست و بیان نمود: ایجاد زیرساخت های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری لازم است و بایستی دستور کار قرار بگیرد که این مورد کشورها را ایمن می کند و تاب آوری کشورها را در حوزه اقتصادی بالا می برد.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه ضمن اشاره به اینکه این سیاست مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ بعنوان یک محور راهبردی بیان کرده اند که این امر نشان از اهمیت مبحث مورد اشاره است.

1402/04/14
12:14:40
5.0 از 5
304
تگهای خبر: اقتصاد , بندر , ترانزیت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان