چرا قانون مالیات برخانه های خالی اجرا نمی شود؟

چرا قانون مالیات برخانه های خالی اجرا نمی شود؟ به گزارش فراز برج، فارس نوشت: عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی باعث شده تا کمیسیون عمران مجلس جهت بررسی و پیگیری موضوع وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی را به کمیسیون دعوت کند.



چند سالی است روند افزایش قیمت مسکن شروع شده و هر ساله با وجود وعده های مسئولان برای کنترل این بازار، نرخها به سرعت به مسیر خود ادامه می دهد. این وضعیت تا جایی پیش رفته که قیمت برخی واحدهای مسکونی در مناطقی از تهران، با سایر واحدهای شهرهای پرآوازه دنیا هم تراز شده است.

با توجه به نیاز فراگیر اقشار مختلف مردم به تامین مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی، ساماندهی بازار مسکن و امکان تامین آن برای اقشار مختلف جامعه، به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مردمی مطرح گردیده است.

به گفته خیلی از کارشناسان افزایش بی رویه قیمت مسکن بدین سبب است که تولید و عرضه مسکن به اندازه کافی نبوده و همین طور تعدادی از افراد، با خرید تعداد بسیار زیاد واحد مسکونی، و اجاره ندادن آن، چرخه عادی عرضه مسکن را مبتلا به اختلال کرده، تا در نتیجه ایجاد تقاضای کاذب در بازار مسکن و متعاقبا افزایش قیمت ها، به سوداگری خود مشغول باشند.

مالیات خانه های خالی از طرح تا قانون

مجلس یازدهم، در امتداد حل معضل مسکن و پاسخ به نیاز خیلی از اقشار جامعه، طرح مالیات بر خانه های خالی را در دستور کار خود قرار داد. ۲۲ تیر ماه سال ۹۹ بود که دو فوریت طرح مالیات بر خانه های خالی در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و بعد از بررسی و تصویب به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان هم با بررسی آن ایراداتی به طرح گرفت و به مجلس بازگشت.

پس از اینکه ایردات شورای نگهبان رفع شد، طرح به شورا ارسال شد و در نهایت ۲۶ آذرماه سال ۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید.

امروز با گذشت بیش از یک سال از لازم الاجرا شدن گرفتن مالیات از خانه های خالی، گلایه هایی از طرف نمایندگان درباره ی عدم اجرای کامل طرح وجود دارد که در این جهت مسئولان متولی اجرای طرح معتقدند عدم همکاری تعدادی از دستگاهها برای تکمیل سامانه املاک و اسکان باعث شده این طرح اجرا نشود.

بر اساس قانون مالیات برخانه های خالی، واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تأیید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره برداران واحد در سامانه مذکور هستند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می شود.

ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه های خالی مشخص شده، بدین جهت ضریب مالیات بر خانه های خالی در تهران و سایر شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه عبارت اند از برای سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک، سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک و سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک مالیات تعیین شده است همین طور ضریب مالیات برای کسانی که بیش از ۵ خانه خالی دارند در سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک ها، سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک ها و سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک هاست.

مالکان مکلف هستند تا در سامانه اسکان ثبت نام کنند، بعد از آن وزارت راه و شهرسازی پس از شناسایی واحدهای خالی، باید موارد را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کند. در نهایت این سازمان ضریب مالیات را به مالکان خانه های خالی اعلام می کند و مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می تواند یک ماه پس از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام نماید.

چالش های شناسایی خانه های خالی

وزارت راه و شهرسازی عهده دار شناسایی خانه های خالی شده و سامانه املاک و اسکان هم در مردادماه سال ۱۳۹۹ در همین راستا شروع به کار کرد و مردم ملزم شدند که اطلاعات سکونت خودرا در این سامانه اعلام کنند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که نکته مهم در اجرای این قانون، تشخیص خالی بودن واحدها است که این مساله همکاری خیلی از دستگاه های مرتبط نظیر وزارت نیرو، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را برای تکمیل سامانه املاک و اسکان می طلبد. در عین حال نمایندگان مجلس بر لزوم اجرای این قانون تاکید داشته و قول نظارت بر اجرای دقیق این قانون را داده اند.

قانون مالیات بر خانه های خالی چه تعداد واحد مسکونی را وارد بازار اجاره می کند؟

اول تیر ماه سال ۱۴۰۱، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که مطابق با قانون قرار بر این بود که دو میلیون خانه خالی و احتکاری وارد بازار مسکن شوند که البته پس از یک سال از تصویب این قانون، فقط چند صد خانه بر طبق خوداظهاری شناسایی شده و از مالکان آنان مالیات دریافت می شود.

رییس مجلس همین طور در این نشست اصرار کرد که وزارت راه و شهرسازی باید جدی تر این قانون را اجرا نماید تا تأثیر آنرا در بازار مسکن ببینیم.

اوایل مرداد ماه سال قبل مرحوم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی در مصاحبه ای درباره ی اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی گفته بود که اطلاعات ۷۲ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان وجود دارد که با وجود عدم تکمیل، جامع ترین بانک اطلاعاتی کشور است.

وی با تأکید بر این که قانون مالیات بر خانه های خالی زمانی خوب اجرا می شود که سامانه املاک و اسکان تکمیل شده باشد، تاکید کرده بود که برای ۷۵۰ هزار واحد خالی کشور از سازمان امور مالیاتی، قبض مالیاتی صادر گردیده است. بگفته قاسمی ۶۰ هزار نفر از این ۷۵۰ هزار نفر اعتراض کرده اند که اطلاعاتی که برمبنای آن قبض مالیاتی صادره شده اشتباه بوده است.

حسن لطفی نماینده مردم همدان درباب قانون اعمال مالیات بر خانه های خالی گفته بود که به لحاظ تصویب قانون در کشور مشکلی نداریم و قوانین خوبی در تمامی زمینه ها داریم. اما متاسفانه این قوانین در مرحله اجرا به مشکل می خورند. چالش این است که متاسفانه دولت آمار و اطلاعات دقیق در دسترس ندارد. سازمان امور مالیاتی برای گرفتن مالیات از خانه های خالی نیاز به اطلاعات دقیق دارد.

برخی نمایندگان مجلس معتقدند وزارت راه و شهرسازی و یا دیگر نهادهایی که متولی امر مسکن در کشور می باشند، به وظایف خود در حوزه ایجاد یک سامانه جامع برای گرفتن اطلاعات سکونت گاه های کشور عمل نکرده اند. آنها تاکید دارند که تا وقتی آمار دقیقی درباب خانه های خالی کشور نداشته باشیم، قانون گرفتن مالیات از خانه های خالی اجرائی نخواهد شد. برای اینکه سازمان امور مالیاتی دیتایی ندارد که بتواند برمبنای آن تصمیم گیری های درستی داشته باشد.

بسیاری از خانه های کشور قولنامه ای هستند که در جایی ثبت نشده اند. حتی خود این قولنامه ها ساماندهی نشده اند.

برای ۶۳ هزار واحد مسکونی برگ مطالبه مالیاتی صادر شده است

آن طور که دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده، مقرر است از خانه های مسکونی خالی از سکنه ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات گرفتن شود. رقم چشم گیری که به اعتقاد کارشناسان به نظر نمی رسد با ادامه روش فعلی محقق شود.

به نظر می رسد بر طبق آن چه نمایندگان مجلس و کارشناسان می گویند دریافت مالیات از خانه های خالی می تواند گره بزرگی از مشکلات مستاجرین باز کند که دراین زمینه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی وظیفه سنگین و مهمی دارند.

برهمین اساس ۱۷ خردادماه امسال سید محمدهادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که در جلسه با وزیر راه و شهرسازی، تفاهم های مهمی برای اجرای هر چه بهتر و قوی تر مالیات بر خانه های خالی انجام داده است.

به گفته سبحانیان تا حالا برای بیش از ۶۳ هزار واحد مسکونی معرفی شده از طرف وزارت راه و شهرسازی برگ مطالبه مالیاتی بیش از ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان صادر گردیده است.

همچنین ۱۸ تیر ماه امسال سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود که سازمان امور مالیاتی اطلاعات خانه های خالی را از سامانه ملی املاک و اسکان که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است دریافت می کند. بر طبق این اطلاعات، برای فردی که بیش از دو واحد خانه خالی دارد، برگه مطالبه مالیاتی صادر گردیده است. البته این برگه ها برمبنای اطلاعات سال ۱۴۰۰ است، بر این اساس حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه ها برگه مطالبات مالیاتی صادر گردیده است.

مهدی موحدی با اشاره به این که در فاز نخست حدود ۵۱۵ هزار واحد خالی شناسایی شده بود، اظهار داشت: تعداد آن پس از اصلاح و پالایش کمتر شد و به جهت اینکه با اطمینان بیشتری نسبت به صدور برگه مالیات اقدام نماییم، مبنا دو خانه به بالا قرار گرفت.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه در مورد نحوه شناسایی خانه های خالی توضیح داد که به سبب قانون هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک کشور در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناخته می شود و اگر به ازای هر ماه بیش از این زمان یاد شده خالی باشد بدون لحاظ معافیت های مندرج در قانون مالیات های مستقیم به حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد شد.

۲۵ تیر ماه، شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه ای با اشاره به آن که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه های خالی مربوط به سال ۱۴۰۱ را در اختیار سازمان امور مالیاتی نگذاشته است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی باید تا پایان تیرماه این اطلاعات را به سازمان مالیاتی برساند تا بتوانیم مالیات بگیریم.

وی اضافه کرد که وزارت راه و شهرسازی هنوز دسترسی برخط به سازمان امور مالیاتی نداده است و دیتای قابل اتکا در آن وجود ندارد. مردم مکلف هستند اطلاعات خانه های خودرا در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کنند و وزارت راه و شهرسازی هم باید این اطلاعات را بصورت برخط به سازمان مالیاتی بدهد که تا حالا این اطلاعات را نداده است. البته دسترسی برخط داده، اما قابلیت برداشت اطلاعات را نداده است.



بیشتر بخوانید:
تازه ترین قیمت مسکن در ۴گوشه پایتخت / جدول


۲۱۷۲۲۳



منبع:

1402/04/29
11:38:02
5.0 از 5
314
تگهای خبر: اجاره , افزایش قیمت , اقتصاد , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان