هدف گذاری ترانزیت 8 میلیون تن بار ریلی امسال

هدف گذاری ترانزیت 8 میلیون تن بار ریلی امسال به گزارش فراز برج، مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه سال قبل حدود ۵ تن بار بین المللی ریلی جابه جا شد، اظهار داشت: پیشبینی ما برای سال جاری رسیدن به ۸ میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش ۶۰ درصدی خواهیم بود.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه، ۱۲ خرداد) در گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به دستاوردهای نشست وزرای حمل و نقل اکو و ابتکار ایران برای تسهیل و توسعه ترانزیت بین المللی، اظهار نمود: اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو از روز گذشته (۱۱ خرداد) و امروز (۱۲ خرداد) در تهران برگزار گردید. این اجلاس بالاترین نهاد تصمیم گیری در حوزه حمل و نقل میان کشورهای عضو اکو شمرده می شود و به طور عمده موضوعات در رابطه با حمل و نقل منطقه ای در آن بررسی می شود.
وی اضافه کرد: در این اجلاس، کارشناسان ارشد طی روز نخست با صدمه شناسی عملکرد گذشته، پیشنهادهایی برای ارتقاء همکاریهای حمل ونقلی میان کشورهای عضو عرضه کردند. خوشبختانه در این دوره هم با تغییر رویکرد برخی کشورها، تصمیمات خوبی برای تسهیل روابط حمل ونقلی اتخاذ شد که این امر می تواند به افزایش ترانزیت بار میان کشورهای منطقه منجر شود.
ذاکری ضمن اشاره به تاکید اجلاس بر دیجیتال سازی اطلاعات، افزود: تصمیم بر آن شد که روند دیجیتال سازی داده ها با قوت ادامه یافته و سامانه ای یکپارچه برای انتقال داده ها بین کشورهای عضو ایجاد شود.
وی اظهار داشت: زمانیکه اطلاعات در ارتباط با بار، مبدا، مقصد و نوع کالا قبل از رسیدن به مرز در اختیار گمرک قرار گیرد، سرعت عبور از مرز بالا رفته و فرایند ترانزیت تسهیل می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این مورد طی سالهای اخیر مطرح بوده، اما حالا گامهای عملیاتی تری دراین خصوص برداشته شده است. بعنوان مثال، در مرزهای سرخس و رازی، داده های در ارتباط با بار حداقل سه روز قبل از رسیدن به مرز بین کشورها تبادل می شود، درحالیکه در دوره های گذشته، اطلاعات در همان روز ورود کالا منتقل می شد.
وی افزود: این پیشرفت ها نتیجه زحماتی است که طی چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل بین المللی انجام شده و صرفا محدود به تصمیمات همین اجلاس نیست. با این وجود، همچنان برخی مشکلات در تبادل بموقع اطلاعات وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری های دقیق و مشترک برای حل آن ها است.
مدیرعامل راه آهن در ادامه ضمن اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: در بیانیه پایانی اجلاس، بر لزوم تکمیل کریدور شرق به غرب، بخصوص اتصال مسیر ریلی ایران و ترکیه از مرند تا چشمه ثریا در داخل خاک ایران و از چشمه ثریا تا کارس در خاک ترکیه، تاکید شد. این حلقه گمشده یکی از موانع افزایش ظرفیت ترانزیت در این راه است که در صورت تسریع در تصمیم گیری و اجرای آن، آثار مثبت بلندمدتی در حوزه حمل و نقل منطقه ای خواهد داشت.

۳ عامل مهم برای ترانزیت کالا


وی ضمن اشاره به اهمیت تسهیل فرایند ترانزیت در سه مرحله مبدا، زمان سیر و تحویل نهائی کالا، اظهار داشت: بعنوان نمونه، اگر باری از ترکمنستان وارد شود، در نهایت باید در بندری مانند بندرعباس یا بندر شهید رجایی به گیرنده نهائی تحویل داده شود. برای تجار، جمع زمانی این سه بخش بسیار اهمیت دارد.
ذاکری اضافه کرد: بار ترانزیتی از سرخس تا بندرعباس طی ۴ تا ۷ روز جابه جا می شود، همینطور باید کل فرایند از مبدا تا مقصد نهائی با دقت بررسی و بهینه سازی شود. هم اکنون، برنامه ریزی قطارهای ترانزیتی با اولویت ویژه ای به انجام می رسد تا ترانزیت در کشور افزایش یابد و جایگاه و موقعیت ایران در کریدورهای بین المللی تثبیت شود.
وی ضمن اشاره به برنامه ریزی های سالهای اخیر در حوزه ترانزیت، اظهار داشت: گامهای مثبتی در سالهای قبل برداشته شده اما همچنان نیازمند صدمه شناسی دقیق تر برای کاهش زمان انتقال هستیم. بعنوان مثال، در بندر شهید رجایی مشکلاتی در حوزه تخلیه و انتقال بار به کشتی ها وجود داشته که منجر به اتلاف زمان و نارضایتی مشتریان می شد.

جهش ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۴


ذاکری افزود: موفقیت در حمل بارهایی مانند گوگرد در سال گذشته، نتیجه هماهنگی مؤثر میان سازمان بنادر، راه آهن جمهوری اسلامی و شرکتهای حمل و نقل بود که باعث افزایش قابل توجه حجم ترانزیت کشور شد. همینطور در سال ۱۴۰۳، در مجموع حدود ۵ میلیون تن بار بین المللی شامل بار ترانزیتی، وارداتی و صادراتی جابه جا شد. پیشبینی ما برای سال جاری رسیدن به ۸ میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش ۶۰ درصدی خواهیم بود؛ امیدواریم که موانع و مشکلات جدیدی ایجاد نشود.
مدیرعامل راه آهن در مورد سرعت سیر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: سرعت فعلی حرکت بارهای ترانزیتی حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت است، اما اگر کل فرایند از مبدا تا مقصد را درنظر بگیریم، این عدد حدود ۴ تا ۵ کیلومتر بر ساعت است که شامل تمامی مراحل حتی بارگیری توسط صاحبان کالا می شود.

میانگین جهانی ترانزیت ریلی ۳۸ کیلومتر بر ساعت است


این مقام مسئول اضافه کرد: این میزان فاصله قابل توجهی با میانگین جهانی دارد که حدود ۳۸ کیلومتر بر ساعت است و ما باید تلاش نماییم خویش را به این استاندارد جهانی نزدیک نماییم.

متوسط عمر لکوموتیوها بالای ۳۰ سال است


وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف، باید به بررسی جامع وضعیت فعلی راه آهن و چالش های آن بپردازیم. مهم ترین گلوگاه ما در یک دهه اخیر، مبحث لکوموتیوها و کشنده ها بوده است. عمر متوسط لکوموتیوهای موجود بالای ۳۰ سال است و تا وقتی که این مشکل با مشارکت بخش خصوصی رفع نشود، افزایش عملیاتی سرعت سیر محقق نخواهد شد.

سند حمل و نقل اکو تا ۲۰۳۵ تدوین می شود

ذاکری افزود: در جلسات اخیر تاکید ویژه ای بر صدور وزیر و تسهیل تردد رانندگان در مرزها و پیشگیری از توقف های غیرضروری صورت پذیرفت. مبحث تعرفه واحد بر مبنای نرخ تن-کیلومتر بین کشورها مطرح است؛ بگونه ای که کشورهایی با مسیر کوتاه تر طبیعتاً تمایل دارند عدد بالاتری پیشنهاد دهند، در حالیکه کشورهای با مسیرهای بلندتر از نرخ پایین تر منتفع می شوند. این اختلاف نظرها در سطح کارشناسی بررسی می شود. وی خاطرنشان کرد: برای برخی کریدورهای مصوب، طرف های ذی نفع به توافق مشترک رسیده و اجرای آن شروع شده است، اما برخی دیگر همچنان در مرحله مذاکره اند. این مورد در نشست آتی در سطح معاونان سازمان ها بررسی و جمع بندی خواهد شد. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به محورهای جدید مطرح شده در اجلاس اخیر اظهار داشت: یکی از موضوعات کلیدی، تاب آوری اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای شرکتهای حمل ونقلی بود. بر این اساس مقرر شد سازمان ها و شرکت ها، همچون راه آهن ها، در زمینه نوع بارهای مبادله شونده، زمان بندی حمل و نقل و برنامه ریزی بلند مدت فعالیت کنند. وی ادامه داد: این مباحث در چارچوب سند استراتژیک حمل و نقل منطقه ای اکو با چشم انداز ۲۰۳۵ درحال تدوین است و مقرر شده در نشست، نسخه نهائی آن برای تصویب عرضه شود.


منبع:

1404/03/13
11:13:05
5.0 از 5
42
تگهای خبر: اقتصاد , بندر , ترانزیت , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری