ایران با اتصال بنادر راهبردی به خطوط ریلی، دروازه تجارت جهانی می شود

ایران با اتصال بنادر راهبردی به خطوط ریلی، دروازه تجارت جهانی می شود فراز برج: به گزارش فراز برج، یک کارشناس ریل اظهار داشت: با اتصال ریلی بنادر مهمی چون چابهار، بندرعباس و امام خمینی به مرزهای شمالی، موقعیت بی رقیب ایران در کریدورهای ترانزیتی تقویت و مسیر کشور به دروازه تجارت جهانی باز می شود.



سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با گزارشگر مهر با اعلان اینکه ایران از دیر باز یکی از مسیرهای اصلی تجاری جهان بوده است، اظهار داشت: از گذشته و حتی قبل از ایجاد جاده ابریشم، زمانی که بشر توانست مفهوم تجارت را درک کند، این تجاری شکل گرفت و ایران به عنوان یکی از مسیرهای مهم تجاری مطرح بود.
وی اضافه کرد: موقعیت ایران همیشه به شکلی بوده که در مرکز ارتباطات بین شرق، شامل هند و چین که امروز هم جزو اقتصادهای دوم و سوم دنیا هستند، و غرب جهان قرار داشته است. بااینکه در دوره ای با توسعه کشتیرانی، کریدورهای زمینی در حاشیه قرار گرفتند و ناامنی ها بر این مسیرها تاثیر گذاشت، برهمین اساس مسیر دریایی به علت ارزان تر بودن و عبور از مرزهای کمترب با استقبال مواجه شد.
میرشفیع اظهار داشت: هم اکنون شرایطی برقرار است که ایران می تواند در قالب کریدورهای شمالی-جنوبی، از روسیه، کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای محصور در خشکی حمایت و پشتیبانی کند و مسیر ترانزیتی آنها به سوی جنوب را تسهیل نماید. همین طور هر اندازه توسعه اقتصادی در آفریقا افزایش یابد، نقش ایران در تجارت جهانی پررنگ تر خواهد شد.
وی اضافه کرد: در قالب طولانی مدت تعریف شده توسط کشورهایی مانند چین و هند هم ایران در راه کریدوری این کشورها به سوی اروپا قرار دارد. علاوه بر مسیر شمال-جنوب، ما در بخش شرق-غرب هم نقش مؤثری ایفا می نماییم و همین مساله جایگاه ایران را به عنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی ممتاز کرده است.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه قابل توجهی در شبکه ریلی کشور به وجود آمد. قبل از انقلاب، تنها یک سوم راه آهن موجود تولید شده بود اما بعد از آن اتصال های مهمی مانند سرخس بافق به بندرعباس، اینچه برون و توسعه بنادر در دریای خزر به بهره برداری رسید. همین طور تا پایان امسال بندر چابهار هم به شبکه ریلی متصل خواهد شد که این مورد نقش ایران در کریدورهای شمال - جنوب را بالاتر از پیش تقویت می کند.
وی اضافه کرد: حالا بنادر مهمی همچون چابهار، بندرعباس و امام خمینی بطور ریلی به مرزهای شمالی کشور متصل شده اند؛ چه از مسیر مرز ترکیه، چه از جلفا در ارتباط با آذربایجان و چه بوسیله بنادر کاسپین و امیرآباد که ارتباط ریلی برقرار کرده اند. همین طور مرزهای زمینی اینچه برون و سرخس، افغانستان و سایر نقاط مرزی با خطوط ریلی پیوند خورده اند.
میرشفیع اظهار داشت: در عرصه شرق-غربی هم این ارتباط همیشه وجود داشته است. از گذشته مسیر میرجاوه برقرار بوده و تجارت پاکستان به سوی میرجاوه و زاهدان جریان داشته است. امروز هم زاهدان به مرکز کشور متصل است و از این طریق می توان تجارت شرق به سوی ترکیه و اروپا را گسترش داد.
وی اضافه کرد: موقعیت ایران موقعیتی غیرقابل رقابت در بین خیلی از کشورهاست اما پیچیدگی های اداری، فرآیندهای دشوار و تعلل های زمانی در حمل کالا باعث شده از این ظرفیت عظیم آن گونه که باید بهره برداری نشود. بنابراین حجم ترانزیت کشور پایین تر از ظرفیت واقعی باقیمانده است.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سالیان اخیر توجه بیشتری به موضوع ترانزیت شده است. خصوصاً در سند برنامه هفتم توسعه، تاکید ویژه ای بر گسترش ترانزیت انجام شده که همین مساله به تحرک بیشتر در این عرصه انجامیده و می تواند روندی افزایشی به خود بگیرد.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که توسعه ترانزیت تنها با اتکا به موقعیت جغرافیایی محقق نمی گردد. ما نمی توانیم فقط به این امید باشیم که چون موقعیت ما مناسب می باشد، همه کشورها ملزم به انتخاب ایران خواهند بود. بلکه باید با اصلاح فرآیندها و پیشرفت زیرساخت ها، جذابیت مسیر ایران را برای تجارت جهانی افزایش دهیم.
سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران از دیر باز یکی از مسیرهای اصلی تجاری جهان بوده است، گفت: از گذشته و حتی پیش از ایجاد جاده ابریشم، زمانیکه بشر توانست مفهوم تجارت را درک کند، این تجاری شکل گرفت و ایران بعنوان یکی از مسیرهای مهم تجاری مطرح بود. وی افزود: حالا بنادر مهمی همچون چابهار، بندرعباس و امام خمینی به طور ریلی به مرزهای شمالی کشور متصل شده اند؛ چه از مسیر مرز ترکیه، چه از جلفا در رابطه با آذربایجان و چه بوسیله بنادر کاسپین و امیرآباد که ارتباط ریلی برقرار کرده اند. ما نمی توانیم فقط به این امید باشیم که چون موقعیت ما مناسب می باشد، همه کشورها ملزم به انتخاب ایران خواهند بود.


منبع:

1404/06/15
10:22:40
5.0 از 5
10
تگهای خبر: اقتصاد , بندر , بهره برداری , ترانزیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری