بیمه رانندگان اینترنتی در چارچوب طرح یا لایحه

بیمه رانندگان اینترنتی در چارچوب طرح یا لایحه به گزارش فراز برج، در صورتیکه وزیر کار از عرضه پیشنهاداتی به مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی آگاهی داده است، برخی نمایندگان مجلس آگاهی داده اند که اختلاف نظر در رابطه با آمار رانندگان فعال حل شده و مقرر است مبحث بیمه رانندگان اینترنتی در چارچوب لایحه یا طرح به مجلس عرضه شود.



به گزارش فراز برج به نقل از ایسنا، طبق ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه ارایه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که بوسیله سکوها و پلت فرم های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و بخشنامه اجرائی این مساله به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد.
در همین راستا بهمن ماه سال قبل احمد میدری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با صدا و سیما از تدوین بخشنامه ای در دولت اطلاع داد که برمبنای آن ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه های اجتماعی تسهیل می شود و اعلام نمود: با عنایت به آنکه مجوزهای لازم در این بخشنامه گرفته شده سال آینده رانندگان تاکسی های اینترنتی یا کسانیکه در دیگر سکوهای اینترنتی فعالیت می نمایند بیمه می شوند که این به سود افراد فعال در این مشاغل است.
درحالی که صاحبان پلت فرم ها اعلام می کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است اما آمارها نشان داده است که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می نمایند.
طبق ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه دولت می تواند بخشنامه بیمه این مشاغل را تدوین کند که بر همین مبنا وزارت کار موظف به نوشتن بخشنامه شد و آنرا به دولت ارایه کرد تا شاغلان این حوزه از پوشش بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند. دولت نیز با درک اهمیت موضوع حمایت اجتماعی از این قشر، لایحه مذکور را تدوین و جهت بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.
هم حال بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در حوزه مشاغل غیررسمی فعالیت دارند که عمدتاً خارج از نظارت دولت، بدون بیمه یا قرارداد کار رسمی است و از ثبات شغلی برخوردار نیستند و فقدان پوشش بیمه تامین اجتماعی برای کنشگران این بخش آنها را در مقابل مشکلات اقتصادی و دستاوردهای اجتماعی لطمه پذیر کرده است.
در همین راستا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره ی ضرورت بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی اظهار نمود: هم اینک دنیا به سوی مشاغل پلتفرمی می رود و ما باید ابزار آنرا به وجود آوریم به همین دلیل پیشنهادمان برای رانندگان همچون تاکسی های اینترنتی را به مجلس عرضه کرده ایم.
وی افزود: بر طبق این پیشنهاد به ازای هر تراکنش بخشی را بگیرند و به ازای آن افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند. همین طور به این طرح اضافه کرده ایم که این بیمه می تواند قالیبافان را هم شامل شود.
بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون موظفند طبق قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام نمایند. در واقع همه کارگاه های مشمول قانون کار، وظیفه بیمه کارگران خودرا طبق این ماده برعهده دارند و نمی توانند بصورت سلیقه ای یا اختیاری عمل کنند. البته قانون تامین اجتماعی با تدارک انواع بیمه، زمینه پوشش بیمه کلیه اقشار را فراهم ساخته که شامل بیمه اجباری، بیمه های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص شامل رانندگان، هنرمندان، کارگران ساختمانی، زنان خانه دار و قالیبافان می شود.
به دنبال تصویب اصلاحیه قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافری توسط مجلس، سهم پرداختی رانندگان از ۲۷ درصد به ۱۳.۵ درصد کاهش پیدا کرد. ۱۳.۵درصد باقیمانده بوسیله افزایش هزینه در بارنامه برای کامیون ها و در صورت وضعیت یا رسید اینترنتی برای اتوبوس ها و رانندگان تاکسی های اینترنتی تامین می شود. این قانون جدید کاهش سهم بیمه رانندگان شامل همه رانندگان فعال در حمل و نقل بار و مسافری و همین طور رانندگان اینترنتی است و پرداخت بیمه برمبنای میزان کارکرد واقعی هر راننده محاسبه می شود.
به گفته محمدمنان رئیسی ـ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، سهم باقیمانده که قبل تر دولت پرداخت می کرد، بوسیله جایگزینی مالی تامین می شود و به همین دلیل رانندگان اتوبوس و تاکسی اینترنتی ۴ درصد افزایش را بصورت وضعیت مسافری یا رسید اینترنتی خواهند داشت.
نسخه جدید قانون کاهش سهم بیمه رانندگان شامل رانندگان تاکسی های اینترنتی می شود و بخشنامه اجرائی این رانندگان مقرر شده ظرف ۳ ماه تدوین و اجرائی شود تا پرداخت بیمه آنها برمبنای فعالیت واقعی صورت گیرد.
رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس: مقرر است موضوع بیمه رانندگان اینترنتی در چارچوب لایحه یا طرح به مجلس ارایه شود.احمد فاطمی ـ رییس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با یک رسانه خبری اعلام نموده است که در مورد بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی دو نگرش وجود دارد یک نگرش اینست که رابطه بین رانندگان و پلت فرم ها رابطه کارگر و کارفرما محسوب نمی شود ولی نگرش غالب مجلس الزام پلت فرم ها به بیمه اجتماعی رانندگان اینترنتی است.
وی با اشاره به اختلاف بر سر آمار رانندگان اینترنتی اعلام نمود که این اختلاف با توافق در وزارت کشور حل شده و مقرر است موضوع در چارچوب لایحه یا طرح به مجلس ارایه شود.
آنطور که رییس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اختلاف نظر در مورد آمار رانندگان فعال است و در حالیکه صاحبان پلت فرم ها اعلام می کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است اما آمارها نشان داده است که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می نمایند.
به دنبال مطرح شدن طرح جدید سازمان تامین اجتماعی برای بیمه رانندگان اینترنتی، مدیران عامل این دو پلت فرم در نشست مشترکی با رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی، دبیر انجمن تجارت الکترونیک و مدیر امور حقوقی اتاق اصناف ایران تحت عنوان بررسی ابعاد مالی و حقوقی طرح جدید بیمه و اثر آن بر فعالیت رانندگان تاکسی های اینترنتی نسبت به دستاوردهای جدی اجرای آن هشدار دادند. به زعم آنها اجرای این طرح ساختار فعالیت تاکسی های آنلاین را گرفتار مشکل می کند و افزایش محسوس کرایه ها، کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی کاربران را بدنبال دارد.
موضوع بیمه مشاغل و کسب وکارهای نوین و کنشگران سکوهای مجازی همچون محورهای طرح بیست گانه تحول آفرین و توسعه ای سازمان تامین اجتماعی است که در دستور کار سازمان قرار دارد و کارگروه ویژه ای نیز بمنظور تعیین و پیگیری های لازم تشکیل شده است.
بر اساس اعلام وزارت کار حدود ۶ میلیون نیروی فعال فاقد پوشش بیمه در کشور وجود دارد که ۲ میلیون نفر از آنها در مشاغل اینترنتی فعالیت دارند.
به گزارش فراز برج به نقل از ایسنا، هم اکنون برای بیشتر مشاغل وجود بیمه، الزامی است و باید بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی برای آنها پیش بینی شود. برخی مشاغل مانند رانندگان تاکسی های اینترنتی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و از نعمت بازنشستگی برخوردار نیستند که خوشبختانه برمبنای ماده ۲۸برنامه هفتم توسعه میتوان برای این دسته از شاغلین بخشنامه تدوین کرد. با عنایت به اعلام وزیر کار بر مبنای ارسال لایحه بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی به مجلس گام مهمی در امتداد پیشرفت امنیت شغلی این قشر ساعی برداشته شده و زمینه ورود شاغلین فضای مجازی به بیمه های اجتماعی تسهیل شود.
به اجمال، درحالی که صاحبان پلتفرم ها اعلام می کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است اما آمارها نشان داده است که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می کنند. رییس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس: قرار است موضوع بیمه رانندگان اینترنتی در قالب لایحه یا طرح به مجلس ارائه شود. احمد فاطمی ـ رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با یک رسانه خبری اعلام نموده است که در مورد بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی دو نگرش وجود دارد یک نگرش این است که رابطه بین رانندگان و پلتفرم ها رابطه کارگر و کارفرما محسوب نمی شود ولی نگرش غالب مجلس الزام پلتفرم ها به بیمه اجتماعی رانندگان اینترنتی است. آنطور که رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اختلاف نظر در مورد آمار رانندگان فعال است و در صورتی که صاحبان پلتفرم ها اعلام می کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است اما آمارها نشان داده است که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می کنند.
1404/09/30
16:14:18
5.0 از 5
12
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , اینترنت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری